Système de Combat Aérien Futur se doreste a fi un program care sa dezvolte un nou aparat multirol (de generatia a Va?) care dupa 2040 sa inlocuiasca Eurofighterul german si Rafaleul francez. Proaspat ca painea calda, programul a fost demarat ofivial in iulie 2017 de Germania si Franta, asteptam acum si ceva date concrete.
Cu ocazia unei intalniri recente intre ministrii apararii francez si german – Florence Parly si Ursula von der Leyen – s-a anuntat ca in aprilie vom avea vesti importante despre SCAF, in sensul in care cei doi parteneri au reusit sa fac pasi importanti.
Intr-un interviu acordat „La Tribune”, doamna Parly a explicat: “On the Système de Combat Aérien Futur (Future combat air system, SCAF), an important milestone will soon be reached with the agreement between the French and German air staffs on a “High-Level Command Operational Requirement Document” (HLCORD) setting a common military requirement.
I am hopeful that in late April, at the ILA air show in Berlin, we will be able to materialize a significant first step. “We will then have to define the industrial aspects of this ambitious project which will structure the French and German air forces of the 2040s, replacing Eurofighter and Rafale.”
Inca mai asteptam vesti…
Programul SCAF este unul strict germano-francez si deocamdata nu este deschis pentru alte tari, dar odata ce parametrii de baza ai viitorului aparat vor fi clar stabiliti oricine este interesat poate deveni partener.
Cu aceeasi ocazie, cei doi ministrii ai apararii au discutat si despre alte programe comune: EuroDrone MALE – o cooperare intre Franta, Germania, Italia si Spania care are ca scop dezvoltarea unei drone similare MQ-9 Reaper. Ca parteneri industriali avem: Airbus, Leonardo si Dassault. Drona va fi una bi-motor dotata cu turbopropulsoare.
Daca totul merge bine constructorul dronei va fi desemnat in 2019, iar primele livrari ar trebui sa aiba loc din 2025.
Viitorul tanc franco-german a fost si el pe agenda discutiilor, ca si programul MLU pentru elicopterele Tiger sau dezvoltarea si constructia unei noi clase de nave pentru patrulare maritima.
Programul SCAF nu trebuie confundat cu colaborarea franco-britanica Future Combat Air System (FCAS) unde se doreste dezvoltarea unui aparat fara pilot (UCAV) pana la sfarsitul anului 2030.
Acum putem sa vedem cu alti ochii refuzul guvernului de la Berlin in privinta unei potentiale achizitionari a F 35A ca inlocuitor al Panavia Tornado si sa intelegem ca germanii prefera sa-si investeasca bani intr-un aparat de generatie noua cu francezii decat sa cumpere „la cheie” de la americani, un lucru pana la urma normal si de inteles.
Ramane acum sa vedem daca SCAFul va genera un avion excelent sau doar un alt Eurofighter Typhoon, decent ca performante dar „schiop” si indecent de scump, sau alt Tiger, la fel de „schiop” si scump in raport cu ce poate efectiv sa arate. De Airbus 400M nu mai discutam ca n-are rost, pana una alta toata lumea cumpara C-130J…
Pana aici totul bine si frumos vedem insa cum va functiona binomul, cunoscandu-se deja ca nu s-au inteles inca, care sa fie liderul programului.
PS – Raman doua intrebari de baza, se va merge pe un avion cu totul nou…sau noul program se va sprijini pe aparatele aflate deja in uz, ET & Rafale?
GeorgeGMT