Romania Military

SAUR 2, Interesul national si closetar-ii de serviciu

IMG_3284

Adica cum sa fim noi un pic destepti, ca prosti par a  fi destui

OK, este SAUR 2 o masina buna?! Categoric este, cu atat mai mult cu cat a fost gandita strict conform cerintelor MApN si necesitatilor Armatei Romane, din acest motiv are scaunele spate-n spate, pentru a permite grupei de infanterie sa traga cu armele prin ambrazuri, de aceea sistemul de propulsie pe apa, este protejat, ca sa poata fi folosit in zona lagunara si in Delta, unde canalele sunt pline de resturi vegetale, de aceea a fost gandit sa fie manverabil pe apa, mai manevrabil decat Pirahna, pentru a putea naviga in zona Deltei, pe canale foarte inguste si intortocheate.

Este asadar o masina de lupta “pliata” pe cerintele geografiei Romaniei.

Dar, in acelasi timp este Pirahna IIIC un trasportor blindat prost?! Categoric nu! Cu peste 8000 de vehicule din familia Pirahna vandute deja in toata lumea, acest trasportor este unul dintre cele mai bune si adaptabile din lume la aceasta ora. Pirahna IIIC este un trasportor bun, insa afacerea Pirahna este una  “proasta” pentru noi si am sa va explic de ce…

Pentru 31 de P IIIC am platit ceva sub 40 de milioane de euro. Motivul achizitionarii de Pirahna a fost unul mincinos, ministrul apararii din acea vreme, Teodor Melescanu, argumentand ca trebuie sa facem tot ce putem pentru viata militarilor nostri din Afganistan, care se confruntau cu IED-uri, si astfel am cumparat TAB-uri elvetiene, numai ca ca TAB-ul – orice TAB – nu este MRAP, asa ca necesitatea achizitiei pentru A-stan a fost doar o pacaleala, cele sase masini trmise in zona de front nu au fost scoase niciodata din tabara.

In linii mari protectiea anti-mina la Pirahna IIIC este similara cu TAB 33 Zimbru (Zimbru 6kg TNT/roata, P IIIC 8kg), astfel ca n-a facut niciun progres, dar revenind la substanta acestei afaceri, motivul pentru care noi sustinem ca Pirahna este un trasportor “prost” pentru noi are a face cu interesul national.

Mai clar, cu 37 de milioane de euro Romania si-a echipat decent un batalion de infanterie. Adevarat l-a echipat cu transportoare bune si moderne, dar daca aceeasi bani erau dati ROMARMului, tinand cont de pretul unui SAUR 2 de sub 60% din cel al unui P IIIC, astazi am fi avut doua batalioane echipate complet cu trasportoare moderne si pe deasupra am fi avut si bani pentru dezvoltarea programului TBT 8×8.

Oferta ROMARM catre MApN a fost foarte clara: o comanda pentru UN singur batalion de SAUR 2 si va punem la dispozitie prototipul TBT 8×8 gratis! Astfel Moreniul ar fi reusit sa dezvolte un prototip de TBT perfect functional daca primea bani dati pe Pirahnii si producea pentru MApN SAUR 2…

Iar aici este interesul national! Romania s-ar fi ales cu doua batalioane echipate modern cu SAUR 2, cu programul TBT 8×8 dus pana la stadiul de protoip (2 vehicule functionale) si o fabrica de trasportoare bine capitalizata si dotata, totul pentru exact acceasi suma de bani pe care am dat-o pe 31 de Pirahna IIIC.
Aici nu este vorba daca SAUR 2 este mai bun, tehnic vorbind, decat P IIIC,  ci daca programul SAUR 2 este mai profitabil decat programul de achizitie al trasportoarelor elvetiene, iar din acest punct de vedere putem sustine ca P IIIC este o groapa in care am aruncat bani degeaba, alegandu-ne cu un amarat de batalion, cand am fi putut avea doua batalioane, TBT-ul aproape gata si o fabrica care ar fi mers struna.

