Asa cel putin sustin rusii atunci cand vine vorba de S 500 Prometheus, un sistem anti-aerian si anti-balistic de ultima si cea mai nou generatiune in materie de astfel de sisteme. Si lasand la o parte opinia fostilor sovietici, S 500 pare un sistem bizar.
Pe hartie trebuie sa faca multe, in primul rand sa ofere protectie impotriva rachetelor balistice intercontinentale, adica sa inlocuiasca batranul A 135 (desi A135 si S 500 sunt fundamental diferite), dar in acelasi timp ar trebui sa lupte si umar la umar cu S 400, un sistem anti-aerian si anti-racheta, dar mai mult anti-aerian decat anti-racheta.
Deci “doi intr-unul”. Solutia gasita de rusi (aplicata si in cazul S 400 de altfel) rezida intr-o menajerie de radare (S 400 are si cate sapte radare diferite per batalion) si o colectie impresionanta de rachete cu raza diferite, cel putin patru rachete pentru S 400 (raza medie, raza lunga, raza foarte lunga etc).
Ori acest sistem in care inghesui in lansator cam tot ce ai tu la indemana si cuplezi rachetele cu sapte radare diferite poate fi o idee buna sau nu. Dar de ce au rusii rachete cu o raza atat de mare (+400km)? Una dintre explicatii ar putea sa fie aceea ca ei nu sunt siguri ca vor putea sa detina suprematia aeriana deasupra frontului si atunci au nevoie de astfel de rachete.
Europenii si americanii nu folosesc astfel de filosofii, Patriot avand un singur radar si doua tipuri de rachete, SAMP/T tot un radar si tot doua rachete, iar altii nu prea mai sunt.
Ni se explica cum ca cele sapte radare rusesti sunt moartea oricui vine spre ele, dar in realitate stai si te intrebi: or rusii sunt cei mai avansati in electronica de si-au pus cate sapte radare per batalion, sau astia din NATO or fi talambi din fire si fara tehnica avansata de au un singur tip de radar?!
Americanii au, pentru zona anti-balistica sistemul THAAD si AEGIS, fara absolut nicio legatura cu Patriot, dar poate americanii sunt mai ramasi in urma…
S 500 pare a fi optimizat pentru interceptia rachetelor balistice intercontinentale, a avioanelor de supraveghere radar si chiar a rachetelor de croaziera/tactice supersonice/hipersonice dar de aici si pana la o tinta inalt manevriera precum F 22 sau chiar F 35 este o cale foarte lunga…
In realitate se stie de mult ca rusii au mari probleme cu electronica folosita, astfel radarele de pe avioane au mari probleme in a tine legatura cu rachetele aer-aer lansate. Desi radarul “vede” tinta, nu poate oferi corectii de traiectorie rachetei dirijate pe o distanta suficienta. Si nici raza de detectie nu este fel de impresionanta cum apare ea prin prezentarile oficiale.
Pentru rusii este dificil sa tina Glonassul in functiune, pana una alta si folosesc GPSul comercial prin Siria.
Asadar sa ne speriem de S 500? Noul sistem AA rusesc care ar trebui sa le faca pe toate in acelasi timp, precum nici un alt sistem din lume?
Probabil ca nu avem motive suficiente sa plecam deja spre alte zari, sistemele rusesti sunt complicate, dispun de multe hangarale pentru functionarea in conditii optime si una peste alta dovezile din trecut ne arata ca lucrurile nu stau chiar foarte bine pentru ei. Mai ne aducem aminte de faimosul MiG 25 care desi reusea sa aiba o viteza fantastica, apropiata de 3 Mach si nici un sistem AA nu-l putea prinde, isi ardea ireversibil motoarele dupa fiecare astfel de act de vitejie…
Iar rusii se chinuie, se amaresc, dar pana la urma inca n-au reusit un radar decent pentru Su 57 si nu vorbim aici doar de radar ci si de restul “electronicelor” de pe invizibilul rus care tot trage sa zboare si tot la sol ramane.
Si tot optimisti sunt rusi cand si-au prezentat noul si viitorul multirol cu un singur motor Suhoi Su 75. Macheta in sine foarte frumoasa, rusii stiu sa faca avioane si nave de lupta cu adevarat frumoase, iar Denis Manturov, ministru al economiei la Moscova a spus ca asta e, Suhoiul lor o sa distruga orice aparat occidental i-ar iesi in fata, iar “presa” il prezinta deja ca un ucigas de aparate de generatia a patra, chiar si a cincea, desi Su 75 este doar la nivel de macheta si bune intentii.
GeorgeGMT