În zilele noastre se întâmplă destul de rar ca o companie europeană producătoare de sisteme de apărare și securitate să vorbească despre o mutare a accentului de pe piața domestică pe piețele externe. Cu toate acestea, pentru compania suedeză Saab, tranziția de la statutul de furnizor național la cel de putere exportatoare a avut deja loc în mare măsură.
La începutul anilor 2000, aproximativ 70% din veniturile companiei proveneau de la guvernul suedez și doar 30% din vânzările de peste hotare. Astăzi, acest raport a fost inversat, parțial din cauza declinului cheltuielilor de apărare în Suedia, început cu aproape un deceniu înainte ca alte țări europene să își reducă bugetele.
Dar compania suedeză – care și-a sărbătorit anul acesta cea de-a 75-a aniversare – a cultivat cu succes și afacerile externe, fiind ajutată de o serie de achiziții și contracte atât pentru avionul de luptă Gripen, pentru care au fost încheiate contracte cu Cehia, Ungaria, Africa de Sud, Thailanda și, mai recent, Elveția, cât și pentru alte sisteme și servicii.
Orientați către export
Saab și-a consolidat noua poziție orientată către export prin intermediul unei structuri a companiei împărțită în șase divizii axate pe vânzări, acoperind Europa și Orientul Mijlociu, America de Nord și de Sud, Africa sub-sahariană, India, Asia-Pacific și regiunea nordică. „Este încă un pas al strategiei noastre de creștere”, a declarat Tomas Samuelsson, cel care a fost recent desemnat să conducă una dintre aceste piețe, Europa și Orientul Mijlociu.
Samuelsson – fost șef al diviziei de rachete a Saab – va lucra de la Londra, unde compania a deschis un birou în 2011. Saab are aproximativ 200 de angajați în Marea Britanie, având sedii și în Fareham, Hampshire și Westbury, Wiltshire.
Pe lângă amprenta industrială proprie, Saab are o „istorie lungă a cooperării” cu alți producători din Marea Britanie, spune directorul executiv Peter Hultin, care adaugă că aproximativ 30% din componentele Gripen au fost furnizate de fostul partener de program BAE Systems și de Selex Galileo, din Edinburgh.
Anul trecut, Saab a recrutat o echipă de proiectanți din Marea Britanie pentru a oferi propuneri pentru o versiune navală a avionului de luptă Gripen, versiune botezată Sea Gripen. Tradiţia Marii Britanii în domeniul „expertizei în ingineria maritimă” a ajutat în căutarea specialiștilor cu competențele necesare, spune Samuelsson. Studiul a fost finalizat în octombrie și este în curs de examinare în Suedia, cu scopul de a oferi această variantă clienților potențiali.
Samuelsson adaugă că Saab caută „viitoare oportunități” atât în ceea ce privește parteneriatele, cât și achizițiile în Marea Britanie. „Cu siguranță ținem ochii larg deschiși”, spune el. Recent, Saab a plonjat în marea achizițiilor în alte părți ale Europei, cumpărând un dezvoltator olandez de tehnologii pentru gestionarea traficului aerian, precum și compania germană Medav.
Strategia industrială și de achiziții a fost, de asemenea, determinată și de vânzările și campaniile Gripen. Compania are un sediu în Republica Cehă, unul dintre cei doi clienți europeni ai Saab, celălalt fiind Ungaria. În Africa de Sud – unde Saab a livrat anul acesta ultimele patru avioane Gripen C/D din totalul de 26 – compania intenționează să înființeze, alături de Forțele Aeriene sud-africane, un centru de pregătire pentru piloții din țările care operează Gripen.
