Dupa oferta facuta Croatiei, suedezii bat saua sa priceapa iapa, adica revin cu jumatate de gura cu o oferta pentru RoAF. Dupa negocierile de la inceputul anului si intreruperea acestora in vara, pe fondul revenirii in forta a americanilor, baietii nordici nu se lasa. Au inceput sa arunce iar cu articole sponsorizate inspre media romaneasca, iar dl.Richard Smith, un mai vechi prieten al nostru a prins din nou glas.
Intr-un interviu publicat recent(vezi sursa), stimatul domn Smith, ne arata din nou avantajele unui deal romano-suedez, de data aceasta referindu-se la oferta mai veche, aia cu 24 de C/D-uri, la banala suma de 1 miliard de euro, chilipir curat cu livrarea rapida si promta, plus foarte multe avantaje economice si offset 100% din suma platita de Romania pentru avioane.
Nu pot argumenta ca dl. Smith nu spune adevarul! Afacerea propusa de suedezii este intradevar foarte buna si foarte bine sustinuta financiar de guvernul Majestatii Sale. Practic SAAB-ul ofera cam tota paleta de avioane si permutari posibile pentru noi! Ofera avioane noi, sh, E/F-ul, inchiriate, leasing, etc, toate impachetate intr-o finantare la care nici cel mai mare fan F-16 nu are ce sa comenteze, poate doar sa moara de invidie.
Nu m-as fi aplecat asupra interviului, care in esenta nu spune absolut nimic nou, daca nu aparea dupa superoferta SAAB pentru Croatia! Croatie care face parte, impreuna cu Bulgaria si posibil Ungaria din grupul pe care americanii il construiesc cu multa migala in jurul Romaniei, ca pilon central, pentru a putea vinde masiv F-16-le in sud-estul European. Faptul ca imediat dupa vizita lui Basescu la Washington, Ministrul Roman de Externe a ajuns la Zagreb, iar croatii au simtit nevoia sa intareasca o posibila achizitie comuna, spune ca ceva s-a miscat. Ba mai mult si Croatia a precizat intr-o declaratie oficiala ca spera sa primeasca o oferta de finantare solida si suportabila, lucru inatarit si la Bucuresti de Presedintele Romaniei, printr-o serie de declaratii, in rafala, la foc automat.
Nedumerirea mea provine din atitudinea SAAB-ului, adica de ce au inceput o alta campanie, vom vedea cat de mare si serioasa, cand de facto Lockheed se pare ca a scapat in castigatoare?! Ba din punctul meu de vedere LM-ul a inceput sa marie agresiv la suedezii, din moment ce au pus practic toate cartile pe masa si nu s-au ferit sa anunte clar si tare ca contractual pentru livrarea de F-16 in zona Romaniei este EXTREM DE IMPORTANT! Atat de important incat in caz de nereusita vor inchide linia de asamblare a F-16 in 2013.
Si cum Lockheed Martin nu se joaca cu astfel de lucruri, si cum afacerea F-35 merge greu si foarte sinuos, in mod clar americanii au mare nevoie de o gura de oxigen, pentru atenuarea pierderilor produse de neintrarea F-35-lui in productia de serie.
Asadar de ce a revenit Gripen “pe sticla”?! Imediat ce au facut oferta Croatiei, pe holurile unei anumite institute cu atributii in contractual pentru multirol, se zambea si se susotea ca suedezii joaca murdar si foarte dur, incercand sa sparga grupul alcatuit pentru achizitia de F-16! Incearca adica, sa atraga clientii unul cate unul departe de “turma” si sa-i convinga, face to face, de avantajele Gripen in fata F-16.
Problema SAAB-ului este deosebit de mare si un posibil conflict intre suedezi si LM are ceva potential de producer, asta daca nu a inceput deja. Sa nu uitam ca Mark Gitenstein pomenea, asa fara prea multa apasare, ca si Ungaria ar putea opta pentru F-16, ca oricum in 2014-2015 leasing-ul cu SAAB se termina si ar fi o placere sa fie inclusa si Ungaria in afacere. Cum relatile dintre Romania si Ungaria sunt foarte stranse si bune si in domeniul militar, americanii mizeaza pe o achizitie en-gros, lucru care le-ar aduce foarte multi bani si clientilor reale economii la intretinere, pregatire si operare.
Cum Romania este cam singura tara din grupul-tinta care are capacitate in industria aviatica, putem intelege ca miza este foarte mare si pentru noi. Ca in Romania sa se intretina o flota de 80-90 de aparate, plus pregatirea pilotilor, etc, etc, ar adduce avantaje immense, economice si militare RoAF, care ar putea astfel sa-si transfere o parte din costuri “la comun” fara a pierde nimic din securitatea si secretul datelor si tehnologiilor folosite, pentru ca noi am fi integratorii intregii flote, practic dupa americani, noi am fi stapanii!
Apetisanta si tentanta propunere, foarte buna si economic si militar, astfel ca recentul interviu al respectabilului domn Smith, nu cred sa fie altceva decat o incercare de amagire si poate o rectie la alte reactii mai dure fata de incercarea SAAB de a musca din felia Lockheed Martin&RoAF! Felie pe care ambii partenerii(SUA si Romania) o vor fiecare toata in farfuria lui!
Mai clar americanii vor ca toate cele trei, posibil patru tari sa cumpere F-16, iar Romania vrea ca toata flota sa fie intretinuta de Bucuresti! Beneficile pentru noi ar fi…fantastice, dincolo de orice inchipuire. Practic Romania ar putea avea o aviatie extrem de buna si bine pregatita, impartind insa costurile cu ceilalti parteneri. Mai mai mult ar avea controlul partial asupra intregii flote, stiind exact ce poate fiecare, dar in acelasi timp pastrand datele proprii confidentiale, asa cum este obiceiul pe la noi.
In concluzie nu vad interviul, platit de SAAB, ca fiind ceva care merita bagat in seama decat din perspectiva incercarii Gripen de sparge cercul de potentiali clienit F-16. Cerc care s-a format in jurul Romaniei, si care se pare americanii vor sa-l largeasca, aruncand priviri pline de…dragoste Ungariei. Care Ungarie, mare afacere n-a facut cu Gripen!
Avioane noi cu aripi sh, de zburat prea mult nu au zburat, undeva la 50h/an/pilot, iar acum au inchiriat L-159 de la cehi.
In concluzie, mai avem de asteptat! In octombrie o delegatie americana trebuia sa vina la Sofia si sa le prezinte bulgarilor o oferta imbunatatita pentru achizitia la comun de F-16. Din pacate nu am reusit sa aflu mare lucru despre aceasta vizita, desi ar fi extrem de interesant ce anume le-au promis/propus americanii vecinilor nostri, stiind ca Bulgaria este poate cel mai hotarat dintre parteneri pentru o flota aeriana comuna!
CORECTARE: Se pare ca interviul in cauza nu este, sau nu face parte, dintr-o campanie de Mk a SAAB, si nu a fost sponsorizat de respectiva companie. Este doar un interviu acordat la cerera reprterului, si pe aceasta cale fac cuvenita corectare. Greseala imi apartine si provine dintr-o intelegere un pic mai gresita a contextului, ca si datorita modului din trecut in care SAAB-ul si-a promovat imaginea!
surse: MCM