O scurta comparatie intre SHERPA si JTLV (cat mai obiectiva cu putinta si care se bazeaza strict pe informatiile publice disponibile).
Atata timp cat nu stim exact ce va dori MApN sa achizitioneze, la ce unitati le va repartiza si ce rol le vor atribui, cam dificil de spus care este mai potrivita pentru diferitele unitati ale armatei noastre.
Model motor | Gale Banks Engineering 866T | DEUTZ 1013 E/EC | VOLVO PENTA TAD 580VE (583VE) |
Tip motor | Diesel V-8 Duramax LP5 | Diesel in line 6 | Diesel in line 6 |
Optiune hybrid | ProPulse diesel-electric powertrain | no | no |
Cilindree (cc) | 6600 | 7146 | 5130 |
Alezaj/Cursa | 103 / 99 | 108 / 130 | 110 / 135 |
Putere (kW) @ rpm | 205 @ 3000 rpm (max.429 @ 3800 rpm) | 137 @ 2300 rpm | 160@ 2310 rpm
(175 @ 2310 rpm) |
Cuplu (Nm) @ rpm | 814 @ 1600 rpm
(max.1220 @ 2200 rpm) |
702 @ 1400 rpm | 900 @ 664 rpm
(950 @ 701 rpm) |
Gestiune | AutoMind Electronic Controller with CANbus | Engine Management System (EMS) 2.4 with CANbus | |
Distributie | OHV | OHV | OHV |
Supape pe cilindru | 4 / cilindru | 2 / cilindru | 4 / cilindru |
Injectie | Bosch Common Rail,
CP3.3 |
Single injection pump / cilinder | Common rail |
La Arquus Sherpa 4×4 este specificat un motor Renault Renault MD-5 4 cylinders Diesel engine Euro V care dezvolta 215 c.p. la 2,300 rpm, atat doar ca in nomeclatorul motoarelor Renault nu exista astfel de motor. Insa exista motor MD-5 in nomeclatorul Volvo Penta (MD-5 fiind motor marin, nu unul auto, utilitar sau stationar). Motorul echivalent in productia Volvo Penta curenta cu acelasi specificatii este TAD580VE si TAD581VE cu 4 cilindrii si TAD582VE si TAD583VE cu 6 cilindrii, toate avand Euro4. Tinand cont ca Arquus apartine de Volvo, tind sa cred ca la una din variantele acestui motor se face referire.
In cazul Oshkosh L-ATV (Light Combat Tactical All-Terrain Vehicle) au fost parcurse 7051 mile intre doua defectiuni, cerinta fiind de minim 2400 mile intre doua OMF (operational mission failure). Ca fapt divers, Lockeed JTLV a parcurs 1271 mile, AM General BTV-O a parcurs 526 mile, iar HUMVEE a parcurs 2968 mile. Varianta M-ATV (cea achizitionata de Croatia) este motorizata cu un Caterpillar C7 turbodiesel, cu 6 cilindri in linie si o cilindree de 7200 cc, cuplata cu o cutie automata Allison.
Cu titlu informativ, celelalte echipamente similare din dotarea fortelor terestre sunt HMMWV series M1151 cu motor GEO (General Engine Products) V8 6500 cc 142 kW @ 3400 rpm (de mentionat ca existe HUMVEE-uri si cu motoare STEYR M16 TCA HD 3200 cc 148 kW si moment de 550 Nm @ 1800 rpm) si URO VamTac cu motor STEYR M16 TCI 3200 cc 135 kW si un moment de 380 Nm @ 1800 rpm.
La capitolul punti/suspensii, JLTV (atat in varianta L-ATV cat si in cea M-ATV) folosesc puntile TAK-4i, acestea fiind suspensii independente cu brate duble A si cu garda la sol variabila (masina se poate ridica/cobora cu 20 inch in cazul L-ATV si cu 16 inch in cazul M-ATV:
Arquus Sherpa 4×4 are suspensii cu punti rigide cu semi-trailing arm (nu este specificat daca este cu bara Panhard sau asemanator cu suspensiile de tip Weissach – ca si curiozitate Panhard este parte a Arquus). Un sistem de punti mai avansate tehnologic se gasesc si in Franta insa pentru VBMR Serval multi-role armored vehicles si sunt fabricate de TEXELIS.
Atat Oshkosh L-ATV cat si Arquus Sherpa 4×4 folosesc transmisii Allison.
Ca si dimensiuni, JLTV este mai lung (latimea si inaltimea sunt limitate pentru a permite imbarcarea in avioanele de transport, iar greutatea maxima bruta este limitata de capacitatea elicopterelor grele de transport).
