Head-up display
Cum nu avem un cuvant echivalent in limba romana, se foloseste varianta din engleza.
Asa cum ne sugereaza si traducerea, un Head-up display (HUD), este orice display (alt neologism) care afiseaza un set de date, fara a necesita ca utilizatorul sa isi schimbe directia de privire uzuala.
Originea termenului provine de la faptul ca pilotii avioanelor pot vedea informatiile mentinand privirea „catre fata”, deci cu capul sus, nefiind necesara privirea „catre jos”, a diverselor instrumente de zbor.
Sistemul inlatura dezavantajul „refocusarii” privirii pilotului de la instrumente catre directia de zbor, eliminand acest timp „mort”, care in lupta poate deveni decisiv.
Ca si alte inovatii din aviatia militara, treptat ( destul de tarziu), a devenit uzual si pentru aeronavele civile si mai nou pentru automobile. Imi vine in minte sistemul ABS, care acum este in dotarea standard pe autovehicule, in timp ce in aviatie avea zeci de ani in exploatare ( 1950 -primul anti-skid – inclusiv montat pe IAR 93).
Probabil in cativa ani, toate automobilele moderne vor avea in dotare un head-up display.
Originea sistemelor actuale, este in aparatul de ochire cu reflexie, aparut in anii ’30, care afisa doar datele necesare pentru sistemul de armament.
Treptat, odata cu dezvoltarea electronicii, a fost posibila afisarea de date suplimentare.
Sistemul este format dintr-un proiector, (ce poate fi un tub catodic, ecran LED, sau LCD ), o placa transparenta inclinata pe care se formeaza imaginea ( beam splitter) generata de proiector cu ajutorul unei lentile convexe si un computer de generare video (acesta preia informatiile de la sistemele avionului, generand simbologia afisata).
Primul head-up display modern, a fost montat in 1958 pe avionul Blackburn Buccanneer de un precursor al BAE Systems.
Evolutia Head-up display-uri BAE
In 1960, pilotul de testare francez Gilbert Klopfstein , a realizat standardizarea simbolurilor afisate pe HUD, facilitand acomodarea pilotilor pe tipuri diferite de avioane. Sistemul sau a fost adoptat pe majoritatea avioanelor si elicopterelor militare occidentale.
Sistemul Gilbert Klopfstein
Simbologie
Un HUD afiseaza foarte multe informatii necesare zborului si luptei aeriene.
Imaginea de mai jos prezinta configuratia acestora pentru F 16 MLU in modul NAV.
F 16 MLU
Principalele tipuri de date :
1. Date zbor : viteza, altitudine, linia orizontului, indicator de viraj si glisada, indicator suprasarcina
2. Date de navigatie : informatii pentru aterizare
3. Vector de navigatie : directia de zbor
4. Indicator unghi de atac
5. Indicator tinta : marcheaza tinta aeriana sau cea de la sol
6. Distanta pana la tinta
7. Raza de actiune a armamentului
8. Viteza apropiere de tinta
9. Colimator : indica unde tinteste tunul
10. Disponibilitate armament
HUD-ul de pe F 16 MLU , este setat folosind comenzile aflate pe panoul frontal 9ICP) si cele de pe panoul lateral dreapta.
HUD F 16 – demo Lockheed Martin
Pe data de 7 iunie 1981, 8 avioane F 16 israeliene, inarmate cu cate doua bombe neghidate Mark 84 de 925 kg, au bombardat reactorul nuclear irakian de la Osiraq , in cadrul operatiunii Opera.
Atacul de la Osiraq vazut din HUD-ul unui F 16
Putem intelege mai bine ce face un pilot, daca urmarim cateva filmulete preluate din HUD-uri :
MIG 21 Lancer Le Bourget 1997
MIG 21 LANCER zbor in formatie
Zbor IAR 99 pe Otopeni
Su 30 MK2
AH-1 Cobra
Acum HUD-ul se foloseste si in aviatia civila.
Aterizare Boeing 737NG
In afara de faptul ca se poate invata operarea unui HUD pe orice simulator de avion, sistemul a ajuns disponibil pe masini, motociclete sau chiar pentru schiori.
Cu numai 50 $ se poate monta unul incredibil de simplu si eficient.
Probabil ca in viitor vom asista la un transfer mai rapid al tehnologiilor din domeniul militar in cel civil.