SAUR 2 concepte posibile
SAUR 2 poate indeplini un rol important in Fortele Terestre Romane, chiar daca peste cativa ani un nou concept, si anume TBT 8×8, va fi gata de productie. Saur2 este astazi complet omologat si gata de lansare in productie iar Armata Romana resimte o nevoie acuta de a-si inlocui cat mai curand macar o parte din parcul nefunctional, mare parte format din transportoare TAB-71 (700 de bucati, pe hartie) si TAB-77 (162 de bucati).
Saur2 cu mock-up turela ATE sud-africana arma 12,7mm/rachete
SAUR2 este o masina fiabila, amfibie si cu mare mobilitate in teren, fiind capabila sa indeplineasca o multitudine de roluri.
Printre posibilele variante ar fi, in ordinea pretului si complexitatii sistemelor:
– Transportor trupe si logistica – cu turela telecomandata RWS cal.7.62, 12,7mm sau 14mm, similar cu ceea ce a fost déjà prezentat pe cele 2 prototipuri existente
Saur 2 varianta de baza, transportor de trupe sau medevac
– Evacuare medicala (medevac), in varianta de baza, cu modulul de echipaj nemodificat, sau intr-o varianta suprainaltata, pentru a usura operatiunile medicale si transportul ranitilor
Saur 2 cu platforma lansatoare de rachete
– Punct de comanda, refolosind sasiul standard
– Vehicul de transmisiuni, refolosind sasiul standard
– Vehicul de lupta pentru genisti, probabil cu sasiu extins- suprainaltat
– Vehicul statie mobila radar aerian/ artilerie
– Vehicul de depanare
Saur2 Crotale
– Sistem anti-aerian cu raza scurta/foarte scurta (rachete/tun) – vezi varianta Crotale – déjà testata ca si gabarit, Skyranger sau Gepard, precum si alti posibili derivati care sa foloseasca atat tunuri de cal. 30-35mm existente déjà in inventarul armatei romane, dar si rachete A-94M/A-95M/RAV-RS/STAR-80L sau altele.
Saur 2 cu turela Skyranger
– Artilerie cu raza scurta – mortier 120mm/81mm (putand utiliza proiectile ghidate) care ar putea prelua in suficiente exemplare proiectul destinat ultimelor MLI-84 nemodernizate inca. Aceasta ar fi cea mai ieftina si simpla varianta de artilerie mobila, destinata atat brigazilor mecanizate cat si celor de infanterie. Se poate folosi atat in varianta cu trape pentru accesul la platforma de tragere, Cardom – automatizat, cat si in varianta complet protejata, in turela, cu variantele similare AMOS – cu 2 tevi sau Nemo cu o singura teava.
ATMOS pe Saur2
NEMO pe Saur2
Cardom pe Saur2
Mortier automat 120mm
– Artilerie cu raza medie – 105/122mm, pentru a suplimenta cele 42+6 de bucati Model89/Gvozdika cal122mm actualmente stocate. Aceste tunuri ar putea folosi proiectile ghidate GPS sau semi-activ laser (vezi Volcano/Star-80L) care sa compenseze stocul mai redus de munitie transportabil de catre o astfel de platforma. Ca si in cazul mortierului, se poate folosi atat varianta mai simpla, cu trape pentru acces la mecanismul tunului, cat si cea cu protectie ridicata prin turela dedicata, care poate fi un derivat al celei de Gvozdika si a derivatului chinezesc sau cu un profil mai generos, cum este cea sud-africana Denel de 105mm.
Turela Model89/Gvozdika cal122mm pe Saur2
Turela chinezeasca 122mm
Tun de 105mm «ingropat » in trapa de mortier
– Platforma lansatoare proiectile reactive, practic un LAROM mai protejat sau un lansator multiplu pentru un numar mai mare de proiectile STAR-80L sau 120mm.
Lansator multiplu de rachete
Statie telecomandata cu mitraliera cal 7,62/12,7 si lansator rachete
– Artilerie cu raza lunga – 130mm – refolosind cele 72-75 de bucati model1954/M-46 pe care Romtehnica a incercat sa le vanda anul trecut prin licitatie si utilizand proiectile ghidate GPS sau semi-activ laser (vezi Volcano/Star-80L). Datorita calibrului mai mare este necesara o solutie similara cu cea pentru 122mm, cu o amplasare similara in trapa sau turela similara, cu gabarit usor marit. O solutie ar putea fi si turela Oto-Melara pentru cal.155 care sa prevada ulterior inlocuirea cal.130mm cu 155mm.
Turela Denel pt. cal.105mm
Turela Oto-Melara cal. 155mm pentru Centauro
– Platforma sprijin infanterie/AT – arma 25-40mm & rachete AT Spike/ STAR-80L. Aici variantele sunt foarte multe. Se poate porni de la turelele OWSR cal.25mm ramase pe stoc si scoase la licitatie in urma anularii programului de modernizare a alte 66 de MLI-84, turela care a fost deja integrata pe SAUR2.
Mortier 120mm pe macheta VBCI
Cred ca solutia ar fi totusi ca aceste turele sa fie folosite la continuarea modernizarii parcului de MLI-84, urmand ca mortierul de 120mm prevazut pentru MLI sa fie instalat pe SAUR2, care are un spatiu interior mai generos. Misiunea de sprijin infanterie-antitanc ar trebui preluata de TBT 8×8 care ar trebui sa fie mai bine protejat in varianta standard dar si ar putea suporta blindaj aditional mai consistent, deoarece in aceste misiuni masina de lupta ar putea fi expusa unor arme de calibru mai mare si rachetelor antitanc.
Saur 2 cu OWSR – 25mm
… si cu OWSR-30
In exemplele din poze am mai prevazut turela Rafael OWSR-30mm/Spike LR precum si o varianta mai usoara cal 12,7mm alaturi de un container de STAR-80L. O alta varianta de turela este cea prevazuta de Renault Trucks Defence pentru proiectul ATOM, adapostind un tun de 57mm, la care se pot adauga pe lateral lansatoare de rachete SPIKE sau STAR-80L.
O varianta de top in privinta calibrului ar fi montarea unui tun cal.100mm/105mm intr-o turela Cockerill, vehiculul putand indeplini astfel un rol similar cu Stryker MGS.
Saur2 cu Cockerill 105mm destinat BTR-80
In afara de variantele transportor de trupa si sprijin infanterie/antitanc, care ar necesita si o protectie sporita datorita prezentei in prima linie, celelalte variante sunt vehicule de sprijin, la care protectia este mai putin importanta, insa conteaza mai mult mobilitatea si capacitatea de transport.
La nevoie si protectia SAUR2 se poate imbunatati semnificativ prin adaugarea unor kit-uri suplimentare, asa cum demonstreaza si Renault Trucks cu al sau VAB MK3.
VAB MK3 – finisaj blindaj suplimentar
Un alt aspect de care Moreni ar trebui sa tina seama, ar fi ca la intrarea Saur2 in productia de serie, acesta sa includa cat mai multe subansamble si echipamente care vor fi ulterior folosite si in programul TBT 8×8, pornind de la motor, transmisie la electronica, kit-uri de blindaj si sisteme de armament.
Cam atat in acest moment si speram ca acest an sa ne aduca noutati incurajatoare legate de acest vehicul performant dar si de urmasul de categorie mai grea, TBT 8×8.
GPV 10×10 General, stramosul FNSS PARS – o platforma de exceptie
Marius Zgureanu