Romania Military

Slovacia umar la umar cu Cehia

ELM-2084 MMR, un radar pe care ambele sisteme anti-aeriene il folosesc

Sau aproape umar la umar pentru cele doua tari desi au programe de dotare similare au mers fiecare pe drumul ei, insa putem remarca ca Cehia si Slovacia au o evolutie paralela paralela, de unde am putea intelege ca programele lor de dotare sunt sincronizate si chiar complementare.

Cehii au “intors armele” si de la Gripen C/D au semnat cu americanii de la Lockheed Martin pentru 24 de F 35A, in timp ce Slovacia a ales tot Lockheed dar a cumparat F 16 Block 70 – 14 unitati. Avantajul Slovaciei este ca a inceput deja sa-si primeasca primele aeronave, urmand ca in 2025 sa aiba flota completa. Cehii mai au de asteptat, dar in acelasi timp am putea specula ca de facto cele doua flote sunt cumva complementare si in caz de nevoie, F 35A ceh ar face o pereche foarte buna cu F 16 Block 70 slovac.

In privinta Masinii de lupta a Infanteriei, cele doua tari au ales acelasi produs: CV 90 Mk IV, impreuna cele doua urmand sa cumpere 398 de vehicule (152 Slovacia – 246 Cehia).

In materie de aparare anti-aeriana ambele tari au optat pentru companii israeliene, cehii au mers pe sistemul Spyder MR– 4 baterii (1 baterie = un radar, un centru de comanda, o masina de reincarcare si patru vehicule de lansare a patru rachete). Spyder este un sistem anti-aerien cu raza medie spre lunga, construit de cei de la Rafael si IAI. Proiectat pentru a distruge tinte inalt maneviere la altitudini reduse si medii

Sistemul foloseste doua rachete diferite: Python 5 – raza scurta-medie, racheta ghidata IIR de foarte mare manevrabilitate si Derby – raza mai lunga (pana in 80km), ghidata de un radar AESA ELM-2084 MMR.

In privinta slovacilor, lucrurile s-au lamurit de curand, cand s-a anuntat oficial ca a fost ales sistemul BARAK MX al companiei IAI. Este vorba despre sase baterii.

Barak MX este diferit de Spyder in sensul ca poate folosi trei rachete diferite, astfel: MRAD – raza maxima 35km, LRAD – 70 de km si Barak ER – raza 150km. Ultima racheta este de facto o LRAD dotata cu un booster.

Fiecare masina de lansare dispune de opt rachete si pot fi incarcate simultan rachete diferite, urmand sa fie lansate in functie de situatia frontului. Radarul bateriei este un AESA – ELM 2138 MMR sau ELM-2084 MMR. O baterie are in compunere trei masini de lansare.

Slovacia astepta ca livrarile sa demaraze foarte repede, iar in privinta pretului, o baterie Barak MX va costa 128.1 milioane de euro.

Slovacia si Cehia au pariat pe companii israeliene si in ceea ce priveste controlul spatiului lor aerian, ambele tari cumparand radare cu raza lunga israeliene. In acelasi timp, Barak MX si Spyder MR folosesc radare IAI, pot folosi chiar si acelasi radar – ELM-2084 MMR – de unde rezulta ca sunt perfect compatibile pentru lupta in retea.

GeorgeGMT

Exit mobile version