Departamentul de Stat al SUA a aprobat pe data de 19 ianuarie 2017 vanzarea de 12 avioane AIR TRACTOR AT 802L si doua avioane de antrenament AT 504, impreuna cu pachetul de armament, suport tehnic si program management, catre Kenya. Valoarea contractului este de 418 mil $ , furnizor fiind L-3 Communication Divizia de integrare platorme aviatie din Waco Texas.
Avioanele urmeaza sa fie folosite de Kenya un partener SUA in regiune, pentru a desfasura operatiuni contra gruparii jihadiste al-Shabaab si de a participa la AMISOM (Misiunea Uniunii Africane de mentinere a pacii in Somalia).
Vanzarea avioanelor ar trebui sa se faca prin sistemul Foreign Military sales (FMS), adica nu de la furnizorul direct , ci de la Defense Security Cooperation Agency (DSCA) .
Intrucat vanzarea trebuie sa fie aprobata si de Congres , congresmanul Ted Budd , ce reprezinta Carolina de Nord , a introdus o motiune in Camera Reprezentantilor cerand stoparea contractarii si efectuarea unei anchete de catre Government Accountability Office (GAO), pentru suspiciunea de frauda, concurenta neloiala.
Ce s-a intamplat de fapt :
– pana in prezent singura firma care a vandut avioane de acest tip a fost IOMAX o companie mica, proprietar fiind un veteran de razboi din Carolina de Nord si care a exportat 48 avioane in UAE, Iordania si Egipt.
– avioanele produse de IOMAX in diverse configuratii sunt produse pe baza structurii avionului AT 802, produs de AIR TRACTOR, pentru stropit in agricultura sau stingerea incendiilor: avioanele IOMAX au fost destinate supravegherii granitelor; IRS – AT 802i si AT 802 varianta COIN – AT 802 U
– intre timp. IOMAX a lansat varianata Block 3 care are la baza avionul Trush 550 G , tot un avion agricol, denumind noul aparat Arhangel
– firma L-3 Communication, cu o valoare la bursa de peste 13 mld $, a furnizat catre Iomax sistemul de senzori WESCAM MX 15 . In acelasi timp, L-3 are si o divizie de integrare, care probabil poate produce avionul oferit pentru Kenya – AT 802L. Scandalul a pornit de fapt de la valoarea vanzarii de 418 mil $, in conditiile in care IOMAX sustine ca poate livra cele 12 avioane, armamentul, trainingul la un pret cu 283 mil $ mai mic, respectiv 180 mil $ in total, ceea ce este o diferenta
– unii comentatori sugereaza ca de fapt Kenya a confundat AT 802U cu AT 802L.
Lasand la o parte scandalul care probabil va mai dura si tinand cont ca deocamdata nu s-a convenit nici un contract, sa privim la acest avion care pare a fi foarte util in IRS si COIN.
ARCHANGEL
Cracteristici tehnice :
– tandem dual control
– anvergura 17.4 m
– lungime 11 m
– inaltime 3.8 m
– motor turboprop PT6A-67F de 1600 CP
– masa maxima decolare 6 300 kg
– 6 puncte acrosaj aripa + un pod central. Sarcina max 2200 kg
– viteza croaziera cu acrosaje 330 km/h, vit. max 400 km/h
– altitudine maxima 8 000 m
– autonomie de zbor 10.4 ore
Cabina nu este presurizata si nu are scaune de catapultare.
Cabina are blindaj contra arme usoare. Sunt blindate motorul si rezervoarele.
Avionica aflata in cele doua cabine este impresionanta pentru un avion de acest tip :
Echipamente : HUD, Hotas, Flight Maps, pilot automat cu FMS, INS, Air Data computer, WAAS GPS, video play back, compatible NVIS,
Pod central
1. EO/IR/LRF/LDISR and targeting
2. Full video data link
3. Common missile warning sistem
4. Radar warning receiver
6. Weapon data link
7. A-A UAV Command&control
Armament
Dual rail launcher
HELLFIRE AGM 114 – max 12
CIRIT LASER GUIDED MISSILE ROCKESTAN – (Turcia) max 48
GBU – 58 LASER GUIDED MK1 max 10
GBU -12 LASER GUIDED MK 82 max 6
UMTAS AGM LASER GUIDED MISSILE antitanc (Turcia) max 12
Pretul unui avion este 6-13 mil $ in functie de inarmare, iar costul orei de zbor este de 400$.
Pare un pic ciudat sa vezi un avion agricol cu o asemenea avionica, inclusiv HUD, INS, radar SAR, MTI, bombe si rachete ghidate laser sau contramasuri chaff&flares. Se considera ca poate concura unele elicoptere sau UAV-uri pentru misiuni COIN in zone fara un sistem AA performant.
Scandalul ne arata inca odata influenta politicului in vanzarile de armament si in inzestrare.