Iar daca SAUR 2 ar fi intrat in dotare am fi avut si exporturi, contractul pierdut cu Irakul nu ma lasa nici astazi sa dorm linstit, desi acela era pentru SAUR 1… Asadar pe langa datele tehnice ale celor trasportoare blindate, orice om cu ceva minte se uita si la context, ori acesta este net favorabil construirii si intrarii in dotare a SAUR 2 si nicidecum achizitionarii trasportoarelor blindate straine.

Daca MApN-ul, din motive necunoscute, ar dori totusi ca Pirahna IIIC sa fie viitorul trasportor blindat al Armatei, nu avem nimic impotriva; haideti sa facem un contract cadru pentru achizitia unui numar de 600 de TAB-uri si le construim in Romania in proportie de cel putin 60%. Nici SAUR 2 si nici TBT-ul nu vor fi 100% romanesti, ambele vehicule au/vor avea, sisteme straine integrate: motor, trasmisie, etc, etc…

Pracatic SAUR 2 ar fi o solutie tranzitorie, de la o flota compusa astazi din transportoare foarte vechi: TAB 71, 77 si ceva mai nou B 33 Zimbru, catre noul si modernul TBT 8×8. Tranzitorie si profitabila pentru Armata care ar fi finantat dezvoltarea si pre-productia TBT, fara sa plateasca bani in plus ci ar fi fost suficient sa plaseze catre ROMARM comenzi ferme pentru SAUR 2, iar cu ceva minte in cap si un pic de patriotism am fi putut exporat SAURul, fara nici o problma…

Pentru ca actualul parc de trasportoare este atat de vechi si ineficient incat solutia SAUR 2 ar fi fost foarte utila pana cand TBTul ar fi intrat in productia de seria, iar utilizarea in paralel a doua tipuri de trasportoare nu ar fi fost deloc o problema logistica in conditile in care cele doua vehicule ar impartasit destule tehnologii si sisteme comune. Sau am putea considera SAUR 2 un TAB low cost,  chiar asta este, si ar trebui sa fie astfel promovat la export.

Pentru ca prin numarul sau redus Pirahna nu poate fi considerat al treilea model aflat in uz, decat daca esti total boland cu capul…

Si  acum o mica paranteza…closet-ara

Desi unii (g. v. nu se pune 🙂 ), mai slugarnici de felul lor, inca isi mai cauta un stapan si ca sa-si arate potentialul de sluga colaborationista, lovesc demonstrativ in tot ce este romanesc, de ajungi sa te intrebi daca o exista vreun produs construit in Romania care sa nu fie cel mai prost din Europa pe felia lui, produsele romanesti sunt esenta unei economii nationale prospere, care sa asigure locuri de munca si bunastare romanilor, importurile fiind calea sigura spre dezindustrializare si saracie.

Dar unii, mai cretini de felul lor si cu puternice accente de pupincursiti de serviciu, ne arata “beneficile” F16A, Pirahna IIIC si altele, lingand mana imaginara a unui stapan care nu mai vine odata sa-i plateasca si pe ei. Dar “baietii” (vorba vine baieti/barbati 🙂 ) sunt constanti, mananca acelasi  rahat de multa vreme in speranta ca cineva, candva le va remarca alura de viermi nevertebrati (fara coloana adica) si ii va angaja sa spele ceva closete, ca doar la asta au aratat ca se pricep…

Inchidem paranteza…closet-arilor si redevenim sobrii

Asadar orice tara serioasa isi apara interesul national cu dintii si cu ghearele, fiecare incercand sa obtina un maximum de avantaje intr-o afacere cu armament, numai noi importam TBT-uri la cheie. Desi pot fi de acord ca Romania nu mai are capacitatea industriala sa dezvolte singura macar un avion de antrenament avansat, cred ca s-ar putea totusi macar in colaborare, nu am nici o indoiala ca un trasportor blindat foarte bun putem face fara problema.

Tehnologia folosita nu este chiar fizica cuantica, experienta avem, oameni inca mai sunt, o bruma de industrie s-o mai gasi. Nu exista nici un motiv pentru care productia de trasportoare blindate din Romania  sa fie defrisata lasand locul liber pentru o “cooperare” cu un partener strain in care partenerul ne vinde TAB-ul iar noi le umflam rotile si platim salariile partenerului de la el din tara…

 

GeorgeGMT

Exit mobile version