Romania Military

SAAR S-72 versus inutilele Type 22 romanesti

Israelienii isi diversifica clasa SAAR de nave lansatoare de rachete, cu o noua ramura de mini-corvete. Astfel aceasta noua clasa ofera posibilitate cresterii controlului suveranitati in apele proprii si a zonei economice exclusive, permite patrulari lungi dincolo de apele teritoriale, fiind in principiu o clasa de nave purtatoare de rachete cu raza extinsa.

Acest nou concept a fost prezentat de industria militara israeliana la expozitia de tehnica militara IMDEX 2013 in Singapore.

Sa’ar 4 in Marina Chiliana

Pentru as mentine gardul de protectie in zona sa de securitate, Marina Isareliana are nevoie de nave noi si cu raza extinsa, capabile sa indeplineasca misiuni diverse la distanta mare de portuile de baza. Si de asemenea are nevoie si de o inlocuire a navelor aflate astazi in serviciul operativ, nave care sunt deja considerate batrane, avand 35 de ani de activitate..

In ultimii ani Marina Israeliana, datorita problemelor financiare, a reusit sa achizitioneze in principal nave de patrulare mici, 20 de bucati din clasa Saar 4 si 4.5 si doar trei nave mai mari, corvete din clasa Saar 5, dar si acelea au fost construite in Statele Unite, finantarea constructiei fiind asigurata de partea americana prin Washington’s Foreign Military Sales (FMS).

Conceptul Saar S-72 expus la IMDEX se plaseaza intre actualele nave de patrulare mici Saar4/4.5 si corvetele din clasa Saar 5 care sunt in esente OPV-uri, adica o nave de patrulare costiera si pot fi folosite atat in aplicatii civile, pentru dotarea Garzii de Coasta, cat si in aplicatii militare, precum vanatoare AS, protectia tarmurilor si instalatilor portuare, sau a platformelor marine, controlul navelor suspecte sau actiuni de lupta antiteroriste. La cele 800 de tone deplasament exista suficient spatiu pentru comanda si control in cazul aplicatilor militare sau pentru a  avea la bord trupe speciale.

Mini-corveta are la bord un elicopter mediu sau 1-2 drone si are caracteristici constructive care ii asigura un anumit grad de “invizibilitate” radar. Astfel in varianta militara nava poate fi echipata pentru a duce actiuni de razboi electronic (EW), sau poate fi dotata cu sensori pasivi (ESM). Poate avea la bord si radarul celor de la  IAI Elta, EL/M-2258 Advanced lightweight Phased Array (ALPHA), radar specializat atat pentru marea libera, cat si pentru folosire in zona litorala.

De asemenea Saar S 72 poate fi dotata cu rachete AA, anti-nava sau rachete sol-sol. Echipajul este compus din 50 de membrii, la care se mai pot adauga inca 20 de militari complet echipati, are o autonomie de 21 de zile pe mare si o raza de 3000 de Mm, aproximativ 5500 de kilometri.

S-72 mini-corveta

Acest tip de nava cred eu ca ar veni ca o manusa pentru Fortele Navale  Romane, care ar putea opera mai multe nave de tip mini-corveta si ar putea sa renunte atat la NPR-urile din clasa Tarantul, cat si la fregatele Type 22 si Marasesti. Tinand cont de marimea litoralului nostru si de lipsa oricaror ambitii pentru alte mari si oceane, exploatarea unor nave de 5000 de tone, cum sunt cele 3 fregate aflate astazi in dotare, nu cred ca-si mai are rostul.

Romania are nevoie de nave usoare, multi-mission, nave care pot fi foarte usor folosite si ca nave pentru Paza de Coasta, dar in acelasi timp pot apara si interesele nationale la Marea Neagra.

O flota compusa din sase astfel de nave, dublata de elicoptere navalizate inarmate, care sa aiba capacvitati ASW, ar fi probabil un cokteil perfect pentru Romania la Marea Neagra.

Nave mici, usoare, ieftin de operat, cu ehipaje reduse, nave cara sa poata fi tinute pe mare mult timp si care sa asigure un nivel de pregatire foarte ridicat. Atata timp cat Israelul, o tara aflata practic in razboi, nu are nevoie de fregate de peste 5000 de tone si opteza pentru nave mici, multi-rol, de ce pastram noi niste magaoaie numai bune de luat la tinta cu orice tip de racheta?! Cat conteaza cele trei fregate romanesti in Marea Neagra?! Cat ar conta, chiar daca ar fi inarmate si dotate corespunzator?! Cat consuma o fregata Type 22 si cat consuma o mini-corveta S-72?!

Nave usoare multirole, modulare, capabila sa asigura o paleta larga de misiuni, mici si ieftin de operat, acesta este viitorul spre care cred  eu ca trebuie sa ne indreptam, in nici un caz nu vom face mare branza operand fregate oceanice , mari, grele si foarte scumpe, gandite pentru vanatoare de submarine sovietice in timpul Razboiului rece.

Daca Marina Romana nu stie, ar trebui sa le explicam ca Razboiul Rece s-a terminat, iar navele noastre nu vor vana niciodata submarine rusesti, dar este foarte probabil sa aiba de lupta cu traulere turcesti, cu traficantii, sau poate chiar cu terorismul mondial, iar Type 22 si Marasesti, basca Trantul, nu au absolut nici o treaba cu acest tip de conflict.

Asadar de ce mai cheltuim banii cu aceste nave inutile, gandite sa lupte intr-un tip de razboi de mult disparut?! Intradevar nu avem bani, dar ganditul este gratuit, iar cu actualele fonduri cu care acum se opereaza Type 22, nave cu totul si cu totul inutile, dar care consuma enorm, am putea sa ne dotam cu nave de tip S-72, modulare, noi, si mai ales muuuult mai ieftin de operat. Ne plangem ca nu avem bani, dar mentinem in exploatare, doar de dragul de  avea trei fregate, nave cu totul nefolositoare, incapabile sa faca ceva in aproape orice ce tip de scenariu, dar care consuma resurse enorme, combustibil cu miile de tone si au echipaje formate din 205 militari per nava! Ce nevoie are Romania de nave oceanice?! Ce nevoie are NATO de fregatele noastre, cand americanii au excedent de nave de lupta?!

In timp ce un S-75 cu doar 50 de oameni la bord,  ar termina cu INTREAGA noastra flota maritima fara nici o emotie…

 

Sursa: Defense-update.com

 

 GeorgeGMT

 

Exit mobile version