Dupa tentativa infructuoasa a proiectului avionului de asalt subsonic polonez PZL-230 SKORPION in anii 1990, au trecut mai bine de doua decenii pana in 2019, cand numele acestuia a fost resuscitat. Cei de la Universitatea Tehnica din Varsovia (WUT) si Universitatea de Tehnologie Militara (MUT) au semnat o intelegere cu scopul obtinerii resurselor financiare pentru constructia prototipului si testarii acestui sistem UAV.
Misiunea a ramas aceeasi, antitanc, la care se adauga cea antisubmarin (?!), iar costul estimat al unui astfel de sistem este de aproximativ 220.000$. La acest cost redus, designerii polonezi adauga avantajul obtinerii de experienta intr-o nisa ingusta de UAV-uri precum si posibilitatea unor modernizari si evolutii pe baza cerintelor clientului principal, armata poloneza. Fata un avion clasic, acesta economiseste tot spatiul si masa necesare unui pilot (blindajul cabinei, scaunul catapultabil, sisteme de protectie si mentinerea vietii) si nu are constrangerile de suprasarcina ale factorului uman.
Dimensiuni si performante (sursa: http://grupakarczew.pl)
Ideea de baza a acestui UAV este ca avand costul unei singure munitii ghidate, acesta sa poata efectua mai multe misiuni folosind munitii neghidate de mici dimensiuni, pentru a lovi tinte multiple.
Un alt set de cerinte sunt manevrabilitatea deosebita, sa fie dificil de detectat datorita dimensiunilor reduse (Low Observability), sa aibe capacitate de operare la altitudini foarte joase si cu lansare de pe catapulte usor de ascuns si deplasat (standard STANAG 4110, 4425 si 4367, neavand nevoie de piste) respectiv recuperare cu o plasa flexibila instalata pe piloni pneumatici. Aceste caracteristici, alaturi de senzorii electrooptici pasivi, il fac o tinta extrem de greu de detectat sau contracarat.
Varianta de transport si lansare (sursa: http://grupakarczew.pl)
Stocarea este de asemenea simpla si ieftina, componentele si armamentul fiind usor de stocat, fara conditii speciale de intretinere.
Caracteristici tehnice propuse :
- Anvergura 4.5 m
- Lungime 4.5 m
- Suprafata portanta 5.1 m2
- Alungire (aripi ?) drona 3.9
- Viteza minima 115 km/h
- Viteza in regim de lupta 800 km/h
- Plafon 6000 m
- Timp intoarcere cu 180°: 4 s
- Autonomie zbor regim de lupta 30 min
- Supraincarcare permisa 15G
- Incarcare alara 69-108 kg/m2
- Masa totala maxima 550kg
- Masa fuselaj 200kg (<250kg)
- Masa combustibil 180kg
- Masa sistem navigatie/pilotare 20kg
- Masa armament 100kg
- Masa motor <42kg (masa sistem propulsie <50kg) – categoria MicroTurboTRI40 cost 50.000$
- Forta motor start 340 daN
- Consum motor <1,2kg/daN
Caracteristici ale motorului si masa alocata componentelor (http://grupakarczew.pl)
Practic UAS-ul are dimensiunile unui mic avion cu reactie (SubSonex JsX-2, FLS Microjet) care nu necesita infrastructura de aeroport, poate fi pilotat la distanta cu ajutorul unui sistem autonom inovativ si ieftin, cu elemente de inteligenta artificiala, si integreaza un armament bazat pe rachete de mici dimensiuni. UAS-ul este destinat operarii la nivel de subunitati. Pentru operare sunt prevazuti doar doi operatori, suficient pentru a asambla si lansa sistemul in doar 5 minute de la initierea actiunii.
Module constituente la asamblare (http://grupakarczew.pl)
Dincolo de simplitatea si fiabilitatea structurii din materiale compozite si operarii sale, alaturi de un cost redus, Skorpion 2 este relativ imun la interferente electromagnetice.
Si asta deoarece poate opera autonom fara control de la sol, cu puncte de traseu de zbor prestabilite si zone predesemnate pentru atacat tinte (weapon-free) precum si zone interzise atacului (weapon-hold), in completa « liniste » radio, folosind sistem inertial+GPS+telemetrie.
