Problema este data atat de cei 1.2 miliarde de euro, pretul celor doua nave, cat si de eventualele daune cerute de Moscova, daune care pot depasi pretul navelor si de 2-3 ori. Pe de alta parte Franta s-ar putea trezi si cu o gaura de cateva miliarde de euro, prin plata despagubirilor catre Rusia, si cu doua nave nou.
Rusia a anuntat oficial ca ofera Parisului un ragaz pana la sfarsitul lunii noiembrie pentru livrarea primei nave din clasa Mistral – Vladivostok.
Franta pe de alta parte este supusa unei presiuni din ce in ce mai mare din partea aliatilor sai – SUA si UK in special – pentru a nu livra port-elicopterele in orice conditii, doar ca aliatii dau din gura si francezii se uita spre buzunar.
Sa gaseasca acum un alt comparator este aproape imposibil. Pe langa faptul ca un port-elicopter nu-i chiar o nava pe care s-o cumpere oricine, costurile cu exploatarea si armarea navei sunt si ele colosale si nu este de mirare ca nu sunt doritori care sa bata la portile francezilor sa-i intrebe de pret…
Ideea aparuta in presa vestica prin care se sugera ca NATO sa cumpere aceste nave este macar naiva, in acest moment Alianta nu prea are propriile sale active, cu exceptia unor drone, dar ca NATO, sub steag propriu 🙂 sa opereze doua port-elicoptere…
Este o idee ciudata, macar din punctul de vedere practic, al inmatricularii navelor, si al echipajelor, nemiavorbind aici ca o nava sub steag NATO ar fi foarte vunerabila, orice greseala a echipajului angajand intrega Alianta 🙂 .
Dar trecand peste naivitatea unor jurnalisti straini, dilema Frantei este una foarte reala si care poate deveni si foarte usturatoare, financiar vorbind, iar navele alea doua nu pot fi tinute la cheu ani si ani de zile pana cand cineva le va cumpara ci le trebuie urgent un propietar…
GeorgeGMT