NGV-1 IFV (China)
TAB-77 (Romania)
In 1984, China a importat din Romania TAB-77 8×8 si tehnologii aferente liniei de asamblare, dar acesta nu a intrat niciodata in productia locala. In 1980, PLA a decis sa schimbe doctrina de lupta ,,Razboi local in conditii locale”. Prin acesta masura, mai marii Chinei au decis sa-si inzestreze trupele cu APC (armored personnel carrier) pe roti pentru a se acomoda mai bine noilor cerinte. Pe lista de propuneri se afla WZ551 si TAB-77.
WZ551 este unul dintre primele proiecte comune in domeniul apararii intre China si Vest, iar succesul sau a fost departe de a fi sigur. Acesta a fost inspirat de produsul francezilor VAB (Vehicule de l’Vvant Blinde) la design, dar inarmat cu turela de origine chinezeasca si motor german Deutz. Urmasul acestui proiect este NGV-1 IFV, adica tot un WZ551 doar ca avea turela Giat Industries Dragar, din Franta (prototipul poza 1). Din pacate NGV-1 IFV nu a reusit sa se vanda.
VAB la parada in Qatar
TAB-77 a fost un proiect mai putin ambitios, s-a solicitat o adoptare directa a design-nului romanesc si produsul sa incorporeze motor diesel. In unele privinte TAB-ul nostru a servit ca o obtiune ieftina, dar a pierdut cursa cu proiectului WZ551.
Compararea produselor WZ551 si TAB-77:
masa: 15,8t vs 11,5t
putere de foc: 25mm vs 14,5mm
motor: 320CP vs 120CP.
Dupa cum se vede, capacitatile produsului nostru, ce se bazeaza pe BTR-70, au fost insuficiente pentru a se impune in fata conceptului local si a tehnologiilor din Vest.
Acest secret a iesit la lumina in 2007, cand Norinco a expus la muzeu unul din TAB-urile importate si folosit la teste.
TAB-77 la Muzeul Norinco, China
Citeste si
In Dragonul Chinezesc bate o inima romaneasca
Sursa: China-defense
NeroFlash