La nevoie, poate primi si emite foarte scurt rafale de date, pentru sincronizarea cu baza/actualizarea/confirmarea misiunii sau cu alte UAV-uri in mod roire (datorita logicii ambarcate care permite colaborarea in grup), pentru a isi desemna/aloca reciproc tintele. De asemenea, in cazul in care aeronava este avariata in timpul misiunii, se declanseaza o secventa de autodistrugere, fiind emis in prealabil un semnal radio criptat de putere maxima continand locatia si motivul autodistrugerii.
Zborul spre tinta se desfasoara la altitudini foarte joase pentru a evita sistemele antiaeriene, iar recunoasterea/selectia tintelor si a elementelor de referinta-teren de pe harta digitala ambarcata se face cu ajutorul optronicii pasive din bot, acestia fiind utilizati si pentru alternative de aterizare la intoarcere. In timpul atacului se pot folosi un altimetru radio ambarcat si un marcator LASER pentru desemnarea tintelor.
Racheta calibrul 70mm „LANCA” (sursa: http://grupakarczew.pl)
Atacul se efectueaza cu pana la 10 rachete dirijate/nedirijate calibrul 70mm din containerul ventral, mini torpile sau cu o bomba de pana la 100kg. Rachetele calibrul 70mm au la baza proiectul polonez « LANCA », inceput in 2012 la Facultatea de Mecatronica si Aviatie a Universitatii de Tehnologie Militara, la Institutul de Mecatronica, avand ca scop crecearea unui vector de aparare antiaeriana cu raza foarte scurta de actiune (VSHORAD).
Pentru maximum de simplitate si efect pe tinta, s-a avut in vedere :
- Motor adaptat de la rachetele Hydra, cal. 70mm si deci si un fuselaj similar sio distanta maxima de actiune de 10km
- Sistem simplu de lansare a vectorului
- Capacitate de fixare pe tinta la lansare sau in zbor
- Detector ambarcat simplificat de tip mozaic (in locul celui racit cu gaz) plus program ambarcat de coordonare
- Absenta miscare de rotire in zbor a proiectilului, pentru a simplifica sistemul de control (analogic) si logica de coordonare
- Maximizare spatiu si masa cap de lupta prin eliminarea capului optic giroscopic de urmarire
- Modularitatea elementelor rachetei permit stocarea si transportul separat al componentelor
Zona de performante a „LANCA” (distanta/viteza vs eficienta transportului incarcaturii de lupta )versus alte sisteme
Variante de traiectorie de zbor in functie de distanta pentru racheta cal. 70mm
Optronica conectata la logica ambarcata este folosita si pentru a evalua si marca tinta dupa atac, cu optiunea de a re-angaja tinta daca nu este considerata distrusa. Un senzor meteo este integrat in bucla adaptarii si automatizarii parametrilor de operare a motorului, a zborului si a secventei de tragere cu armamentul.
Exemplul de roluri de misiune in cadrul roiului de UAV-uri (sursa: http://grupakarczew.pl)
Durata unei astfel de misiuni de lupta variaza intre 15-30 de minute, cu o viteza de aproximativ 800km/h, ceea ce inseamna o distanta parcursa dus-intors de pana la 400km si deci o raza de actiune inferioara la 200km (100km in modul conservator, cu rezerva de actiune in zona obiectivului si atacuri multiple).
In cazul unui atac de tip munitie kamikaze, distanta maxima pana la obiectiv poate fi de 250km.
Raza de actiune in functie de tipul misiunii (cu/fara intoarcere la baza de lansare) (sursa: http://grupakarczew.pl)
Ca remarca, sistemul Skorpion II aminteste de o versiunea usor rescalata a dronelor tinta, cum este cazul lui Do-DT45 sau al Banshee Jet 80+. Aceasta din urma avea o lungime de aproape 3 metri, o anvergura de 2,49m si se putea deplasa datorita celor 2 motoare tubojet cu o viteza de 720km/ora la altitudini de pana la 9km, autonomia fiind de peste 100km (+45 minute).
Banshee pe catapulta de lansare
Marius Zgureanu
Sursa materialului original complet aici: