F-16D al Singapore
Lockheed Martin sunt in discutii pentru modernizarea flotei de F16 singaporeze la standardul V, fiind probabil ca acest contract in valoare de 2,4 mld. $ sa se semneze pana la sfarsitul lui 2015.
O diferenta fata de contractul pentru Taiwan este ca avioanele celor din Singapore sunt BL52 C/D si nu A/B, iar sistemele lor de contramasuri electronice sunt de provenienta israeliana, ceea ce necesita adaptari suplimentare pentru a primi pachetul de modernizare V, dar se pare ca deja acestea au fost luate in considerare. Departamentul de stat al SUA a publicat o prima lista de sisteme pentru modernizarea celor 60 de F-16 singaporeze, sisteme estimate la 130 mil.$ : 50 de vizoare de casca Boeing JHMQC, 90 de sisteme IFF BAE Systems AN / APX-126 si 92 de antene de legaturi de date Link-16.
Departamentul de stat inca nu a validat autorizatia de export a radarului SABR (Scalabre Agile Beam Radar) al Northrop-Grumman, dar operatiunea este in curs de finalizare.
In paralel, cei de la Lockheed Martin lucreaza si in alte zone din Pacific pentru asigurarea unor contracte de modernizari. Tailanda si Indonezia sunt si ele vizate de oferta de modernizare V, primii operand 50 de aparate F-16A/B in timp ce indonezienii dispun de 36 de aparate F-16 cumparate la mana a doua.
SABR
Apoi cazul sud-coreenilor care se pare ca au renuntat la contractul de 1,7 mld.$ incheiat cu BAE Systems pentru flota lor de 134 de aparate in favoarea producatorului F16. Se duc discutii cu responsabilii din fortele aeriene sudcoreene in legatura cu bugetarea modernizarii, in paralel cu schimbul de documente necesare intre guvernele SUA si al Coreei de Sud (in speta scrisoarea de acord si acceptare a ofertarii pentru modernizare).
Razgandirea sud-coreenilor este fara precedent, mai ales ca cei de la BAE Systems incepusera la Alliance Airport din Texas (in apropierea fabricii Lockheed Martin de la Fort Worth) constructia unei facilitati de productie, a unui laborator de integrare a sistemelor si chiar recrutasera personal calificat de la Lockheed-Martin pentru acest proiect. Se pare ca sudcoreenii s-au razgandit deoarece in ultimul moment guvernul SUA a crescut cu 45% pretul programului prin FMS (Foreign Military Sales) fata de Letter of Offer and Acceptance (LOA) semnat initial, la 2,3 mld.$ impartiti astfel: BAE – 1,3 mld.$ initial si apoi inca 400 mil.$, in timp ce guvernul SUA ar fi primit 400 mil.$ si ulterior alti 200. Si totusi cei de la BAE Systems sustin ca pana la anularea contractului ei nu au modificat cu nimic pretul din oferta initiala. Guvernul SUA ar fi cerut un extra de 470 mil.$ pentru managementul riscului… De asemenea este ciudat ca programul nu s-a desfasurat prin vanzare comerciala directa (DCS) ci prin FMS.
Loturile de modernizare singaporeze se vor adauga celor sud-coreene si celor taiwaneze care vor fi modernizate la standard V, ceea ce ar duce volumul comenzilor spre 350 de exemplare, cu un posibil de alte 86 tailandeze si indoneziene.
Noi poate mai comandam 12 F-16 A/B MLU… pentru politia aeriana pe timp de pace.
Marius Zgureanu
Surse :
http://psk.blog.24heures.ch/archive/2015/05/10/singapour-va-pouvoir-moderniser-ses-f-16-858827.html
http://www.ainonline.com/aviation-news/defense/2015-01-19/korea-awaits-new-f-16-upgrade-offer