Introducere
Americanii au început să lucreze la un nou sistem de propulsie – motor și transmisie, modular, scalabil, pentru blindatele americane, destinat a fi folosit în cadrul programului Next Generation Combat Vehicle (NGCV). Un program ambițios care urmărește să producă mai multe mașini de luptă:
- Optionally Manned Fighting Vehicle (OMFV), un înlocuitor pentru mașina de luptă a infanteriei M2 Bradley;
- Armored Multi-Purpose Vehicle (AMPV), care va înlocui transportorul blindat M113;
- Mobile Protected Firepower (MPF), un tanc ușor, echivalentul modern al M551 Sheridan;
- Robotic Combat Vehicles (RCVs), un vehicul autonom ce va putea opera opțional și cu echipaj la bord și care va veni în diverse variante ușoare, medii sau grele; și
- Decisive Lethality Platform (DLP): înlocuitorul tancului principal de luptă M1 Abrams.
Evident, necesitatea instalării unor echipamente precum protecția activă, armele cu energie dirijată și altele asemenea, recunoscute ca fiind mari consumatoare de electricitate, implică nevoia unei unități energetice capabile să susțină acest consum.
Așa a apărut Advanced Powertrain Demonstrator, o unitate de propulsie diesel compactă (prin comparație cu motoarele aflate în uz astăzi) capabilă să genereze 1 000 CP și căreia i-a fost integrat și un generator de 160 KW. De altfel, generatorul singur este capabil să asigure propulsia unui vehicul de 50 tone pentru scurte perioade de timp.
Actualmente, Advanced Powertrain Demonstrator este în faza de testare fiind instalat pe o mașină de luptă a infanteriei M2 Bradley. Însă modularitatea motorului permite atât scalarea sa astfel încât să furnizeze 500 CP cât și pentru a furniza 1 500 CP. Uitându-ne la ce conține și urmărește să producă programul NGCV realizăm că noua unitate de propulsie poate fi folosită pentru oricare dintre vehiculele de mai sus.
Caracteristici
Noul motor va avea dimensiuni reduse și va fi eficient. Principalele caracteristici sunt:
- motorul diesel în doi timpi și cu pistoane opuse este produs de Cummins în asociere cu Achates Power. Alegerea unui motor în doi timpi are avantajul că furnizează o putere specifică mare, are eficiență crescută însă poluează mult mai mult decât unul clasic în patru timpi. Americanii susțin că au folosit tehnologii inovatoare pentru controlul emisiilor acestui motor. În completare, din pozele de mai sus eu deduc ca motorul prezentat are patru cilindri și este supra-alimentat cu două turbine cu intercooler;
- transmisia este produsă de SAPA, este de tip drive-by-wire și folosește solenoizi în locul clasicelor mijloace de acționare mecanice/hidraulice. Una din consecințele directe pare a fi greutatea redusă prin comparație cu cele clasice. S-ar părea că americanii sunt atât de încântați de ea încât ar vrea s-o folosească și în combinație cu motoare existente, separat de Advanced Powertrain Demonstrator;
- admisia beneficiază de serviciile unui sistem de filtrare de tip Donaldson renumit pentru anduranța în zonele deșertice (necesită înlocuirea după 500 ore spre deosebire de unul clasic care trebuie înlocuit după 20 de ore în zonele cu foarte mult praf). Americanii se referă la el ca fiind: Donaldson pulse-jet air cleaner;
- generatorul de care vorbeam mai sus este de fapt folosit și pe post de baterie/electromotor (engleză: ”Integrated Starter-Generator”), este produs de L3-Harris și nu necesită propriul său sistem de răcire deoarece folosește componente rezistente la temperaturi ridicate (funcționează la temperaturi de 105 grade Celsius) fabricate din carbură de siliciu (SiC).
Întreg sistemul de propulsie va fi în teste în anii următori astfel încât să fie gata până în 2023 când se estimează că US Army va ține competiția pentru înlocuitorul lui Bradley, Optionally Manned Fighting Vehicle.
Iată mai jos cum funcționează acest tip de motor:
Concluzie
Chiar dacă GDLS, pentru moment singurul ofertant rămas în cursă în programul OMFV, nu a prezentat oficial modelul pe care l-a propus armatei, tot ce știm este că viitoarea mașină de luptă a infanteriei va avea o turelă cu tun de 50 mm. Diferențele față de tunul de 25 mm folosit pe Bradley sunt… semnificative!
Nicolae
Surse:
https://en.wikipedia.org/wiki/Opposed-piston_engine
Next-Generation Power for the Next-Generation Combat Vehicles