Asteptam de ceva vreme noul look al site-ului de la Moreni (de cate ori intram imi spunea “Site in constructie”). Zilele astea i-au dat drumul si, comparativ cu cel precedent, cu imagini “decupate cu foarfeca si lipite”, probabil cu un Paint rudimentar, cel nou arata destul de bine ca grafica.
Interesante galeriile foto ale produselor si galeria cu istoricul productiei, chiar daca unele imagini prea cam mici.
M-am oprit la SAUR-2. Au inghesuit fisa tehnica in doua pagini din care una este cover-ul cu poza masinii iar datele tehnice ocupa doar pagina a doua.
In afara de cateva greseli minore(latimea de 2040mm, mai mica decat ecartamentul rotilor, “obsatacole”, “transportabilitate”) cred ca s-au chinuit sa bage toate informatiile intr-o singura pagina si au renuntat la informatii care i-ar fi ajutat s-o prezinte mai bine si sa-i creasca sansele de comercializare.
Sa le luam pe rand:
Nivel de protectie: 2, 2a (STANAG 4569) sub roata si 1 sub podea.
Ok. Nimic despre posibilitati de crestere a protectiei cu kit-uri suplimentare?
Vadul: 1,5m
Care vad, frate, ca e amfibie? Probabil era latimea maxima a transeei ce poate fi traversata.
Masa totala: 16.000 kg
Pai asta-i tot? Unde e masa proprie? Ce inseamna masa totala? Masa maxima pentru care masina ramane amfibie sau pentru care masina se poate deplasa pe uscat.
Cei de la Jane-s au fost foarte impresionati de capacitatea de transport a masinii, vorbind despre o masa proprie de 12,8 tone si o capacitate de incarcare de putin peste 15 tone (cam cat o turela compacta de tanc, de 120 mm).
Nu era prea greu sa treaca:
Masa proprie : xxx kg;
Masa maxima, cu pastrarea capacitatii amfibii: yyyy kg;
Masa maxima totala: zzzz kg.
Motor:
Putere maxima: 326 CP
N-ar fi fost normal sa spuna ca pot instala si motoare mai mari (380, 420, 500 CP) ?
Prezentarea nu spune nimic despre pret. Chiar daca in brosurile de prezentare nu se obisnuieste acest lucru, cei de la Moreni ar trebui sa faca o exceptie. Cand masinile din clase apropiate se invart undeva la 2-2,5 milioane $ iar tu poti sa produci masina doar cu 1-1,2 milioane $, ar fi pacat sa nu promovezi acest lucru.
Prezentarea nu spune nimic despre variante constructive si compatibilitatea cu diverse sisteme de armamente
Am facut eu varianta de tabel, sa nu zica lumea ca doar carcotesc:
Destinatie |
Armament / echipament compatibil |
Amfibie |
Transport C130 |
APC | RCWS 5.56/ 7.62/ 12,7/ AGL40, optional Spike |
DA |
DA |
IFV | OWS25-R, Hitfist 25-30 |
DA |
NU |
Samson 30MkI, MkII |
DA |
DA |
|
Ambulanta, recuperare tehnica, transport munitii, comanda, comunicatii | RCWS 5.56/7.62/12,7/AGL40, optional Spike |
DA |
DA |
Platforma mortier | Mortier 81, 82, 120 mm, Dragon Fire 120mm, Nemo 120mm, RAK 120mm |
DA |
DA |
Amos 2x 120 mm |
NU |
DA |
|
Platforma artilerie insotire | Draco 76/L62 |
NU |
NU |
Hitfact 105mm, Cockerill 105mm |
NU |
DA |
|
Hitfact 120mm, Cockerill 120mm, Falcon-Ruag 120mm |
NU |
NU |
|
Platforma sisteme artilerie grea | M-777 155mm |
DA |
DA |
1x20x122mm APRA, 1x13x160mm LAROM, 1x4x300mm EXTRA |
DA |
DA |
|
2x20x122mm APRA, 2x13x160mm LAROM, 2x4x300mm EXTRA |
NU |
DA |
|
Platforma rachete AT | 4xSpike/TOW/Javelin |
DA |
DA |
Platforma artilerie AA | Skyshield 35 mm |
DA |
DA |
Platforma rachete AA | CA95M |
DA |
NU |
Tetral – 4x Mistral |
DA |
NU |
|
Crotale NG |
NU |
NU |
|
Spyder 2xPython + 2xDerby |
DA |
DA |
|
4xBarak 8 |
DA |
DA |
|
1xStunner |
DA |
NU |
|
Platforma sisteme supraveghere AA | Skyguard |
DA |
NU |
Observatii:
1. Variantele DA / NU pentru capacitatea amfibie sunt doar estimari si ar trebui stabilite dupa studierea sistemelor de catre cei de la Moreni.
