Mai multe firme din Turcia şi o companie românească au semnat, luni, la Constanţa, un protocol de colaborare pentru a participa ulterior la licitaţia internaţională ce va fi organizată pentru programul de modernizare a fregatelor Regele Ferdinand şi Regina Maria, transmite corespondentul MEDIAFAX. Alocarea proiectului va fi decisă în acest an, urmând ca procesul de modernizare să dureze aproximativ trei ani şi jumătate.
TCG Heybeliada (F-511)
Evenimentul a fost organizat de STM (Savunma Teknolojileri Mühendislik ve Ticaret A.Ş.), o prestigioasă companie de inginerie şi tehnologie din Turcia, la ceremonie fiind prezenţi demnitari şi militari de ordin superior din Turcia şi România şi reprezentanţii firmelor pretendente la modernizarea fregatelor- STM, Aselsan, Havelsan şi CSR din România. CSR (Centrul pentru Servicii de Radiocomunicaţii SRL) a fost deţinută de jurnalistul Bogdan Chirieac şi trecută ulterior pe numele unei obscure societăţi comerciale elveţiene. CSR deţine monopol în România pe echipamente şi tehnologii de telecomunicaţii, astfel încât firma jurnalistului Bogdan Chirieac a primit de-a lungul timpului contracte de zeci de milioane de euro de la Aeroporturi Bucureşti, STS, MAI etc. În prezent, după cum se poate vedea, CSR a început o campanie de lobby, alături de parteneri turci, în speranţa că va putea convinge autorităţile să-i atribuie şi contractul pentru modernizarea fregatelor.
„Sperăm ca această cooperare să fie o reuşită şi să avem un cuvânt de spus în această procedură de concurenţă cu alte companii care vor veni pentru modernizarea fregatelor, foarte importantă pentru România. Este o licitaţie internaţională, foarte dificilă, şi sperăm să avem un parteneriat corespunzător şi să avem succes în această acţiune”, a declarat directorul General al CSR, Doru Bancu.
El a afirmat că operaţiunea de modernizare a fregatelor va fi una complexă, însemnând modernizarea atât de echipamente militare, cât şi de comunicaţii şi în acest moment este dificil de estimat preţul la care se va ridica întreaga lucrare.
„Procedura încă este clasificată. Nu a fost lansată şi nici nu sunt elemente clare privind bugetul. În momentul în care vor apărea toate datele, vor fi comunicate”, a mai spus el, precizând că în consorţiu ar putea intra şi şantierul naval din Constanţa, „pentru că este una din componentele naţionale vitale pentru asemenea combinaţie”.
La rândul său, directorul general al STM, Davut Yılmaz, cel care are rolul de principal coordonator în această iniţiativă de modernizare, a spus că întâlnirile şi discuţiile cu autorităţile şi companiile româneşti au început de mai multă vreme, STM fiind autorizată să arate României performanţele pe termen lung ale Turciei în materie de construcţie şi modernizare navală.
„Prietena şi aliata noastră, România, şi Forţele Navale Române au solicitat îmbunătăţirea resurselor de război pentru a continua demersurile sale ferme de menţinere a păcii în bazinul Mării Negre şi în lume şi pentru a proteja drepturile şi interesele României. Ca parte a acestei iniţiative, Ministerul Apărării Naţionale din România a demarat procesul de licitaţie pentru modernizarea fregatelor de tip 22 ale Flotei Române”, a declarat Davut Yılmaz.
Conform acestuia, STM a întocmit deja un proiect complet de modernizare a fregatelor din Forţele Navele Române cu toate procedurile şi detaliile tehnice incluse, dar şi cu potenţialele parteneriate locale cu companiile româneşti din industria apărării. Proiectul ce ar putea fi realizat de către STM, în asociere cu Havelsan (Turcia), Aselsan (Turcia) şi CSR (România) este o acţiune de cooperare a industriilor de apărare din Turcia şi România. Planurile STM includ modernizarea tehnologică şi pregătirea de apărare şi luptă a celor două fregate pe teritoriul României, în şantiere navale româneşti şi folosind în proporţie maximă resurse locale.
Statele Unite şi-au arătat sprijinul faţă de iniţiativa STM, la Constanţa fiind prezenţi şi reprezentanţi ai companiei Raytheon, care au participat la evenimente.
Cu această ocazie, în portul Constanţa a sosit, de duminică, şi o grupare navală turcească alcătuită din nava de patrulare Kilic (P 330), fregata Giresun (F 491) şi corveta Heybeliada (F 511), ceremonia de semnare a protocolului având loc la bordul acesteia din urmă.
Cele trei nave de război fac parte din Flota Navală Turcă, fiind construite şi echipate aproape exclusiv folosind resurse naţionale, cu dotări ce corespund celor mai recente standarde militare impuse de NATO. Unul dintre obiectivele acestei iniţiative este de a prezenta autorităţilor române performanţele impresionante ale proiectului MiLGEM şi corvetei de ultimă generaţie Heybeliada, din clasă Ada, tehnologii ce ar urma să fie aplicate în procesul de modernizare a celor două fregate româneşti.
„Astfel, aceste nave îşi arată sprijinul pentru cooperarea româno-turcă în construcţia şi modernizarea de nave în concordanţă cu cerinţele Forţelor Navale Române”, au mai precizat reprezentanţii STM.
La mijlocul lunii martie, Ministerul Apărării Naţionale a demarat procedura de achiziţie a serviciilor de modernizare pentru fregatele Regele Ferdinand şi Regina Maria. Acestea urmează să fie dotate cu sisteme de rachetă anti-aeriene, de rachete anti-navă şi sisteme de tunuri şi rachete pentru apărare contra rachetelor anti-navă, dar şi cu senzori cu performanţe superioare, toate integrate într-un sistem computerizat modern care va permite îndeplinirea întregii game de misiuni specifice.
Sursa: atitudineaonline.ro