Romania Military

Și pană la urmă Algeria este primul client

Algeria este primul client al Su 57

Nu unul mare (14 aeronave), nu unul prestigios (algerienii nu au fost implicați în mari războaie) dar este primul, ceea ce pentru Moscova e lucru mare.

Televiziunea de stat din Algeria a anunțat că s-a semnat un contract prin care țara nord-africană va achiziționa 14 aparate Suhoi Su 57E (varianta de export). Piloții algerieni sunt deja în Rusia la pregătire, iar livrările sunt excepțional de rapide: primele șase avioane până la sfârsitul acestui an, încă șase în 2026, iar restul de două aparate în 2027. Este chiar uimitoare viteza cu care rușii livrează…

Alegerea este una logică și nesurprinzatoare atât timp cât Algeria are o flota aeriană compusă din avioane rusești – Su-30MKA și MiG 29, în timp ce apărarea anti-aeriană are la baza S 300. Relațiile foarte bune dintre Moscova și Alger sunt de notorietate, africanii mizând pe armamentul rusesc aproape în totalitate, atât la forțele aeriene cât și în cadrul celor terestre sau navale.

Cu această ocazie, rușii izbutesc primul export al avionului pe care ei îl consideră de generația a V-a și deși numărul inițial de unități nu este foarte mare, un export este un export. Pe de altă parte, înțelegem mai bine și dorința Marocului de a se dota cu F 35A americane.

În prezent nu știm dacă Su 57 este pe deplin operațional sau încă mai are probleme, cert este că deocamdată aparatul zboară tot cu motoarele Su 35S –  Saturn AL-41F1 și nu are disponibile motoarele dedicate – Izdeliye 30.

Dar Su 57 vine și cu o premieră pentru avioanele rusești, fiind dotat cu primul radar AESA la bordul unui avion de vânătoare, până acum rușii fiind mai conservatori (sau neavând încă capacitatea tehnologică să-și doteze avioanele cu radare AESA), preferând radarele PESA, dar Suhoi Su 57 sparge gheața cu radarul AESA Sh121, care de fapt constă în mai multe dispozitive electronice: radarul AESA principal – N036-1-01, radare AESA dispuse pe aripi pentru supravegherea spațiului aerian la 360* – N036B-1-01.

Acum, dacă ținem seama că în lume radarele AESA au ajuns ceva destul de banal dar rușii încă nu le-au folosit prea mult, rămâne să vedem dacă așteptarea a meritat sau radarul Su 57 se înscrie și el în familia radarelor sovietice-rusești, adică super-bune pe hârtie, ceva mai modeste în realitate.

În privința semnăturii radar, rușii recunosc că Suhoi 57 nu este la nivelul competiției dar spun ei că aparatul compensează prin supermanevrabilitatea cunoscută deja că fiind una de excepție a liniei Suhoi. Nimeni nu constestă super-manevrabilitatea avioanelor rusești, întrebarea care se pune este cât mai contează aceasta în condițiile în care inamicul te vede de la o distanță de la care ori de câte ori te-ai da tu peste cap cu Suhoiul și ai face balet pe cer, chiar nu contează: te vede, lansează racheta și mai apoi e treaba rusului cum scapă de ea.

Acum, cu o prima jumătate de victorie (jumătate pentru că Algeria este aproape un client captiv al Moscovei și are de ales doar între avioane rusești și chinezești), Moscova speră la mai bine și și-au reluat presiunile asupra Indiei.

GeorgeGMT

Exit mobile version