2. La capacitatea de transport cu C130 am cam fortat, avand in vedere ca Moreniul spune ca inaltimea masinii este 2,34m (daca o fi corect) iar inaltimea compartimentului cargo la Hercules este de 2,74m.
Daca intr-adevar inaltimea masinii, cheala, este de 2,34m poate ar trebui sa incerce o varianta “papuc”, cu plafonul mai coborat, cam ca in schita de mai jos:
SAUR 2 – papuc
Schita e foarte sumara, a trebuit s-o fac in Word, listez, scanez, ca sa pot s-o preiau aici, dar ati prins ideea.
3. In tabel am trecut obuzierul de 155mm M777, o scula foarte moderna si extrem de usoara pentru calibrul ei, datorita materialelor usoare folosite. E produsa de BAE, cantareste 3.420 kg, cu tot cu trenul de rulare, si este folosita de americani, canadieni, australieni si thailandezi.
Britanicii au produs un sistem mobil M777 Portee, detalii aici http://www.military-today.com/artillery/m777_portee.htm, dar nu este amfibiu si, dupa cat se pare, obuzierul trebuie debarcat pentru a trage.
Cu putin efort se poate instala pe SAUR2, varianta papuc, pentru a obtine un fel de ATROM amfibiu, varianta pe care n-a realizat-o nimeni pana acum. Piata pentru un asemenea sistem ar putea fi foarte mare: americanii au demarat un program masiv de introducere a lui M777 pentru inlocuirea unor modele mai vechi iar piata se poate extinde catre canadieni, australieni si, probabil, indonezieni, filipinezi, altii din SE Asiei sau din America de Sud. Tunul e performant iar platforma fiabila si foarte ieftina. Cred ca ar trebui incercat.
Si uite asa isi indeplineste si BAE-ul partea de offset din contractul fregatelor 🙂 )))))
4. Am trecut varianta SAUR2 platforma pentru artilerie reactiva 122mm / LAROM / EXTRA.
Pentru a face economie la inaltime si greutate si pentru simplificarea sistemului, ar trebui sa se renunte la turela-suport folosita pe DAC-urile noastre. Ochirea pe directie se poate face prin orientarea masinii, mai ales ca e vorba de foc de acoperire a unei suprafete mari iar ultimele munitii folosesc / vor folosi ghidaj inertial/GPS. Noul sistem se bazeaza pe doua brate articulate hidraulic si ar permite autoincarcarea cu containere cu munitie. O schita foarte sumara gasiti mai jos:
SAUR 2 – APRA / LAROM / EXTRA
Pozitie de mars
Daca va uitati mai bine, aduce putin cu Buratino al rusilor dar poate mai mult 🙂 ))))
SAUR 2 – APRA / LAROM / EXTRA
Incarcare/descarcare containere munitie
Sistemul este simplu de facut si poate lucra cu un 1 container de munitie, pentru a-si pastra capacitatile amfibii (zona lagunara, Delta Dunarii, tari din SE Asiei, America de Sud), sau cu 2 containere, daca nu e prevazuta nicio debarcare, traversare de fluvii.
