Dupa monografia lui E. Gordon „MiG-29”:
– dupa destramarea URSS Moldovei i-au revenit 32 de avioane MiG-29. Din ele:
7 de tip 9-12 (mod. 1982)
23 de tip 9-13 (mod. 1986)
2 de tip 9-51 (UB – antrenament-lupta, adica biloc) (mod. 1985)
MIG 29 moldovenesti
Conform informatiei detinute, Moldovei nu i-au revenit 32, ci 36 de aparate de zbor. Conform unor zvonuri – chiar 41, dar noi nu ne bazam pe zvonuri, ci pe informatii verificate. Avioanele erau in componenta Regimentului 86 Vanatoare de Garda (86 GvIAP) – unitate militara de elita din cadrul Flotei Marii Negre dislocata la Marculesti
Dupa destramarea URSS intre pilotii regimentului au inceput neintelegeri. Cea mai mare parte a acestora intentionau sa zboare cu avioanele in Rusia, deturnandu-le. Doar cativa piloti, care erau localnici, nu au acceptat sa se alature majoritatii. Dar nici nu a fost nevoie – serviciile secrete ale Moldovei au zadarnicit planurile de deturnare a avioanelor, respectiv, pilotii care au dorit sa-si faca serviciul in armata rusa au parasit Moldova cu trenul. Serviciile secrete ale tinerei Moldove ”recrutau” pe ascuns in regimentele aeriene din Rusia si Ucraina piloti moldoveni care doreau sa-si faca serviciul militar in Republica Moldova. Acestia si-au dat demisia din unitatile militare ale tarilor respective si s-au transferat in Moldova. Toti ei au fost inrolati in armata Moldovei, acordandu-li-se un grad militar mai mare decat il aveau anterior. Din cei veniti, doar 4 aveau practica de zbor pe tipul respectiv de avioane. Ceilalti au fost nevoiti sa deprinda conducerea avioanelor in cauza. Astfel, piloti care puteau sa-si asume rolul de instructori erau mai putini de zece persoane.
Marculesti – 2011
La 26 mai 1992, in Moldova au ajuns primele cadre nationale de aviatori – capitanul Vitalie Rusu şi locotenentul-major Alexandru Popovici. Personalul a depus toate eforturile posibile pentru a restabili tehnica si a o readuce la capacitate de lupta. In scurt timp, la 27 mai, sub conducerea colonelului Rotaru, au fost efectuate primele zboruri din istoria Armatei Nationale.
An 26 si An 2
In acelasi timp a fost formata Brigada de Aviatie „Decebal” care includea nu numai MiG-urilie ci si elicopterele Mi-8, avioanele An-2, An-26 si An-72.
La 23 iunie 1992, perechea de lupta compusa din aviatorii Rusu si Neburac a bombardat nereusit podul de pe Nistru in raza orasului Bender, decizia fiind motivata de situaţia critica creata pe linia de contact din cauza introducerii tancurilor Armatei a 14-a rusa.
Conform unor date neconfirmate oficial (conform marturiilor unor militari ai unitatii) unul dintre avioane a fost distrus in timpul exercitiilor de instructare.
De asemenea, au existat date privind doborarea unui avion in cadrul conflictului de pe Nistru, dar aceasta informatie este din categoria zvonurilor. Referitor la acest caz nu exista informatii oficiale sau confirmari din partea unor persoane cu autoritate. Posibil, acesta era de fapt avionul distrus in cadrul exercitiilor de instructare de care deja am vorbit.
An 72 moldovenesc
Din cauza relatiilor tensionate cu Rusia in anii ’91 -’94 si subfinantarea AN in urmatorii ani (de fapt pana azi), nu pot fi facute constant lucrari tehnice necesare, chiar si din lipsa pieselor de shimb necesare. O parte dintre avioane (cele mai uzate) au devenit „donatori” de piese de schimb pentru celelalte aparate.
Romaniei i-au fost transmise, de fapt, 2 avioane, in 1992. Exista confirmari, inclusiv din partea romana. Ambele avioane se aflau pe baza aeriana Mihail Kogalniceanu de langa Constanta. Incurcatura de date referitor la transmiterea catre Romania a doar un singur avion, cred, se bazeaza pe faptul ca Romania a platit doar pentru unul. Al doilea avion a fost transmis gratis pentru sustinerea acordata in timpul conflictului din Transnistria. Avioanele au fost retrase din RoAF in 2003 impreuna cu celelalte MiG-uri romanesti (9-12A – downgrade-ul 9-12 pentru statele Tratatului de la Varsovia).