Arquus SHERPA 4×4 | Oshkosh JLTV L-ATV | |
Lungime (m) | 5.5 | 6.2 |
Latime (m) | 2.5 | 2.5 |
Inaltime (m) | 2.2 | 2.6 |
Ampatament (m) | 0.41 | variabil |
Echipaj | 2 pana la 5 | 2 pana la 6 |
Viteza max sosea | 110 km/h | 110 km/h |
Autonomie max | 1000 km | 480 km |
Gradient max | 60% | 60% |
Gradient lateral (side slope) | 40% | 40% |
Traversare curs apa adancime (m) | 1 | 1 * |
* De mentionat ca JTLV are un kit pentru deep fording
Rezultate a unor teste cu Arquus SHERPA 4×4 nu am gasit, insa rezultate cu teste si evaluarea programului pentru Oshkosh JLTV pentru anii 2018 si 2017 se gasesc AICI si AICI.
Istoria intregului program JTLV se poate gasi AICI.
Ce este cert, este ca JTLV constituie etalonul in aceasta categorie de vehicule.
Ce este aproape cert este ca Oshkosh nu va delocaliza productia sau macar anumite componente ale liniei de asamblare in Romania. Asta pentru ca guvernul USA este detinatorul pachetului tehnic https://samm.dsca.mil/glossary/technical-data-package-tdp (know how-ul este al lor cumparandu-l de la Oshkosh in 2016, acum, Oshkosh doar producand masina conform acestor documentatii si specificatii si in baza contractului cu DoD) acestia (guvernul USA) vor creea conditiile sa intre pe piata cel putin inca un concurent pentru Oshkosh astfel incat JTLV sa fie mai ieftin (desi in opinia mea este cam greu: ceilalti nu au know how in producerea acestuia, vor avea costuri mari in configurarea liniilor de productie si instruirea personalului, ceea ce le va lua ceva timp si bani). Sa presupunem ca GE va reusi sa castige urmatoarele contracte pentru guvernul USA, cu atat mai putin va fi interesat Oshskosh sa transfere productia in afara Statelor Unite, fiind interesati sa-si mentina capacitatile la ei acasa. Pentru cei curiosi, aici se regasesc cateva din documentatiile licitatiei (FOC- follow on contract) ce se va organiza pentru urmatoarele JTLV ce vor fi contractate de Guvernul USA.
Logistic este mai avantajos ca macar producatorul motoarelor, puntilor, cutiilor de viteze, etc sa fie cat mai aproape de noi. Un alt avantaj ar fi de asemenea, macar, asamblarea partiala si producerea unor subansambluri si/sau sub-sisteme la noi in tara. Temerea este ca se vor recurge din nou la companii “de casa” care sa integreze componentele de comunicatii si/sau alte sub-sisteme care ulterior fie vor da chix, fie vor conduce la intarzieri in productia de serie sau la probleme in operare
Este foarte probabil ca JTLV L-ATV care vor veni, vor inlocuii URO VamTac-urile de la FOS.
Este cert ca si la alte unitati ale armatei JTLV ar putea fi utilizate (si sa inlocuiasca inclusiv HMMWV M1151 si HMMWV M1165 – ma refer la cele mai vechi nu la M1151A1 achizitionate in programul HIMARS), insa acolo unde sunt de inlocuit HMMWV M1113 si M1114 este de asemenea cert ca ceva mai ieftin, mai facil de intretinut si cu costuri de achizitie si operare mai reduse, ar fi de preferat.
Ambele vehicule pot fi configurate pentru diverse misiuni si sarcini. Ambele vehicule au grade diferite de protectie atat in mod standard cat si add-on optional folosind atat protectii din otel balistic cat si protectii soft sau hard din Kevlar (exemplu DuPont Tensylon HSBD-40A hard armour).
Multe din specificatii nu sunt de domeniul public, iar ce este de domeniul public pot fi relativ usor gasite, insa cu titlu informativ mai jos este o lista cu kit-urile cu care poate fi dotat JTLV.
