Avand in vedere ca povestea gasirii power-train-ului pentru TBT continua in al treilea an consecutiv, dupa insuccesul colaborarii cu Iveco (care parea sa fi intrat in program mai degraba cu scopul de a vinde Super-AV-ul in locul produsului cat-de-cat romanesc), iar SAUR2 bate pasul pe loc, fara promovare la export dar si fara interes din partea MApN, poate ca o solutie intermediara intre cele doua produse, adica un SAUR2 pe steroizi, ar putea reprezenta solutia iesirii din impasul inzestrarii actuale.
Saur 2 ar putea integra, in limita omologarii existente, cateva dintre solutiile tehnice propuse pentru TBT 8×8, in special protectia. Dar pentru aceasta ar fi nevoie de un nou prototip sau de un retrofit al unui numar mai redus de solutii pe una dintre cele 2 platforme existente.
Noi solutii de blindaj, cum ar fi gama Ruukki, solutii compozite (unele testate pentru ABC-79M 4×4: BSG si BSM) sau protectia sub podea a TBT deja testata ar putea duce protectia actuala catre un minim STANAG 2+ sub podea (posibil 3), iar cea frontala si laterala ar putea creste spre nivel 3 (de la 2 actualmente).
Aceasta protectie suplimentara ar putea veni cu pretul a sub o tona de masa in plus a vehicului, masa actualmente situata la 16 tone nud.
Motorizarea actuala, MAN diesel de 326CP (parand sa existe si Cummins Euro 3 diesel) poate fi pastrata in oferta, insa pentru MApN ar putea fi mai interesanta o varianta deja existenta in propriul inventar, si anume Caterpillar C9 turbo-diesel de 400CP, care echipeaza MLI-84M si Piranha IIIC 8×8, alaturi de o transmisie ZF 7HP602.
Tabela variante motorizari – sursa Tehnomil.ro.
Model | Greutate maxima (tone) | Tip motor | Configuratie motor | Putere (CP) | Cutie de viteze |
Pandur II | 22 | Cummins ISC 350 | 6L | 285 | ZF 6HP602C |
Iveco SuperAv | 24 | Iveco Cursor 13 | 6L | 550 | ZF 7HP902 |
Piranha IIIC | 18 | Caterpillar C9 | 6L | 400 | ZF 7HP602 |
VBCI | 28 | Volvo D12 | 6L | 550 | ZF 7HP602 |
Boxer | 33 | MTU V8 199 TE20 | 8V | 710 | Allison HD4070 |
Freccia | 28 | IVECO Diesel 5HP-1500 | 6V | 560 | ZF/Iveco Fiat |
KTO Rosomak | 22 | Scania DI/DC12 | 6L | 543/480 | ZF 7HP902 |
Terrex/Yavuz | 24 | Caterpillar C9 | 6L | 450 | Allison 4500SP |
FNSS Pars | 30 | Deutz BFM 2015 | 8V | 530 | ZF |
Dupa cum se vede in tabela, Terrex-Yavuz la 24 de tone dispune tot de un Caterpillar C9, dar de 450CP (transmisia fiind si ea diferita – Allison 4500SP). Rezerva de putere ar putea fi utila si TBT-ului care ar depasi usor 20 de tone, pastrand insa cat de cat un motor comun cu MLI-84M, PiranhaIIIC si, de ce nu, Saur2.
De precizat ca inclusiv LAVIII/Stryker, la cele 18-20 de tone ale sale, dispune de un Caterpillar C7 de doar 350CP.
Daca insa TBT va atinge 25-26 de tone (ipoteza putin probabila), intr-o varianta grea, care sa faca concurenta Freccia si VBCI-ului, exista si alte optiuni, dupa cum se vede mai sus, existand insa si un Caterpillar, in eventualitatea ca C9 nu va putea fi dus in plaja de peste 450CP, si anume Caterpillar C12, care porneste de la 450CP.
Nu cred ca se pune problema sa ajungem la masa ATOM-ului ruso-francez de 32tone, inca amfibiu, care ar folosi un motor Renault diesel de 600 Cp. Insa chiar si la rusi, favoritul pare sa fie nu ATOM ci Boomerang, care va avea in jur de 20 de tone si un motor turbodiesel UTD-32TR de 510CP, fiind destinat a inlocui parcul de BTR-80 si BTR-82, protectie dorita fiind pana la nivelul cal. 14,5mm perforant.
Chiar daca nu doar puterea conteaza, ar trebui lasata o marja suplimentara de putere, atat in cazul SAUR2 cat si al TBT, motorul Caterpillar putand fi potrivit pentru SAUR2 cu o rezerva comfortabila de cai putere…
Aceasta motorizare comuna in parcul MApN se adauga la propunerile de inarmare ieftina refolosind armamentul din stocurile MApN, prezentate aici. Astfel, adaugand in ecuatie alaturi de motorizare si cazul turelei OWS-25R (cu 67 de bucati stocate) practic SAUR2 ar putea fi echivalentul pe roti al MLI-84M, ca si inarmare si motorizare, si posibil si ca si masa si protectie, ramanad insa amfibiu.
Astfel, intr-un moment nu tocmai linistit pentru vecinatatea Romaniei si cu un program TBT 8×8 inca la ani buni de finalizare, Saur2 ar pute aprelua stafeta inzestrarii, fiind echipabil cu armament, sisteme si motoare similare cu ceea ce logistica noastra cunoaste deja, costul obtinerii a peste 60 de masini putand fi scazut prin reutilizarea unor sisteme deja aflate pe stoc, de la armament posibil la motoare cu transmisia aferenta. Retrofitul unor solutii dezvoltate pentru TBT, impreuna cu echiparea similara ar face din Saur2 un frate mai timpuriu dar cu logistica comuna cu aTBT 8×8, precum si cu a altor mijloace deja in uzul fortelor terestre. Saur 2 s-ar transforma astfel intr-un “TBT light”.
Marius Zgureanu
Surse:
http://www.tehnomil.net/2015/01/16/se-cauta-motor-episodul-1/
http://www.tehnomil.net/2015/03/10/se-cauta-motor-episodul-2/
Alte articole pe tema similara:
http://www.rumaniamilitary.ro/reutilizarea-armamentului-existent-solutii-stop-gap
http://www.rumaniamilitary.ro/turele-si-arme-calibru-mediu-pentru-masini-de-lupta
http://www.rumaniamilitary.ro/btr-82a-la-marea-neagra