Decizia elvețiană
Producția de avioane de luptă în Elveția este, de asemenea, în cărți, ca urmare a deciziei acestei țări de a deveni cel mai recent client Gripen din afara Suediei. Berna a selectat cea mai recentă variantă a avionului de luptă, Gripen E, pentru a-și înlocui flota de avioane Northrop F-5, și astfel a comandat 22 de aparate de zbor suedeze. „Lucrăm pentru a găsi parteneri în Elveția”, spune Samuelsson. Croația ar putea fi următoarea, întrucât Saab – susținută de agenția guvernamentală responsabilă cu exportul de armament (FXM) – a înaintat o ofertă pentru opt avioane Gripen C/D cu care noua membră NATO să își înlocuiască flota de avioane MiG-21.
În timp ce Gripen este singura platformă aeropurtată produsă de Saab, activitățile companiei acoperă o gamă largă de aplicații pentru apărare și securitate civilă aeriană, terestră și maritimă. Împărțită în cinci divizii – aeronautică, dinamică, sisteme electronice de apărare, soluții pentru securitate și apărare, suport și servicii – compania privată are aproximativ 13.000 de angajați și este pe locul 33 în top 100 Flight International Aerospace, cu o cifră de afaceri de 3,19 miliarde $ în 2011 și un profit de 69 milioane $.
Un număr important de programe aerospațiale utilizează know-how-ul Saab, iar compania colaborează cu BAE Systems în SUA pentru a furniza un nou sistem Head-Up Display (HUD) pentru elicopterele utilitare Sikorsky UH-60 Black Hawk, utilizate de armata americană. De asemenea, Saab este implicată în eforturile pan-europene de dezvoltare a unui sistem automatizat de detectare și evitare a coliziunilor pentru UAV-uri, precum și în proiectul Neuron, desfășurat în colaborare cu Dassault Aviation.
Cu toate acestea, o arie în care producătorul suedez nu va mai activa este aceea a aeronavelor civile. După mai bine de cinci decenii în domeniu, la sfârșitul anilor ’90 Saab a încetat să mai producă avionul 340 cu torbopropulsor, precum și succesorul acestuia, modelul 2000. Și – deși își păstrează 60 de aeronave în valoare de aproximativ 400 milioane $ în portofoliul de leasing – Saab a respins informațiile conform cărora se gândește la revenirea pe piața turbopropulsoarelor. În schimb, intenționează ca, până în 2015, să renunțe la flota de leasing.
Saab a fost fondată în 1937 pentru a furniza armament și avioane Stockholm-ului, pe măsură ce se contura conflictul din Europa, deși Suedia a rămas neutră în timpul celui de-al Doilea Război Mondial.
De atunci, compania și-a creat o reputație pentru inovație și dezvoltarea unei game largi de produse, de la rachete și avioane la mașini – o divizie ce s-a separat în 1990 printr-un joint venture cu General Motors – consolidând industria de apărare a Suediei printr-o serie de achiziții, cum ar fi Ericsson Microwave Systems sau Celsius.
Samuelsson susține că experiența Saab în livrarea de produse la timp către clienții interni ce operează cu un buget restrâns fac din această companie un furnizor și partener ideal în vremuri de restriște, când guvernele din întreaga lume pun din ce în ce mai mult accent pe valoarea banilor. „Suntem pentru soluțiile high-tech, dar totuși aceesibile, atunci când există presiuni pe partea financiară. Am făcut acest lucru în Suedia în ultimii 10 ani”, a spus el.
În timp ce Saab este lipsită de sprijinul geopolitic venit de la guvernul unei țări mari atunci când vine vorba de negocierea ofertelor de export (pentru Gripen în mod special) – spre deosebire de rivalii Eurofighter și Dassault – Samuelsson spune că acest lucru nu este întotdeauna un dezavantaj. „Da, uneori este greu să concurezi cu un astfel de sprijin și influență, dar avantajul nostru este că suntem mai mici și mai agili, iar Suedia este privită ca o națiune high-tech. Suntem pentru soluții și parteneriate flexibile”, spune el, adăugând că „Aceasta înseamnă că, de cele mai multe ori, noi suntem soluția cea mai independentă.”
Sursa: Flightglobal