In presa franceza a aparut informatia conform careia guvernul de la Paris a ajuns la un acord cu Moscova in privinta celor doua nave Mistral (Sevastopol si Vladivostok) fiind gata sa plateasca Rusiei 1,1 miliarde de euro. 800 de milioane ar fi pretul platit deja de rusi la care se adauga inca 300 de milioane de euro drept compensatii pentru neexecutarea contractului.
Francezii sunt totusi optimisti si spera sa-si mai reduca din pierderi pe seama contractului dintre Airbus si Polonia privind livrarea a 50 de elicoptere EC 725 Caracal. Deocamdata cele doua tari nu au semnat un acord clar fiind necesara inca o luna pentru formalizarea intelegerii. Daca totul merge bine Rusia va fii de acord ca Franta sa poata vinde navele unei terte parti, dar deocamdata Parisul nu cred ca vede la orizont vreun comparator nerabdator sa achizitioneze cele doua nave de asalt amfibiu.
Din ce scrie presa franceza (Le Journal du Dimanche), juridic vorbind Franta va rascumpara navele de la propietarul de drept al acestora si din acest motiv francezii au nevoie de acordul Moscovei pentru o eventuala revanzare a vaselor.
Asadar prima parte a scandalului Mistral se apropie de un sfarsit previzibil, francezii dau banii inapoi plus o compensatie destul de importanta, insa partea a doua devine acum si mai interesanta: ce va face Franta cu doua nave Mistral construite pana una alta dupa specificatii rusesti?
In acest moment Marina Franceza detine trei astfel de nave si nu exista nici un semn ca ar fi interesata de inca doua, dar ceva potential pentru export ar exista, teoretic macar.
Dea lungul timpului au fost destule forte navale interesate de Mistral:
-canadienii jonglau cu idee achizitionarii a doua nave
-Turcia, Brazilia chiar si Polonia se uita la Mistral, Malaiezia este si ea interesata, Africa de Sud de asemenea, chiar si India poate fi un client de viitor.
Deocamdata insa guvernul francez a devenit – de voie si mai mult de nevoie – „mandrul” propietar a doua nave de asalt nou -noute si acum trebuie sa le caute un petitor. Ori in aceste conditii poate ca doritorii vor fi mai multi atat timp cat guvernul francez va fi probabil destul de doritor sa scape de nave lasand chiar la pret.
Un alt posibil nou client ar putea fi Uniunea Europeana, desi aici lucrurile nu sunt deloc clare atat timp cat nu exista nici o institutie europeana care juridic vorbind sa aiba ce sa faca cu navele, dar tot raul spre bine si francezii disperati ca le imbatranesc navele in port vor face poate presiunile necesare pentru ca cele noua nave Mistral sa devina nucleul viitoarei flote europene si pe mai departe chiar nucleul viitoarei armate comune a UE.
Deocamdata insa Franta a dovedit o tarie de caracter nabanuita si a reziliat contractul pierzand cu aceasta ocazie foarte multi bani…
GeorgeGMT