SAUR II in vara pe Arges
Dupa seria scurta de articole despre SAUR II simt nevoia sa fac cateva consideratii mai generale.
Am citit cu mare atentie toate comentarile la articolele despre SAUR II, si pe cele pozitive si pe cele negative sa spunem. Bineinteles ca cei care nu sunt foarte incantati de vehicul nu sunt in mod obligatoriu rau intentionati, doar ca din anumite motive nu sunt la fel de entuziasti ca mine.
Asadar incerc ca condensez toate aceste pareri si sa le raspund.
Recunosc ca nu pot fi obiectiv in totalitate, fata de acest transportor, iar acest lucru este normal. Doar un om sarac la minte isi propune sa fie 100% obiectiv. Nu sunt si nici nu vreau sa fiu, deoarece, din punctul meu de vedere, soarta TBT-ului depinde foarte mult de Saur II, in sensul in care, daca Moreniul nu va avea bani sa produca pe propriile ei forte noul TBT, nici nu va primi bani de la guvern in acest scop. Nu sunt obiectiv pentru simplul motiv ca fiecare isi vede puiul frumos, iar noi romanii avem foarte prostul obicei sa fim foarte obiectivi cu noi insine, chiar si atunci cand nu ne intreaba nimeni de sanatate. Suntem cateodata mai catolici decat Papa, desi este in joc viitorul nostru.
Poate ca nu constietizam, insa cum lupta pentru o aviatie decenta s-a terminat cu o infrangere rasunatoare, peste ani, pentru Romania, singurul lucru care ne mai desparte de nefiinta totala a industriei militare romanesti este productia de transportoare.
Cred cu tarie ca daca fabrica de la Moreni dispare, daca Armata nu va cumpara cateva Saur II, nici TBT-ul nu va mai apuca sa se nasca, pe motiv de lipsa de bani. Sunt sanse foarte mari, ca anul viitor situatia economico-bugetara sa fie chiar mai rea decat actuala saracie, iar in aceste conditii si cu aceiasi politicieni, dati-mi voie sa nu ma incred prea mult in banii veniti de la buget pentru TBT.
SAUR II a fost comparat cu Pandur II, cu Patria, sau alte scule de bascule, uitand sau evitandu-se sa se precizeze, poate cu buna stiinta, ca diferenta majora intre TAB-ul nostru si cele din tari straine, este de facto una singura, cu mai multe liniute: multe zeci de milioane de euro bagati in cercetare si productie, comenzi din partea proprilor armate si ani de zile de experimentari si teste. Eeee, sunt mai multe diferente…
SAUR II nici macar nu este un produs se serie, fiind in acest moment perfectibil si in teste. Asadar nu poti sa compari un produs matur, incercat in teatre de operatiuni, sau calit deja in mii si mii de kilometri de poligon, cu un TAB care inca nu trecut de bolile copilariei si care a fost construit din bani de buzunar ai uzinei. Daca vreti sa injurati pe cineva, de ce nu va luati de guvernanti, de ministrul apararii, care in 22 de ani nu au fost in stare sa finanteze un amarat de transportor?!
Si acum ceva istorie. Cu multi ani in urma, pe cand SAUR II, era doar un “ faimos” ABI (care fie vorba intre noi, chiar este faimos printre cei care au facut revolutia in Bucuresti si nu prin provinicie la televizor), pe plaiurile americane iesea la iveala Bradley! Masina de lupta a infanteriei, moderna, usoara, etc, etc, numai ca atunci cand militarii si Congresul au ciocanit-o un pic, pe ici pe colo, s-au luat cu mainile de cap si uite asa a inceput unul dintre cele mai mari scandaluri din istoria industriei militare americane.
Mai exact Bradley-ul a fost considerat la unison de toti specialistii, drept un esec monstrous, un jaf de MLI, cu un blindaj de aluminiu, care i-a facut pe rusii sa moara de ras. Avea atat de multe hibe, incat Congresul a trecut la amenintari cu puscaria, pentru cei care au facut-o. Numai ca prea multi bani erau deja bagati in proiect si chiar aveau nevoie de o noua masina de lupta, asa ca americanii, pragmatici, au lasat ocarile si scandalul la o parte si s-au apucat sa vada ce dracu se poate face la fieratanie.
Nici Strayker-ul nu a fost lipsit de astfel de probleme, avand si el portia lui de scandaluri, legate tot de calitate. Numai ca americanii nu sunt romani! In loc sa-si puna poalele in cap si sa faca misto de proprile produse, au inceput sa le surubareasca, sa le doteze, sa le imbrace la alt croitor.
De ce?! Pai dintr-un motiv foarte simplu….Voi cine credeti ca ar castiga o confruntare intre un TAB 77 dotat cu Spike LR si ultramodernul si ultragermanul Boxer inarmat cu rapandula de Maliutka?! Ideea din spatele acestei intrebari este in esenta destul de simpla si demonstrata suficient de mult in razboaiele din secolul trecut, ca si in confruntarile din Irak 2003.
