Directorul General de la Mangalia discută planurile pe termen lung ale Damen în România
Ceremonia de deschidere
După cum s-a raportat pe larg în presă, tranzacția pentru șantierul cunoscut anterior drept Daewoo Mangalia Heavy Industries (DMHI), dintre Grupul de Șantiere Navale Damen (Damen Shipyards Group) și Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME), s-a încheiat la 20 iulie. Guvernul român va păstra o cotă 51%. Damen, cu o cotă de 49%, este acum responsabil pentru managementul operațional al șantierului cunoscut acum drept Damen Shipyards Mangalia (Șantierul Naval Damen Mangalia).
Să facem cunoștință cu Chris Groninger
Șantierul (de la Mangalia n.r.), cel mai mare din portofoliul Damen, este condus de Chris Groninger. Istoricul lui Chris include amenajarea șantierului naval Damen din Vietnam și care funcționează cu succes de patru ani. Înainte de a lucra la Damen, Chris a fost contabil public încadrul KPMG timp de şapte ani. Prima sa funcție în cadrul Damen a fost de business controller. De aici, a fost un pas mic până la a deveni directorul financiar al Damen Shipyards Gorinchem – o funcție prin care Chris a interacționat cu diverse șantiere navale Damen din jurul lumii.
Acum șase ani a plecat în Vietnam pentru a superviza amenajarea Șantierului Naval Song Cam. “Pentru început, a fost mare provocare” spune el. „Nu numai mutarea de pe partea financiară pe partea de management general, dar şi construirea unui şantier aproape de la zero. Nu era mai nimic acolo – tocmai ce începusem să dragăm; încă nu era nici o clădire.”
Stabilirea unei linii de producție de remorchere
Chris nu a pierdut vremea: într-un an şi jumătate şantierul era operațional iar navele Damen standard au început să iasă de pe linia de producţie. „În primul an de funcționare am livrat patru nave. Până când am plecat, produceam 32 pe an.” Chris a părăsit Vietnamul anul trecut în octombrie, pregătindu-se pentru noua sa detașare la Mangalia.
“Nu a fost uşor să-mi iau rămas bun de la Damen Song Cam, după ce am pus atât de mult suflet să-l ridic. Cu toate acestea, când mi s-a cerut să preiau funcţia de la Mangalia, am început să caut. Am plecat în România cu soţia. Ne-am uitat la școli, unde am putea locui şi ce am putea face acolo şi am devenit din ce în ce mai entuziasmat. România are o moştenire culturală bogată. O mulţime de oameni diferiţi s-au perindat pe acolo de-a lungul anilor şi cu toţii şi-au lăsat amprenta asupra țării. De-abia aştept să explorez tara şi să învăţ limba.”
Un şantier în propria sa ligă
Damen va construi în principiu trei tipuri de nave la Mangalia – offshore, RoPax și nave de croazieră. Chris spune că şantierul face fata provocarii.
“Mangalia este perfect echipată cu 3 docuri uscate pentru reparaţii, cu o lăţime de 48 metri, respectiv 60 metri, un spațiu de amarare de 1,6 km şi o mare capacitate a macaralelor şi ateliere distribuite pe aproximativ 1 milion de m2,” explică el.
„Dacă vă uitaţi la poza şantierului, de sus, puteţi vedea ca este perfect. Nu există şantier naval mai bun decât cel de la Mangalia pentru ceea ce avem de gând să facem.”
Pregătirea pentru provocare
Nu spunem că nu avem mult de lucru pentru a pregăti şantierul în vederea viitorului pe care Damen îl are în plan pentru el.
“În prezent, şantierul este amenajat pentru a construi nave cu plăci groase din tabla, pe când noi vrem să trecem pe plăci subțiri. De asemenea vrem să trecem la un mediu care este mai echilibrat între lucrările de confecţii metalice şi lucrările de armare. Intenţia noastră este de a livra nave complete de la acest şantier.”
“De asemenea, în prezent şantierul este utilizat pentru construirea de nave a căror inginerie este completă. În contrast cu multe locaţii Damen – inclusiv Damen Song Cam – unde navele standard reprezintă norma, vom construi nave unicat la Mangalia. Aceste nave vor fi foarte complexe, cu activităţi de inginerie şi producţie simultane.”