La fel, sistemul poate fi transportat cu C-130, daca-l urci in avion fara containere, sau se poate instala pe SAUR2 – papuc si atunci intra cu tot cu containere. Pe langa capacitatea de trecere mai buna decat la DAC-uri, la care se adauga capacitatea amfibie si cea de transport cu C-130, sistemul ar permite o reincarcare mult mai rapida a lansatoarelor.
Incarcarea manuala (122mm) s-ar face identic doar ca lansatorul poate fi lasat mai jos pentru o incarcare mai usoara.
In prezent incarcarea mecanica se face de catre o masina de aprovizionare (un camion cu remorca), prevazuta cu o macara, care vine langa DAC, ii da jos containerul gol, il ia pe cel plin si-l monteaza pe lansator, il ia de jos pe cel gol si-l pune pe trailer, apoi repeta operatiunea cu celalalt container al lansatorului. Ai doua masini, foarte vizibile, una langa alta, cu 6 containere pline cu munitie (2 pe camion, 4 pe remorca), deruland o operatiune care dureaza mult si le face vulnerabile la un atac. Nu stiu daca, la o baterie LAROM, fiecare lansator are masina lui de aprovizionare sau sunt arondate 2-3 lansatoare la fiecare masina de aprovizionare, caz in care reincarcarea ar dura si mai mult.
In cazul SAUR 2, se executa tragerea apoi lansatorul se deplaseaza la punctul de aprovizionare, pune jos containerele goale si le ridica pe cele pline, tot de jos sau de pe o platforma auto de orice tip, carucior sau caruta J)), isi ocupa noua pozitie de tragere si isi vede de treaba. Asta inseamna ca toate lansatoarele unei baterii se pot reincarca simultan, dispersandu-se pentru reducerea vulnerabilitatii la lovituri. In aceasta situatie, treaba masinii se aprovizionare este sa puna jos, in puncte prestabilite, containerele pline si, dupa ce lansatoarele au schimbat, sa adune containerele goale. Cum spuneam, nici macar nu ai nevoie de o masina specializata pentru ca poti sa duci containerele cu orice masina.
5. Am trecut SAUR2 – platforma pentru sisteme de rachete AA, gandindu-ma in special la sistemele de rachete Spyder, Barak 8 si Stunner (racheta sistemului David’s Sling) pentru cresterea mobilitatii si acoperirea zonelor inundate.
Un sistem Spyder pe SAUR2 ar asigura o protectie antiaeriana, cu raza scurta si medie, eficienta pentru operatiunile BIM si ale altor trupe din Delta Dunarii si zona lagunara. La fel, utilizarea SAUR2 pentru sisteme de rachete Barak 8 sau Stunner ar permite impingerea catre est a zonei de protectie antiaeriena cu raza lunga, cu posibilitatea dislocarii/redislocarii rapide in orice zona din Delta si zona lagunara.
O astfel de combinatie ar fi interesanta si pentru alte tari cu conditii geografice similare (India, Bangladesh, Filipine, Singapore, Thailanda, Indonezia, tari din America de sud).
6. Am trecut pentru SAUR2 si variante APC / IFV dar cred ca destinatia asta va fi acoperita de noul TBT, cu o protectie mult mai buna.
Concluzionand, chiar daca rolul APC/IFV va fi asigurat de noul TBT, SAUR 2 are o foarte larga gama de posibilitati de utilizare, datorita pretului mic, fiabilitatii si capacitatii de incarcare.
Posibilitatile multiple de integrare de armamente le-ar permite celor de la Moreni sa dezvolte cooperari cu mari producatori de armamente, fapt ce le-ar deschide accesul pe multiple piete.
Dincolo de criticile privind fisa tehnica a masinii, apreciez foarte mult ca se zbat sa realizeze ceva, de multe ori impotriva intereselor politicienilor.
Eroul Bula