Oerlikon 2x35mm – Sursa: Arsenal Resita
In acest episod, o posibila cale de modernizare si imbunatatire a modului de functionare a sistemului AA Oerlikon cunoscut in Romania ca Viforul 2x35mm.
In linii mari, modul in care functioneaza o baterie Oerlikon este urmatorul: tinta este detectata de radarul SHORAR-TCP de la o distanta de maxim 28km, identificata amic/inamic, apoi coordonatele sint transferate punctului de control Gun Star Night care, prin intermediul unei camere IR si a unui telemetru laser, incadreaza si urmareste tinta de la o distanta de maxim 8km. Gun Star Night calculeaza si trimite comenzile necesare catre doua tunuri (cu cate doua tevi) GDF-003 de 35mm, care vor deschide focul asupra tintei atunci cand aceasta a intrat in raza lor de actiune, in jur de 4km.
Radar SHORAR TCP
GUN STAR NIGHT Fire Control Unit (FCU)
Dupa cum se vede Gun Star Night joaca rolul central in lantul de comanda avand un rolul de urmarire precisa a tintei si comanda automata a bateriei. De remarcat ca solutia camera IR + telemetru laser a fost aleasa in locul radarului de conducere a focului folosit la sistemele similare Oerlikon Skyguard, alegere care a adus a serie de avantaje dar si dezavantaje.
Skyguard Fire Control Unit
Avantajele ar fi:
– posibilitatea observarii si urmaririi tintei fara asistenta radarului SHORAR-TCP, in cazul bruiajului radar puternic
– urmarirea se face pasiv, pe timp de zi sau de noapte, tinta fiind alertata doar in momentul in care este iluminata laser
– telemetrul laser este extrem de dificil de bruiat chiar si in momentul in care tinta a fost alertata
De asemena exista si o serie de dezavantaje, unele fiind inerente arhitecturii, intalnite si in cazul variantei Skyguard:
– performantele camerei IR sint dependente de conditiile meteo fata de un radar care functioneaza pe orice vreme
– ochirea se face in mod indirect, intre Gun Star Night si tunuri putand interveni erori care afecteaza precizia tragerilor si cantitatea de munitie consumata
– un FCU, comandand o baterie cu doua tunuri binate, poate urmari si conduce focul asupra unei singure tinte. In conditiile imbunatatirii preciziei sau a efectului la tinta prin folosirea sistemului AHEAD, capacitatea celor doua tunuri sa angajeze tinte diferite poate deveni importanta. Aici ar fi de remarcat ca sistemele autopropulsate de tip Gepard au un radar de conducere a focului montat pe sasiu iar efectul la tinta a celor doua tevi de 35mm este considerat suficient, deci acelasi lucru ar trebui sa fie valid si in cazul unui singur tun cu doua tevi tractat.
Dezavantajele enumerate mai sus pot fi inlaturate prin instalarea pe fiecare tun a unui radar de control al focului intr-un mod similar cu cel folosit de sistemul american M167 Vulcan.
M167 Vulcan – Sursa: Wikipedia.org
Solutia ar aduce o serie de avantaje in plus fata de sistemul actual:
– erorile de aliniere ca urmare a ochirii indirecte ar disparea, precizia tragerilor fiind mai buna si cantitatea de munitie redusa
– urmarirea tintei la distanta maxima s-ar face indiferent de conditiile meteo
– fiecare tun al bateriei poate angaja o tinta diferita, capacitatea bateriei crescand astfel de doua ori
– in conditiile folosirii unor radare de tip LPI, cu o putere radianta foarte mica, se poate evita alertarea tintei si asigura o functionare mai discreta decat solutia iluminarii laser
– radarele de urmarire pe distante mici, de tip FMCW de exemplu, ar putea fi produse intern si deci cu un efort financiar redus
Pe langa modernizarea bateriilor romanesti la standardul GDF-006, prin adaugarea capacitatii de a folosi munitie AHEAD, ar trebui luata in considerare si o solutie similara cu cea de mai sus.