Romania Military

Serbia va cumpara 12 Rafale

Faptul ca Serbia dorea sa cumpere 12 avioane Rafale este deja o stire veche (de doi ani tot se discuta), faptul ca francezii au fost de acord este macar interesant, daca privim lucrurile din cel putin doua puncte de vedere: Croatia si relatiile Serbiei cu China si Rusia.

Croatia a cumparat si ea 12 Rafale si cel mai probabil ca nu a deschis o sticla de sampanie cand a auzit vestea, pe de alta parte, Serbia este foarte buna amica atat cu Rusia cat si cu China si poate ca Parisul ar trebui sa se gandeasca de doua ori inainte de a fi de acord. Dar pana la urma, treaba francezilor cu cine se baga in pat.

Amanuntele contractului suna cam asa: 12 aparate noi din care 9 simple si trei duble, pentru 3 miliarde de dolari si sa mai spuna lumea ca 32 de F 35A pentru Romania sunt scumpe la 6,5 miliarde de dolari, iar in cazul nostru este vorba si de un pachet de armament.

Evident ca in aceasta suma sunt cuprinse si servicii logistice, de pregatire, etc dar foarte interesant este ca sarbii nu primesc Rafale F4, nici macar F3-R, ci doar F 3, iar primul avion va sosi in 2029. Conform presei franceze suma discutata nu include deloc armament, acest va fi obiectul unui contract separat si oricum sarbii vor primi doar armament 100% frantuzesc, adica racheta aer-aer MICA si nu vor avea acces la racheta aer-aer cu raza foarte lunga Meteor. Adica un Rafale cam castrat…

In aceste conditii, pretul per unitate pare cam marisor – 225 de milioane de euro, in conditiile in care indonezienii platesc pentru Rafale F4 aproximativ 193 de milioane de euro pe unitate, iar Parisul a comandat recent 42 de aparate Rafale F4 contra sumei de 5 miliarde de euro, adica 119 milioane de euro per bucata. Din acest punct de vedere, sarbii ieseau mai ieftin daca cumparau F 22 Raptor.

Cam cale lunga de la F4 – 119 milioane de euro, la F3 pentru 225 de milioane, dar pana la urma fiecare cu avionul si cu bani lui. Chiar si bogatii arabi din Emirate au obtinut un pret mai bun, ei platind pentru 80 de aeronave Rafale F4 (si pentru 12 elicoptere H225M “Caracal”) suma de 212 milioane de euro per aparat, fara sa mai luam in considerare ca suma de 17,2 miliarde de euro include si cele 12 elicoptere.

Iar de croatii ce sa mai spunem, 12 rafale F3-R pentru 1 miliard de euro. Adevarat ca aparatele croate sunt la mana a doua dar sunt F3-R, lucru care conteaza enorm.

Cu toate acestea, F3 are sens daca ne uitam ca Croatia detine 12 Rafale F3-R, Grecia are si ea 12 aeronave F3-R si astfel echilibrul nu este foarte afectat in zona Balcanilor. F3 poate fi insa usor adus la sandardul F3-R/F4, evident, cu acceptul francezilor.

Insa deocamdata nu avem o informare oficiala despre ce model de Rafale vor primi sarbii, o parte a presei sustine ca va fi F3, altii scriu ca va fi F4.

Dar daca francezii au facut o afacere excelenta, intrebarea este de ce au renuntat sarbii la avioanele rusesti? Ca doar ei opereaza in prezent aparate MiG 29 aproape donate de Rusia (avionul gratis, modernizarea s-a facut pe bani) si spuneau ca sunt incantati de ele. De ce nu merge Belgradul pe mana Suhoi Su 30SM, sau Su 35S, sau – ca sa rupa gura targului si sa bage spaima in toti Balcanii – noul si impresionantul, conform pliantului in limba rusa, MiG 35?

Aici putem discuta inclusiv despre faptul ca daca ar mai cumpara arme rusesti, americanii i-ar putea baga din nou sub capacul sanctiunilor, pe de alta parte Rusia are mari probleme acum si in viitor si nu vrei sa te legi la cap cu ea. Iar daca privim la frontul de est, tehnica de lupta ruseasca n-a facut furori in Ucraina ba dimpotriva si-a aratat foarte clar limitarile.

Avioane americane nu puteau cumpara din motive lesne de inteles, Gripen ar fi fost o posibilitate dar nu-mi aduc aminte ca suedezii sa fi oferit avionul Belgradului, Eurofighter nici nu cred ca a fost luat in discutie si in astfel de circumstante, francezii au luat si pielea dupa ei, vanzandu-le un avion intr-o configuratie care in 2029 va fi deja veche, inferioara bine cu ce au croatii – F-3R.

Si desi poate nu pare, este o mare diferenta intre Rafale F3 si F3-R. Astfel Rafale standard F3-R este dotat cu radarul AESA RBE2, are integrata racheta aer-aer cu raza foarte lunga Meteor si de asemenea are integrat containerul “Talios” de la  Thales, care va imbunatati foarte mult capacitatea aparatului de a detecta si identifica tintele (aeriene si la sol), va creste precizia loviturilor in conditii de zi-noapte. De asemenea si sistemul de razboi electronic este imbunatatit.

Asa ca este foarte o mare diferenta intre Rafale F3 si Rafale F3-R, desi pentru cine nu se pricepe, adaugarea “R”-ului la F3 poate duce la o gresita intelegere a pachetului de modernizare. Practic F3-R ar putea fi considerat un nou Block pentru Rafale.

GeorgeGMT

 

Exit mobile version