MIG 29 moldovenesc in Yemen
Insurgentilor Yemenului de Sud in 1994 (in timpul razboiului civil intre Nord si Sud) le-au fost vandute 4 avioane – fapt pentru care exista confirmari. Mai mult decat atat, peste cativa ani Guvernul nou al Yemenului reunit a propus intoarcerea avioanelor contra bani (cerand pentru ele o suma putin mai mica decat cea care a fost achitata la cumparare), banii fiind mai necesari noului guvern yemenit decat avioanele, insa Moldova nu a acceptat propunerea. Ce s-a intamplat cu cele 4 avioane nu am informatii exacte, dar se poate presupune ca ele au fost modernizate in 2004-2005 de Rusia la standardul SMT. Dupa inceperea razboiului civil din Yemen – in 2015 – folosirea MiG-29 nu poate fi certificata.
Marculesti – 1996
Ultimele zboruri cu MiG-uri au fost efectuate in anul 1996. In anii urmatori zborurile nu au fost efectuate din cauza subfinantarii cronice.
In 1997 SUA au procurat 21 de avioane. Dintre ele doar 14 complete 100% (sa ne amintim de faptul ca o parte din masini erau de fapt banci de piese de schimb), iar din aceste 14 – doar 6 puteau zbura. In SUA, avioanele moldovenesti, cu stelute si camuflaj sovietic aplicat de americani, au fost distribuite intre muzee si baze ale Fortelor Aeriene ale SUA.
In fine, au ramas 8 avioane (tip 9-13) care au fost aduse pentru revizuire la uzina de avioane din Machulishi (Belarus) la sfarsitul anilor ’90, din ele 6 s-au intors acasa, 2 ramanand acolo in calitate de plata pentru reparatie.
In cadrul reparatiei capitale Guvernul a incercat sa economiseasca tot ce este posibil, de aceea vopsirea s-a decis sa se efectueze nu la uzina, ci acasa, in regiment. Vopsirea s-a efectuat cu o vopsea pentru automobile – „Sadolin”, care, cum era si de asteptat, s-a decolorat la soare si a devenit gri-albastrie (initial fiind verde-deschisa cu pete verde-inchise pentru camuflare). Oricum, nu este de mirare ca vopseaua s-a decolorat. Despre proprietatea sadolin-ului de a se decolora sub actiunea razelor solare stie orice amator de automobile care isi vopsea in acei ani masina.
MIG 29 in SUA – 1997
MIG 29 moldovenesc incarcat pentru SUA – 1997
Astfel, am urmarit destinul a 36 de avioane (luand in consideratie ca unul a fost distrus sau doborat?), fapt care coincide cu datele din alte surse.
Avioanele au fost vandute dupa principiul restant (ultimele 8 au ramas cele mai putin uzate). Dupa revizuire ele raman functionale din punct de vedere tehnic. Dar este necesara modernizarea lor, ele fiind moral depasite din punct de vedere al dotarii cu armament performant.
Planurile de modernizare a MiG-29 s-au oprit din motive economice. Astfel, din listele de prețuri ale uzinelor de reparații din Belarus și Ucraina costul revizuirii unui MiG-29, fără reparația motoarelor este estimat la 4-5 mln. de dolari, cu reparatie – 7-8 mln. de dolari.
Reparatia motoarelor Klimov RD-33 este necesara – au fost produse in 1988 cu resursa de exploatare de 20 de ani care a expirat in 2008.
Dacă procesul de reparatii include si modernizarea la versiunea BM (Belarus) sau UM1 (Ucraina) pretul se dubleaza imediat, ajungand la 18-20 mln. de dolari.
Upgrade-ul la standartul 4+ (versiunea SMT Rusesca) va costa 35 mln. de dolari pentru un MiG.
Aceste sume de bani nu pot fi ridicate de bugetul MA care este de numai 354,7 mln. lei (21 mln. de dolari – 1$ costa 17 lei) in anul 2014.
Acum MA aloca anual din buget circa 500 de mii de lei (29 de mii dolari) pentru paza, intretinerea tehnica şi alte lucrari curente de deservire a celor sase avioane MiG-29.
Unica sansa pentru MA este vanzare avioanelor, cat inca mai sunt intr-o stare satisfacatoare. Dar dupa 4 tentative de vanzare esuate in anii 2010-2012, cred ca soarta lor va fi decisa in urmatorii ani cu sansa de a se duce la fier vechi.
Anton