F 46 – Ion C. Bratianu
Desi mi se pare foarte interesant, m-a prins cum nu se poate mai rau, cand dau bataie sa termin un articol despre aviatie ca sa trec la altul despre nave.
Totusi, foarte rapid si atat cat ma pricep:
Desi ne asteptam sa fie caietul de sarcini pentru modernizarea Brutarilor, caietul se refera la Kogalniceni.
Asa cum se prezinta, nu vor fi evolutii spectaculoase privind dotarea navelor ci, mai degraba, sunt modernizate si pregatite pentru inca vreo 25 de ani de viata.
Li se schimba motoarele principale de 2200CP cu unele, se cere, intre 2000-2400CP. As prefera 2400CP, mai economice si, in special, MAI COMPACTE astfel incat sa nu mai fie nevoie de cocoasele alea doua de pe puntea pupa. E un spatiu foarte mare care ar putea fi folosit pentru altceva (de exemplu, doua sisteme CAMM, de tipul celor amplasate pe camioane).
Li se schimba cele trei generatoare Diesel de 70kVA cu unele tot pe acolo (70-90kVA zic ei). Asta nu-mi da mari sperante privind instalarea de noi consumatori, cum ar fi turele teleoperabile sau modernizarea/inlocuirea tunurilor de 100mm. De fapt, la sfarsit, bilantul energetic prevede, printre consumatori, doar 2 instalatii artileristice, cel mai probabil, cele 2 turele APRN care au nevoie sa fie ridicate/coborate si manevrate electric (nu vor trece la 4 instalatii, cum speram).
Se schimba cablarie, tablouri de distributie etc.
Se modernizeaza sistemele de ventilatie.
Se modernizeaza sistemele de comunicatii de la bord.
Sistem integrat de navigatie-pozitionare, radar nou, sonar nou, GPS, AIS, multe afisaje etc etc, din nou cabluri.
Se instaleaza LSAS (Local Situational Awareness System), despre care se tot auzea (8 camere video cu filtru IR).
Instalare sistem CBRN.
Instalare statie meteo.
Modernizare sistem stingere incendii.
Schimbare caldarina, tevarii, sisteme de incalzire, radiatoare.
Modernizare sistem frigorific.
Sistem de climatizare.
Schimbare usi etanse.
Modernizarea timoneriei, compartimentelor, cabinelor, budelor, bucatariei etc.
Testarea grosimii bordajelor si puntii, inlocuiri portiuni, curatere / schimbare foi de blindaj.
Verificari si reparatii la elici, arbori, carma, vinciuri, bete si bastoare, lumini de pozitie etc.
Curatare, sablare, piturare etc
Schimbare zincuri protectie electrochimica si prize de fund.
RK la instalatia de drenaj, instalatia de apa potabila si sanitara, instalatia de incalzire electrica, iluminat, aer comprimat, instalatia de “canalizare”, filtroventilatie, instalatia de stropire punti si magazii.
Pe scurt, daca vor fi ceva teleoperabile, vor fi unele mici, gen 7.62/12.7mm, nu se stie cand.
Rachete antiaeriene, probabil, tot portabile.
Pana una alta, raman pe loc turelele cu mitralierele de 14.5mm care limiteaza campul de tragere al tunului prova.
Tunurile de 100mm raman cum erau, nimic electric se pare, nici vorba de stabilizator, nici vorba de inlocuire cu vreun sistem artileristic mai modern.
Tunurile AA de 30mm par sa ramana si ele cum erau.
Nu va fi niciun radar de dirijare a tirului.
La fel si instalatiile APRN. Totusi, la acesta ar fi o speranta pentru LAROM-izare, avand in vedere ca nava va dispune de sistem de navigatie-pozitionare de ultima generatie. Trecerea la loviturile reactive 122mm cu raza marita (motoare produse in tara, nu importate), introducerea unor kituri de ghidaj pe acestea, poate containerizarea loviturilor, plus achizitionarea unor drone pentru cercetare si dirijarea tirului, ar face monitoarele mai mult decat utile inca o buna perioada de timp.
Cine stie, poate, pana la urma, iau generatoare mai mari (macar 90kVA) pentru a acoperi eventualii viitori consumatori suplimentari.
Sunt sigur ca am scapat unele lucruri din caietul de sarcini dar sunteti invitatii mei sa-l frunzariti si sa va dati cu parerea.
Multumesc pentru material Radu via Nicolae
Eroul Bula