Romania Military

SeaTiger

NH 90 NFH (NATO Frigate Helicopter) marinei franceze

Germanii au dat de bani sau macar ca parlamentul lor s-a hotarat sa renunte la cozile de matura si sa cumpere arme serioase. Bani au, tehnologie au, vointa politica era tot ce le lipsea, astfel ca dupa aprobarea bugetului pentru primele 38 de Eurofighter Trance IV dotate cu radare AESA, s-a dat unda verde si pentru achizitia mult asteptata de noi elicoptere de lupta navale.

Nici aici nu avem vreo supriza, SeaTiger era deja castigator.

2,7 miliarde de euro pentru 31 de elicoptere navale multirol. Aeronavele vor fi folosite la bordul navelor de lupta si vor avea ca principala misiune lupta anti-submarin si cea anti-nava.

SeaTiger face parte din familia NH 90 si se afla deja in dotarea marinei franceze, a celei australiene, italiene si norvegiene.

In marina germana NH 90 are doua variante: SeaLion, elicopter naval de transport care urmeaza sa inlocuiasca aparatele Westland Sea King in salvarea pe mare (SAR) si transport (Vertrep). Sea Lion a inceput deja sa intre in dotare spre sfarsitul lui 2019.

NH Sea Lion la primul zbor oficial in Marina Germana

SeaTiger pe de alta parte este un elicopter de lupta dedicat ce va dispune atat de torpile cat si de rachete anti-nava, desi in fisa postului se au in vedere si misiunile de tip SAR/transport.

In marina germana, SeaLion va inlocui elicoptere Sea Lynx Mk88A.

Ca sa lamurim un pic lucrurile, familia NH 90 este “detinuta” de NHIndustries, o companie care la randul sau are ca actionari pe Airbus Helicopters, Leonardo (ex – AgustaWestland constructoarea aparatelor Sea King si Sea Lynx) si Fokker Aerostructures.

NH 90 in standard poate zbura 5 ore, poate lua la bord un maxium de 23 de persoane (inclusiv echipajul), cam patru tone incarcatura, 300km/h viteza maxima. Sigur ca aceste performante sunt generale si ele sunt puternic influentate de configuratia aleasa, de echipamentul suplimentar la bord, de tipul de misiune etc, insa in linii mari NH 90 este un elicopter de clasa medie.

Aviz amatorilor, este si foarte scump.

Putem astfel observa ca Germania a inceput in sfarsit sa se miste ceva mai bine in zona achizitiilor: nave de lupta noi, avioane multirol, elicoptere, submarine, un lucru care in sine nu este deloc rau.

NH 90 este cam primul elicopter european multirol proiectat din start pentr uzul militar, similar daca vreti faimilei MH 60 de la Sikorski/Lockheed. Este scump precum un Mercedes dar reprezinta un foarte mare pas inainte pentru industria aero-spatiala de aparare europeana.

GeorgeGMT

Exit mobile version