Helmet mounted display (HMD)
HMD este un sistem de afisare a informatiilor necesare pilotului, pe un display format de viziera castii de zbor. In principiu, datele afisate sunt similare cu cele folosite pe un head up display.
Sistemul are un avantaj unic, fata de sistemele anterioare: in loc sa indrepti avionul catre tinta, acum este suficient sa indrepti doar capul in acea directie, care devine linia de vizare, decizi ce rachete sa folosesti si tragi.
Aceasta functie poate constitui diferenta ce duce la victorie in luptele aeriene, fiind folosita in combinatie cu rachetele AA disponibile.
Pilotul vede indiferent de directia privirii: date de zbor si navigatie, amenintari, radar, starea armamentului de bord, in moduri de afisaj diferite: NAV, AA, A/G.
Selfie cu HMD
Pentru a se tinti cu ajutorul HMD, este nevoie ca sistemul sa determinate cu precizie pozitia castii. Directia de ochire este determinata de linia de ochire formata de ochii pilotului si reticulul de pe vizor. Pilotul trebuie sa aiba privirea catre fata, sistemul neavand functia de urmarire a miscarilor ochilor.
Pentru a masura coordonatele de pozitionare a castii, se pot folosi sisteme optice sau electromagnetice.
Sistemul a fost dezvoltat prima data in Africa de Sud, pentru avioanele Mirage F1AZ la mijlocul anilor ’70. In principiu era doar un sistem de ochire atasat la casca – Helmet mounted sight (HMS), care imbunatatea substantial performantele in lupta. Asa au fost doborate 2 MIG 21 angoleze.
US Navy a testat un sistem similar pe F 14 si F 15, in final fiind folosit doar pe F 4 echipate cu AIM 9 Sidewinder si apoi abandonat, se pare datorita performantelor reduse ale rachetei.
Se pare ca rusii, dupa experienta angoleza, au inteles utilitatea HMS si l-au dezvoltat pentru dotarea MIG 29 si SU 27. Incepand cu 1977 sistemul denumit Schel 3ME era folosit impreuna cu rachetele R 60 si apoi R 73 Vympel.
Exista, ca de obicei, si unele teorii neconfirmate despre informatii privind HMS-ul Sud african si cel american, obtinute de rusi prin spionaj.
Schel 3ME montat pe casca ZSh-5
In 1984 apare sistemul Integrated Helmet And Display Sight System (IHADSS) folosit pe elicopterele Apache, inclusiv pentru navigatia de noapte la joasa inaltime.
IHADSS
Un HMD pentru avioane de vanatoare trebuie sa fie mult mai usor fata de cele folosite pe elicoptere, datorita suprasarcinilor mari ce apar in manevrele de lupta.
Primul HMD occidental a fost realizat de Elbit Systems si a devenit operational in 1986, la cerintele IAF pentru F 15 si F 16. Cea de a treia generatie, denumita DASH, a fost folosita pe F 18, F 5 si MIG 21 Lancer B, (C?) in Romania. In perioada anilor 1995, era unul din cele mai performante sisteme de acest gen. Folosea tub catodic monocrom pentru generare imagini.
DASH Elbit System
In urma cooperarii Elbit cu Rockwell Collins, a rezultat o varianta imbunatatita a DASH , numita Joint Helmet Mounted Cueing System (JHMCS), folosita pe variante de F 18 si F 16 si F 15. Apare sloganul „first look, first shoot”.
JHMCS
In 2008 apare primul HMD color de la Gentex , Scorpion, ce echipeaza F16Vsi A10. Intre timp Gentex a fost cumparata de Thales.
Scorpion
Francezii au utilizat sistemele Topsight/Topnight pe avioanele Mirage 2000 si pe primele variante de Rafale, in principal pentru racheta Matra MICA . Incepand cu Rafale III, a fost introdus Gerfaut.
Topsight
Cei de la BAE au construit si ei o familie de HMD, folosita pe Eurofighter Typhoon si pe diverse tipuri de elicoptere, inclusiv o varianta Cobra pentru Saab Grippen,
Striker II
Pentru elicoptere s-au dezvoltat diverse tipuri de HMD.
TopOwl
Sisteme HMD Elbit
HMD fabricat de Rockwell Collins impreuna cu Elbit pentru F 35 reprezinta o noua generatie. Chiar daca pretul este de 400 000 $, asigura performante uimitoare in pilotarea avioanelor.
F 35 este primul avion de lupta fara head up display, acesta fiind inlocuit complet de HMD.
Pilotul poate vedea, datorita senzorilor externi, „prin avion”.
O exceptie in folosirea sistemelor HMD este F 22. Pilotii se bazeaza pe Head up display si poate chiar nu exista necesitatea „ochirii cu privirea”, facilitate necesara in dog fight-ul la vedere. Greu de crezut ca un F 22 ar putea ajunge la o astfel de situatie.
Oricum, sunt multe alte optiuni utile pilotului oferite de HMD.
Este evidenta importanta sistemelor tip Helmet mounted display (HMD) in pilotarea avioanelor si elicopterelor militare in orice conditii de zbor si de lupta.