Romania Military

Saab si MiG 29 poloneze

mig-29a-111-41elt-polish-af-riat-2012

Polacii nu renunta la MiG-urile 29 nici sa-i pici cu ceara desi au in inventar 48 de F 16 Block 50/52. Acum cat de scump de operat sunt “29-uile si cat de proasta este celula nu stim exact, cert e ca Varsovia nu renunta la aparatele fost-sovietice ci dimpotriva continua sa le modernizeze si le foloseste intens inclusiv pentru misiunile de Politie Aeriana din Tarile Baltice (unde apropo noi nu am mai fost chemati de multisor).

Revenind la MiG 29, Saab a anuntat ca va furniza Poloniei – pentru “29 – sisteme de razboi electronic defensive. Asfel seful Saab Electronic Warfare, Carl-Johan Bergholm, a declarat: “As an international supplier of electronic warfare systems, Saab fully recognises the importance of finding the right partners to complement our portfolio. Along with WZL2, we can use our knowledge to develop projects that are very favourable to the Polish Air Force and the Polish industry.”

De aici intelegem ca suedezii vor coopera cu uzina poloneza Wojskowe Zaklady Lotnicze Nr 2 in aceasta afacere, polonezii integrand sistemele Saab pe avioanele lor cu ajutor suedez.

Suedezii ofera un sistem care va aduce MiG-urile poloneze in situatia de putea lupta cu orice adversar: “Saab’s EW systems will offer situational awareness with the ability to detect, localise and identify radar frequency based threats, reducing the risks in the hostile engagement. In addition, it will provide the pilot with the information and decision superiority required on top of the electronic battlefield, the company stated.”

                                                  MiG 29 romanesc pe Kogalniceau…

Si cam asta-i stirea, nu cine stie ce, dar citind-o nu m-am putut opri sa nu ma gandesc din nou la MiG-urile noastre 29 putrezite de vii pe Kogalniceanu. De precizat ca la vremea cand s-a hotarat retragerea din exploatare avioanele erau practic noi, mult mai noi decat F 16 Block 15 cumparate acum din Portugalia. Drept este ca aveau nevoie de intretinere, piese de schimb sau refacerea motoarelor.

Stiu, nu mai trebuie sa-mi amintiti, cam toate argumentele aduse in favoare renuntarii la explotarea acestora de catre Romania, dar in acelasi timp nu pot sa nu ma gandesc ca bulgarii opereaza si astazi “29, slovacii la fel, polonezii la fel. Cu toti au gasit modalitati pentru intretinere, polonezii le-au si modernizat, si tot Polonia nu vrea sa renunte la ele nici in ruptul capului desi au 48 de F 16 nou-noute.

Numarul mic pe care Romania il avea nu este o scuza, atat timp cat am fi putut  – cel mai probabil – sa le cumparam pe cele ale Republicii Moldova, avioane achizitionate de americani pe cateva zeci de milioane de dolari. Am fi putut sa ne “lipim” si noi de polaci si programul lor pentru MiG 29, am fi putut sa gasim solutii, motoare, etc, atat timp ca “29le este un avion destul de raspandit, am fi putut poate cumpara din Ucraina piese si know-how, am fi putut…

Dar s-au dus dracului si poate nu este doar o coincidenta, atat timp cat Romania a renuntat – in mod foarte ciudat – la cele mai performante sisteme de arme pe care le avea in 1990.

Sa ne aducem un pic aminte:

Ar mai fi poate si alte exemple, multe alte exemple, dar acum doar acestea imi vin in minte, insa tendinta este clara, scoaterea din dotarea a celor mai moderne si eficiente sisteme de armament si pastrarea in schimb a celor care trebuiau de fapt aruncate la fier vechi inca inainte de “89 si care n-au in realitate aproape nici o valoare militara pe campul de lupta din ziua de astazi. Explicatia acestui fenomen?!

Nobody knows…

GeorgeGMT

 

 

Exit mobile version