TAB-ul sau MLI-ul nu sunt luptatori in sine, ci doar platforme pe roti sau senile, rolul lor fiind doar acela de a sustine un echipaj si o panoplie de arme cat mai eficienta si moderna. Nu Strayker-ul lupta cu talibanii, ci echipajul si platforma de arme care este montata pe transportor.
In razboiul din Golf, second edition, Bradley-ul a fost mare vedeta, distrugand foarte multe tancuri irakiene T-72, cu ajutorul rachetelor AT si al sistemelor sale de observatie foarte performate. Ori ne putem inchipui cu totii ca un T-72 face surcele un Bradley daca-l prinde, problema este ca nu l-a prins, si asa cum stiau si americanii, o arma este la fel de buna sau de proasta precum echipajul ei, sau in cazul transportoarelor pe senile sau roti, in functie de setul de arme si senzori montati.
SAUR II nu este altceva decat o platforma, nu o arma in sine, iar pentru o platforma nu cred sa fie probleme. A fost testat in noroi si pe teren mocirlos, teren pe care SAUR I sau Zimbru au ramas intepenite si asta datorita tractiuni si diferentialului blocabil.
SAUR II cu turela Crotale
Chiar este SAUR-ul atat de slab incat Armata nu poate cumpara 30-40 de bucati, macar ca vehicule auxiliare?! MEDEVAC, centre de comanda, ori alta configuratie?! Are astazi armata o colectie de scule extraperformante si TAB-ul celor de la Moreni nu s-ar portivi?! Sunt un mare sustinator al acestei masini si, sau mai ales, datorita faptului ca nu am incredere in guvern, vis-à-vis de finantarea pentru TBT. Ori daca s-ar gasi cateva milioane de euro pentru cateva zeci de masini de lupta, am fi siguri ca TBT-ul va fi o realitate. Apropo de bani, cate SAUR II puteau fi cumparate cu bani dati total aiurea pe cele 17 Piranha IIIC?!
Altii, si aici ma refer la alte tari si popoare, fac pe dracu in patru numai sa-si protejeze industria locala. Astfel Australia a lansat in productie doua noi distrugatoare, de care nu aveau chiar asa mare nevoie. Declaratiile PM-ul Australian au fost insa foarte clare: trebuie sa ne pastram capacitatile de productie si personalul calificat! Americanii fac la fel, desi US Army nu mai vrea tancuri noi, Congresul a insa fost de cu totul alta parerea si a obligat armata sa mai comade tancuri Abrams noi-noute. Motivul?! Pai acelasi, pastrarea capacitati de productie si a fortei de munca calificate.
Turela sud-africana, posibila sursa de ispiratie pentru cea de pe SAUR II
Rusii au enorme probleme cu forte de munca, in domeniul submarinelor, datorita faptului ca in anii din urma, nemaifiind bani pentru constructia de submarine si pentru reactoarele nucleare ale acestora, personalul specializat, ori a plecat, ori s-a deprofesionalizat, iar rusnacii se dau acum de ceasul mortii sa-si refaca pe repede inainte forta de munca supere-calificata.
Numai noi romanii aveam orbul gainilor si nu intelegem ca ori daca cumparam SAUR II, sau Pandur sau Patria, este tot un drac, din punctul de vedere al platformei si ca ceea ce conteaza cu adevarat este panoplia de arme si senzori pe care ii montam si mai ales orele de instructie a echipajelor!
Nu cred ca un Patria echipat cu arme de ultima generatie, ar fi mult mai mai eficient decat un TAB romanesc de tip SAUR II si este doar o opinie personala.
La sfarsit mai trebuie sa spunem ca Uzina de la Moreni este astazi doar un integrator final al produsului, astfel ca se poate opta pentru orice fel de configuratie, orice fel de electronica. Faptul ca UTI face parte din proiectul TBT-ului este, din punctual meu de vedere, un lucru foarte bun. O companie privata are alta aliura si alta putere de convingere, dacat una de stat.
Iveco, din cate stiu eu, a fost impus in programul TBT si ar fi responsabil cu livrarea sasiului, livrare pe care ar fi trebuit s-o faca de ceva timp, dar care intarzie inexplicabil, desi initial sasiul ar fi trebuit sa fie obtinut de la o companie din Turcia, care era gata sa livreze produsul imediat.
Asadar SAUR II merita o sansa, la fel si iluzoriul, din ce mai mult, TBT 8×8. Daca armata va avea bani si daca va avea si vointa sa cumpere o mana de transportoare, am putea avea inca o sansa
GeorgeGMT
Sursa foto: Automecanica Moreni