Umbla vorba prin presa lor ca guvernul de la New Delhi s-a sfatuit in mare taina cu generalii sai si impreuna i-au intrebat pe americani (tot in secret) daca le-ar vinde si lor F 35…
Tot pe surse se cunoaste si lista de cumparaturi partiala: F 35A – 126 de bucati, dar nici variantele „B” si „C” nu sunt lasate de-o parte. „B”-ul ar arata foarte bine pe cele doua portavioane indiene de tip STOVL (model sovietic), in timp ce varianta „C” s-ar potrivi precum o manusa pe viitorul portavion CATOBAR indian, nava aflata deja in proiectare.
Se mai aude ca Lockheed Martin ar fi oferit deja informatii despre F 35 inca din 2010, iar conform presei indiene si pretul F 35 ar fi foarte „prietenos” fata de concurenta. Astfel, un F 35A – la poarta fabricii- 94,6 milioane de dolari in februarie anul trecut, fata de un Rafale cu 115 milioane de dolari, conform cu cerintele indiene, desi eu stiam ca pretul era mult mai mare, pretul unui Rafale ar fi de 95 milioane de dolari + 45 milioane de dolari „tunat” pentru hindusi.
Iar LMul sustine ca in 2020 un F 35 va costa doar 80 milioane de dolari.
Problema Indiei pare insa a veni din neincrederea americanilor in hindusi pentru ca toata lumea stie cum zburda FSBul aka KGBul si GRUul prin India, cum – datorita parteneriatelor dintre Rusia si India – ivani au acces cvasi-total la cam tot ce inseamna secret militar indian. Aici ar fi o mare problema, dar probabil ca nu insurmontabila, pentru ca India, care detine si S 400, ar fi poligonul ideal unde rusii ar putea sa-si calibreze radarele, dar pe de alta parte secretele sunt facute sa fie aflate si superioritatea nu vine neaparat din niste carateristici cu totul necunoscute inamicului ci din imposibilitatea acestuia de a le duplica.
Acum, daca facem o paralela cu situatia din Turcia putem ajunge la unele concluzii nu foarte datatoare de speranta pentru Ankara. Deocamdata nu s-a pus problema ca turcii sa nu-si primeasca aparatele F 35A, vedem ce va fi peste 1-2 ani.
Morala insa pare a fi, in cazul Indiei, ca ar vrea F 35A/B/C dar americanii nu sunt inca hotarati daca sa-i refuze amabil sau sa discute serios problema. India are deocamdata acces doar la F 16 si – din punctul meu de vedere – asa va ramane.
PS Intre timp, de plicitiseala probabil, hindusii au anulat si discutiile cu privirea la achizitia avioanelor multirol cu un singur motor (unde erau implicati cei de la Saab cu Gripen E/F si Lockheed Martin cu F 16 Block 70), anuntand ca cerintele vor fi ceva mai…largi…sau cu mai mult de un singur motor.
GeorgeGMT