Baseline Integration Kits – Army |
Baseline Integration Kits – USMC |
Basic Issue Items |
B-Kit Armor |
Explosively Formed Projectile Protection Kit |
Rocket Propelled Grenade Protection Kit |
CROWS Baseline v2 |
OGPK 2.0 |
MCTAGS GPK |
ITDS |
M1114 Turret Ring and Hatch |
CSDU Kit |
ASDU Kit |
MFoCS Basic |
MFoCS Basic with SSPC |
MFoCS Intermediate |
MFoCS Intermediate with SSPC |
Intercom System Kit |
Network Switch – 8 Port Kit |
Network Switch – 16 Port Kit |
GPS Standalone Kit |
DAGR/D3 Kit |
SINCGARS – AN/VRC-90/91/92 Radio Kit (1x or 2x – RT, Amp., and Ant.) 2nd |
AN/VRC-103 Radio Kit (RT, Amp., and Ant.) |
AN/VRC-114 Radio Kit (RT, Amp., and Ant.) Single Vehicle Mount |
AN/VRC-114 Radio Kit (RT, Amp., and Ant.) Dual Vehicle Mount |
AN/VRC-104 Radio Kit (RT, Amp., and Ant.) |
AN/PSC-5 |
JTRS HMS-MP AN/PRC-155 SVM (VRC-116) |
JTRS HMS MP AN/PRC-155 DVM (VRC-117) |
Mounted Riflemen PRC-154 (VRC-121) |
EPLRS |
WIN-T PoP Current Gen (CG) |
WIN-T SNE Current Gen (CG) |
Nett Warrior GPS Repeater |
Enhanced Modular Universal Battery Charger (EMUBC) |
CREW-CVRJ 2.1 v2 |
CREW-DUKE v3 |
LRAS-3 (Netted) |
DVE |
Shot Detection – Boomerang |
CBRN Cradle – M4A1 Joint Chemical Agent Detector |
TACLINK Modem – USB – AFATDS |
Mortar Fire Control System (MFCS) – Interior Mounted |
OSRVT Encrypted-10 Transceiver Kit |
OSRVT Software |
AFATDS Software |
SICPS (S-787) Shelter |
SECM Shelter |
S-250 Shelter |
S-250G Shelter |
S-788 Shelter |
S-832 Shelter |
S-842 Shelter |
CPP Shelter |
Engine Arctic A0/A1 Legacy Kit |
Winch Kit |
Fording Kit |
Run-Flat Kit |
Spare Tire Kit |
Flat Tow Kit |
Exportable Electrical Power Kit |
Silent Watch Energy Storage A0/A1 Legacy Kit |
Silent Watch Energy Storage A2 Kit |
Power Expansion Kit |
Cargo Covering Kit |
Combat Bumper Kit |
Soft Top Kit |
USMC Troop Seat Kit |
USMC Troop Seat Intercom Kit |
2DR/4DR License Plate Holder Kit |
Trailer License Plate Holder Kit |
Spotter Mirror Kit |
Mounts, Rails & Mid-Powerpack (MR&MP) A1/A2 Kit |
Capsule Roof Hatch Kit |
Raman cateva semne de intrebare majore:
#1. Daca JTLV L-ATV pentru FOS vin cu RWS RS6 (acestea in configuratie standard au fie XM914 (30 x 113 mm) ; M240 (7.62) coax; 1 x Javelin missile coaxially fie XM914 (30 x 113 mm); M240 (7.62) coax; 2 x Stinger missiles coaxially ) sau vor fi dotate cu RWS de la alti producatori?
RWS RS6 Kongsberg ce sunt in dotarea JLTV M-ATV achizitionate de Croatia
RCWS Elbit ce sunt in dotarea JTLV L-ATV achizitionate de Muntenegru
#2. Daca vin cu varianta CROWS ce include kit-urile JIK (Javelin Integration Kit) si JVL-E (Javelin Vehicle launcher electronics) – care in cazul in care se vor solicita cu SPIKE vor trebui schimbate – vor fi dotate cu Javelin, Spike sau Stinger?
#3.Daca se vor achizitiona Arquus SHERPA 4×4, cu ce RWS vor fi dotate? Cu ce sisteme de comunicatii vor fi dotate?
Francezii sunt cu cel putin un pas inaintea multora, cu programul SCORPION care include printre altele si componenta de comunicatii, insa pentru noi va fi o reala problema avand in dotarea armatei cu echipamente atat de eterogene.
Pe de alta parte, iata ce contine unul din kit-urile de comm. disponibile pentru JTLV, toate sistemele fiind produse de L3Harris (https://www.l3harris.com/all-capabilities/tactical-vehicle-radios ) :
Multiband Vehicular Radio System … AN/VRC-114
Vehicular Adapter Amplifier … P/N 12084-0900-01
Multiband Multimission Manpack Radio … AN/PRC-117G(V)1(C)
Transceiver RT-1949(P)(C)/PRC
- System Software … 4.2.1
- Platform Operating Environment … 8.1.0
- Demand Assigned Multiple Access (DAMA) Waveform … 7.0.12
- Information Security (INFOSEC) Configuration … 4.0.0
AN/VRC 114 (1) with MUOS-Xwing antenna
RT-1949(P)(C)/PRC
#4. Cine si cum va asigura mentenanta pentru JLTV cunoscut fiind ca aceasta este una din problemele cu care se confrunta inclusiv US Army (mai jos doua pasaje din concluziile DOT&E in evaluarea programului pr FY 2018) :
“All JLTVs are not operationally suitable because of deficiencies in reliability, maintainability, training, manuals, crew situational awareness, and safety. JLTVs demonstrated less reliability than its requirement. The primary drivers of operational mission failures were engine wiring problems, flat and damaged tires, and break system faults.”
“Units cannot maintain the JLTV without support from the contractor field service representatives due to vehicle complexity, ineffective training, poor manuals, and challenges with troubleshooting the vehicle. The JLTV will require more maintenance that the HMMWV based on the maintenance ratio demonstrated in the MOT&E”.
IAT