Romania Military

Si argentinienii tot fara avioane

Un „batran” A-4AR argentinian

Pentru cei dintre voi care ati citit cate ceva despre razboiul din Falkland – 1982 – va mai aduceti aminte ca Argentina nu era chiar in pielea goala, macar pe zona aviatiei, ci dimpotriva avea o flota foarte respectabila si niste piloti exceptionali.

Pilotii care desi erau intr-o evidenta inferioritate tehnologica au scufundat numai putin de sase nave britanice dintre care doar doua au fost scufundate folosind rachete AN, restul au fost lovite de bombe clasice, de unde intelegem curajul si indemanarea acestor piloti exceptionali.

Aveau aparate de atac frantuzesti Super Étendard, americane A-4 Skyhawk, un portavion perfect operational dotat chiar foarte bine cu aparate A-4Q Skyhawk, avioane anti-submarin Grumman S-2 Tracker (care si-au facut treaba cu bine in fata submarinelor nucleare britanice), elicoptere anti-submarin Sikorsky SH-3 Sea King.

Ei bine, dupa 1983 forta aeriana a Argentinei a inceput incet, incet sa decada in urma embargoului asupra livrarilor de arme impus de Marea Britanie si a gravelor probleme economice, dispunand in prezent de doar cateva aparate A-4 Skyhawk pentru o oarecare forta de politie aeriana, avioane ce sunt probabil intretinute prin canibalizarea flotei de A-4, destul de mare de altfel.

S-au incercat diferite variante, majoritatea blocate de Marea Britanie: Saab Gripen E/F, FA 50 au primit veto de la Londra si asta a fost. China a oferit si ea JF 17 Block III (12 aparate pentru 664 de milioane de dolari) sau J 10, dar cea mai consistenta oferta a venit din partea Moscovei.

Cu toate acestea, Argentina a solicitat, se pare, 12 Suhoi 35S, dar rusii au venit cu o contra propunere: MiG 29SMT, sau chiar, sustin anumite surse, greu vandabilul MiG 35.

In prezent, Rusia sustine o oferta care are in vedere 15 MiG 29SMT plus 12 aparate Suhoi Su 30. Nu se stie daca discutam despre aparate noi sau modernizate. Oferta ruseasca mai are in vedere si aparate de antrenament avansat Yak 130 si elicoptere MiL MI-17.

Insa Argentina are mari probleme cu banii, dar cu Rusia se poate ajunge si la barter, asa cum era cat pe ce sa se intample cu Indonezia parca: avioane Suhoi contra cauciuc natural si ulei de palmier. Si desi pare ciudat, comertul este comert si astfel de afaceri nu sunt chiar atat de neobisnuite sau de rare pe cat par.

Si daca intrebarea care va vine in minte este ce nevoie imperioasa ar avea Argentina de avioane de lupta moderne, apai raspunsul ar putea sa fie: Brazilia cu 36 de Gripen E/F in cativa ani si Chile cu peste 30 de F 16 MLU. Venezuela, desi departe de Argentina, detine si ea o flota de cateva destule Suhoi Su 30MK 2.

PS Iar argentinienii care-si iubesc tara se pot intreba retoric (ca si romanii de altfel): cine-am fost si unde-am ajuns, asta si pentru ca intr-un anumit moment al istoriei destul de recente, PIB per capita argentinian il depasea pe cel al Italiei si era foarte competitiv cu orice tara europeana serioasa.

GeorgeGMT

Exit mobile version