Sea Venom (Future Anti-Surface Guided Weapon (Heavy) pentru supusii reginei britanice si Anti-Navire Léger (ANL) pentru cei ai vajnicei republici franceze, racheta realizata in colaborare de MBDA se doreste un inlocuitor al Sea-Skua si al AS-15TT cu orizont 2020.
Cu o masa de 110kg, din care 30kg pentru capul de lupta (cu penetrator si efect exploziv-fragmentatie), Sea Venom este destinata elicopterelor AW-159 Wildcat, AS-565 Panther si NH-90, putand lovi tinte navale de dimensiuni mai reduse (nave de atac de 50-500t, pana la corvete, tinte terestre/litorale sau punct nevralgice ale unor nave mai mari) la distante de pana la 20 de km.
Avand lungimea de 2,5m si un diametru de 0,2m, Sea Venom evolueaza in regim subsonic ridicat avand doua traiectorii posibile: la rasul apei sau cu ridicare in faza finala in arc vertical. Precizia este ridicata datorita capului de cautare IR dar si legaturii de date RF bidirectionale de mare viteza, care permite operatorului uman sa intervina pe durata zborului si la nevoie sa aleaga o alta tinta. Capacitatea de lovire de precizie este dublata de modul pasiv de dirijare, spre deosebire de Exocet al carei radar este detectabil de sistemele de protectie activa ale navei vizate.
Pe un Wildcat… alaturi de un pachet de containere cu LMM cal.76mm ghidate laser/IR.
De remarcat ca sud-coreenii care isi inlocuiesc Super Lynx Mk99 cu 8 bucati AW-159 Wildcat, au optat pentru Spike NLOS in containere rectangulare, o racheta cu raza de actiune superioara (+25km) si mai usoara (70kg) pentru un rol similar de lovire chirurgicala. Britanicii au achizitionat si ei 600 de bucati Spike NLOS din inventarul IDF in 2011, sub denumirea EXACTOR-1, urmat de un lot al unei versiuni mai moderne, EXACTOR-2.
Partea frumoasa este ca racheta se potriveste de minune unor elicoptere cu masa utila mai redusa, care nu isi permit sa acroseze cele 650-800gk ale unei rachete din clasa Exocet/Harpoon/RBS-15 sau macar 450kg ale unei NSM/JSM (desi nu e inca prevazuta a fi integrata pe elicoptere). Acesta ar fi si cazul Pumei Navale romanesti, parca handicapata intentionat la acest capitol (probabil pentru bifarea unor minime capacitati pe criteriul pretului cel mai mic).
Marius Zgureanu
Surse: