Mini-multirolul celor de la Textron&Cessna va avea zborul inaugural saptamana viitoare, anunta cele doua companii. Astfel marti avionul ar trebui sa se ridice pentru prima oara de la sol, de la fabrica Cessna din Wichita, Kansas, intr-un zbor planificat sa dureze 90 de minute.
Daca totul decurge conform planului, cel de-al doilea zbor este planificat joi, iar mai apoi aparatul va intra intr-o serie de teste normale, la sol si in aer. Scorpionul are in dotare doua motoare turbofan si un cockpit in tandem, desi aparatul va fi pilotat de un singur om si va dispune de sase puncte de acrosaj pe care se vor putea monta de la rezervoare suplimentare la rachete AT Hellfire.
Insa Scorpionul are si o cala interna care poate fi folosita pentru cam orice tip de incarcatura, de la arme, la containere pentru razboiul electronic, fiind proiectat modular. Gandit initial ca avion pentru misiuni de recunoastere, Scorpion va fi pana la urma o platforma multirol, capabil sa asigure atat misiuni de suport apropiat pentru trupe (CAS) cat si misiuni de recunoastere, totul asezonat cu un pret redus si costuri mici de operare.
Astfel presedintele Textron AirLand, Bill Anderson a spus: “Everyone wants ISR, everyone wants high endurance, everyone wants affordability, so what we designed was a multimission airplane. The thought was to design a multimission airplane relevant to today’s security challenges and financial environment.”
Iar daca promisiunile Textron sunt adevarate, atunci Scorpionul va avea o paine foarte alba de mancat. Astfel ora de zbor se sustine a fi in jurul sumei de 3000$, insa desi sunt asteptate si comenzi din partea Pentagonului, acest avion este unul construit pentru tarile cu mai putine resurse financiare, cum ar fi cele din America de Sud, Africa sau chiar Europa de Est, am adauga noi, aparatul fiind susceptibil sa fie folosit atat in scopuri militare cat si pentru lupta anti-insurgenta sau protectia granitelor.
Pe piata americana clientul principal ar putea fi Garda Nationala a SUA, a carei comandanti vad Scorpionul folosit mai ales in lupta impotriva contrabandei cu narcotice si pentru patrulare maritima. Exista si o foarte mica posibilitate ca programul Scorpion sa fie adaptat pentru a participa la competitia T-X, insa nu a fost luat inca o decizie in acest sens.
Daca programul de teste va decurge conform planului, se estimeaza ca primul avion va putea fi livrat peste 18-20 de luni.
Sursa: Defensenews
GeorgeGMT