Martin Baker
7543
Este cifra permanent actualizata a numarului de piloti salvati de scaune Martin Baker in ultimii 70 de ani. In prezent sunt peste 17 000 scaune MB ce echipeaza avioane din 90 tari.
Test scaun pentru F 35
Fata de marile companii din lumea aviatiei, majoritatea fiind corporatii cotate la bursa, Martin Baker Aircraft Comapny Ltd a reusit sa ramana un „srl”, o afacere de familie de mare succes, detinand 70-75% din piata scaunelor de catapultare din lumea occidentala, US Navy fiind cel mai mare client traditional . Toate avioanele F 35 vor fi echipate cu scaune MB.
A fost infiintata ca Martin Aircraft Ltd de irlandezul James Martin (1893-1981), un inginer autodidact .
Locatia a ramas si acum in Denham, intr-o zona rurala din Anglia, unde se afla sediul central si majoritatea capacitatilor de productie.
In anul 1934 lui Martin i s-a alaturat capitanul pilot de incercare Valentine Baker, ranit la Gallipoli cand a ramas cu un glont in zona cervicala, extractia sa fiind prea riscanta. Ulterior a devenit un as al RAF in campania din Franta, cu 7 victorii.
Impreuna, cei doi au format Martin Baker, dar proiectele pentru avioane de lupta experimentale, nu au adus si un succes comercial.
In septembrie 1942, Baker moare in timpul unui zbor de incercare al avionului Martin Baker MB 3, iar Martin, in urma tragicului accident al bunului sau prieten, se hotaraste sa dezvolte un sistem de salvare a vietii pilotilor militari aflati in situatii critice.
O alta firma britanica incerca fara succes sa construiasca scaune actionate cu aer comprimat.
MB construieste primul scaun de catapultare folosind o structura din aluminiu, propulsat de cartuse pirotehnice. Primul test este efectuat pe 24 iulie 1946 dintr-un avion Gloster Meteor, avion folosit si in prezent pentru incercari.
Carismaticul pilot de incercare, irlandezul Bernard Lynch, s-a dus dupa catapultare la un pub pentru o binemeritata Guiness. In total e efectuat 30 de catapultari !!
Bernard Lynch – 30 catapultari
Pe data de 30 mai 1949, pilotul Jo Lancaster, este primul salvat prin catapultare, in timpul unui zbor de incercare a unui avion Armstrong Whitworth AW52, langa aerodromul Bitteswell.
Primele teste
1957 – Martin Baker devine furnizor exclusiv pentru US Navy
1959 – prima catapultare la viteza supersonica a pilotului John Squier la 12 000 m si 2000 km/h
1965 – este inregistrata cea de a 1000 a catapultare reusita
– James Martin este innobilat cu titlul de cavaler – este de acum Sir James Martin
In razboiul din Vietnam s-au inregistrat peste 700 catapultari reusite cu scaune MB.
Sir James a incercat sa produca toate componentele in propriile capacitati de productie pentru a avea un mai bun control al calitatii, fiind achizionate din surse externe doar parasutele si combustibilul pentru motoarele racheta.
Dupa decesul sau in 1981, firma a fost condusa in continuare de fii sai .
In prezent are peste 750 angajati, fiind deschise capacitati de productie in SUA., Franta si Italia.
Cifra de afaceri este de peste 100 mil $ anual.
Scaune Martin Baker
Mk 1 a fost primul scaun de catapultare omologat.
Folosea doua cartuse imprimand o viteza de 20 m/s. pilotul realizand apoi manual separarea de scaun si deschiderea propriei parasute.
Mk 1
MK 2 si MK 3 au fost variantele imbunatatite tot din generatia 1 de scaune, marind viteza de catapultare la 25 m/s si avand separare automata..
Mk 4 este primul din generatia a 2 a, folosind motor racheta pentru marirea inaltimii de catapultare si a fost urmat de Mk 5,6,7,8,9
Mk 4 si Mk 6
Mk 6 a fost montat pe prototipul IAR 93
Mk 10 este primul din generatia a 3-a, avand secvente de catapultare diferite functie de altitudine.
Mk 10
Sistemul de actionare
Secvente catapultare scaun Mk 10:
– actionarea manetei de catapultare declanseaza cartusul de initiere
– se initiaza cartusul de retragere a centurilor de umar in circa 0.2 s
– se initiaza primul cartus al cilindrului telescopic
– se dezavoraste lacatul de prindere pe structura si scaunul incepe sa se ridice
– se declanseaza ala doilea cartus al cilindrului telescopic
– se separa conexiunile electrice si de oxigen, Se activeaza sistemul propriu de oxigen
– se separa conexiunile de echipament personal si costum anti-g
– se actioneaza sistemul de retragere al picioarelor si bratelor
– se activeaza parasuta de franare, sistemul barostatic si de intarziere
– se activeaza motorul racheta ce dezvolta 2000 kgf timp de 0.2 s si incepe ascensiunea scaunului
– se deschide parasuta de franare . actiunea fiind conditionata de barostat la sub 5000 m altitudine
– mecanismul de deschidere al parasutei principale este conditionat si de o secventa de timp (0.5s ), impiedicand astfel deschiderea la viteze mari
– se separa scaunul de pilot si echipamentul de supravietuire
– urmaeza coborarea cu parasuta principala
Motor racheta
Scaunul Mk 10 a echipat majoritatea avioanelor IAR 93 si IAR 99.
Au urmat scaunele Mk 11, Mk 12 si Mk 14. Din motive de superstitie, nu a existat Mk 13.
Scaunul Mk 14
In varianta pentru US Navy, care echipeaza F 18, este denumit NACES -Navy common aircrew ejection seat. Fata de Mk 10. Se foloseste un computer pentru controlul catapultarii in functie de viteza si altitudine.
Dupa Mk 15, dezvoltat pentru PC 7, a urmat Mk 16 scaun ce echipeaza Rafale, Eurofigher, F 35, Mb 346, T 50, JF 17.
Un alt video: https://www.youtube.com/watch?v=bz_Pc03Y5zI
Mk 16 functioneaza in 5 moduri diferite comandate de computer in functie de viteza ai altitudine.
Martin Baker dezvolta in continuare noi tipuri de scaune si este liderul de necontestat in domeniu.