Cu toate acestea, Damen nu are în vedere pentru şantierul de la Mangalia doar construcţia de nave noi.
Continuare, diversificare & extindere
“Mai sunt şi alte două activităţi pe care le vom întreprinde – dintre care una este activitatea de reparaţii şi întreţinere. Această activitate va fi coordonată de Damen Shiprepair& Conversion (Divizia Damen de Reparaţii Nave & Conversii). Șantierul are un istoric de deservire a clienţilor greci –majoritatea cu cargouri – şi vom căuta să continuăm relaţiile cu acestia şi să ne extindem operaţiunile pentru a deservi şi mai mulți dintre clienţii noştri din această regiune.”
Celălalt domeniu este un pas oarecum nou pentru grup – lucrări de construcţii offshore. „Acest lucru este ceva cu adevărat diferit, cu proceduri diferite şi standarde diferite. Cu toate acestea, am discutat chestiunea îndeaproape cu partenerii noştri din Guvernul României şi şantierul posedă capacităţile necesare. Avem de gând să dezvoltăm o zonă dedicată de construcţii offshore la Dana C, în partea de sud-est a şantierului.”
Calitate constantă, produsă pe plan local
Pe lângă aceste evoluţii, trebuie să vă aşteptaţi să vedeţi oportunităţi crescute de ocupare a forţei de muncă, pe măsură ce Damen îşi dezvoltă propria forță de muncă, precum şi creşterea anvergurii lanţului local de aprovizionare.
“Credem că pentru a optimiza şantierul, vom avea nevoie de cel puţin 3-4000 de oameni care să lucreze aici – dublul numărului actual de angajaţi. Aceasta pentru a ne îndeplini scopurile de dezvoltare a şantierului pentru ca toate disciplinele să existe la nivel local. Încă avem nevoie de flexibilitatea asigurată de subcontractori, dar ne dorim o echipă de bază care să acopere toate aspectele construcţiilor navale. În acest mod, vor putea asigura standarde înalte în mod constant.”
„Această operațiune va fi o combinaţie robustă dintre puterea comercială a Damen şi dotările impresionante ale şantierului. Și, cu aceste unelte, ne vom asigura că întreaga industrie va auzi de Mangalia.”
Damen Shipyards Group
Damen Shipyards Group operează 35 de şantiere navale şi de reparaţii, având 12 000 de angajaţi în întreaga lume. Damen a livrat până acum mai mult de 6 000 de nave în peste 100 de ţări, furnizând anual aproximativ 160 de nave către clienţi din întreaga lume. Pe baza conceptului său original şi standardizat de proiectare a navelor, Damen reuşeşte să garanteze o calitate constanta.
Concentrându-se pe standardizare, pe construcţia modulară şi pe menţinerea unui stoc de nave, Damen reuşeşte să realizeze un timp de livrare scurt, un cost total de deţinere scăzut, o valoare de revânzare ridicată şi performanţe fiabile. Mai mult, navele Damen au la bază un proces temeinic de cercetare şi dezvoltare şi o tehnologie consacrată.
Damen oferă o gamă largă de produse, inclusiv: remorchere, bărci de lucrări, nave de lupta şi de patrulare, ambarcaţiuni de mare viteză, cargoboturi, nave de dragare, vase pentru industria de exploatări în larg, feriboturi, pontoane şi iahturi de vârf.
Pentru aproape toate tipurile de nave, Damen oferă o gamă largă de servicii cum ar fi mentenanţă, livrarea de piese de schimb, instruire şi transfer de know-how (în domeniul construcţiilor de nave). De asemenea, Damen oferă o varietate de componente marine, inclusiv ajutaje, cârme, ancore, lanţuri de ancoră şi articole de oţelărie.
Pe lângă proiectarea şi construcţia de nave, Damen Shiprepair & Conversion oferă o reţea compusă din 18 şantiere de reparaţii şi conversie amplasate în întreaga lume, având docuri uscate cu mărimi de până la 420×90 de metri. Proiectele de conversie variază de la adaptarea navelor la cerinţele şi reglementările actuale până la conversia completă a structurilor mari destinate exploatărilor în larg. DS&C desfăşoară anual 1 300 de lucrări de reparaţii şi mentenanţă.
Damen