Romania Military

Soldatul Svejk se întoarce: statutul rezervistilor voluntari in aplicare

Rezerva ar trebui să însemne locul unde, dacă eşti apt şi doreşti, ai studiile pentru categoria respectivă, să te poți specializa în ceea ce doreşti.

“Rezerva ar trebui să însemne locul unde, dacă eşti apt şi doreşti, ai studiile pentru categoria respectivă, să te poți specializa în ceea ce doreşti. În loc de asta este încă un pat a lui Procust din uriaşul complex militar unde ori eşti prea mare, ori eşti prea mic, ori nu sunt locuri pentru specialitatea ta, ori nu ai studiile pentru altă specialitate ori nu eşti măcar felcer să te angajezi subofiţer sanitar. Nu domnilor, nu aşa se face treabă. Sunt curios cum vor arată cifrele după acesta etapă, estimez tot o încadrare de 10%.”

Acum câteva luni scriam aceste cuvinte, răutăcios şi arţăgos, aşa după cum (deja) mă cunoaşteţi. O vorbă veche românească spune că “gura păcătosului adevăr grăieşte” şi, între noi fie vorba, mi-aş dori să nu am dreptate, programele de înzestrare să meargă zbârnă, armata să-şi mărească efectivele în parametrii generaţi de situaţiile de instabilitate politico-militară internaţională ori chiar de ploile astea unde, după cum ne-am obişnuit, un cod galben paralizează un judeţ.

Iniţial s-a anunţat că se pot face înscrieri până în 08.06. 2018. Fără o motivare sau comunicare serioasă pe marginea acestui proiect, data limită pentru înscrieri s-a prelungit până în 20 iunie. Cred că era utilă o comunicare ceva mai amplă decât “Itzic mort, vând parchet”. Aici înalta expertiză a ministerului s-ar fi întâlnit cu feedbackul candidaţilor sau, mai important, feedbackul potenţialilor candidaţi pe care ministerul i-a respins pe temeiul „nu avem locuri pentru specialitatea dvs” sau „conform art. 9 din ordinul de ministrul prin care se aplică legea 270/2015” adică deţinerea gradului militar în rezervă deja, aferent funcţiei sau cel imediat inferior. Deşi în structura care acoperea 3400 de posturi (la ochi, o brigada şi ceva NATO) cred că se putea totuşi face acea infuzie de personal nou cu puţină logistică inteligentă în spate. Desigur, se poate afirma gratuit că armata are nevoi şi acestea nu sunt compatibile întotdeauna cu piaţa muncii şi cu ceea ce are ea de oferit.

Ca atare, MApN a înţeles că unica problemă a acestui serviciu part-time este lipsa banilor. Aşadar, fără prea multă analiză în spate, experţii au  propus modificarea cotelor sumelor oferite drept solda de la 10% la 30%, printr-un proiect pe care îl găsim pe site-ul ministerului la secţiunea legislaţie aflată în dezbatere publică. Aşadar, în această logică, am putea afirmă că un om la 35 de ani, candidat pentru o funcţie de ofiţer sau subofiţer, care are deja un loc de muncă, este calificat şi poate cu chiu şi vai să se sustragă, pe motive serioase, de la muncă timp de 2-3-4 luni, va fi motivat de acel 30%. Numai mie mi se pare că tratamentul pentru un picior rupt este paracetamol? Ce legătură ar putea fi între cele două? Într-o parte ai oameni interesaţi pe care ii trimiţi la plimbare şi în partea cealaltă ai necesitatea măririi soldelor? Logic nu ar fi fost să măreşti numărul de locuri cu specialităţi care pot asimila orice domeniu de studii?  Aparent, nu.  Repet ce am afirmat în articolul trecut, ce am văzut la mine în judeţ, nu îmi părea a fi locuri prin care rezerva primeşte o capacitate de luptă cât de mică. Erau posturi pentru sprijin de luptă şi servicii. Erau desigur o multitudine de locuri de soldat dar aici apar mai multe probleme, principal fiind că nu se poate valorifica nicio competență, dobândită prin muncă, a unei persoane care deţine calificări medii spre superioare.

După cum spuneam, lipsa asta de comunicare, pe lângă drumuri peste drumuri la CMZ-urile aflate în permanenţă într-un lapsus informativ pe acest subiect, nu poate decât să genereze nişte concluzii precum cele de sus. Alternativ, după o muncă de o zi în colectarea de informaţii pe acest subiect de pe site-ul ministerului, am găsit un link de pe pagina principala la ordinul de ministru prin care se aprobă normele metodologice şi legea în sine. Atât. Mai departe, pe site-ul presamil.ro găsim nişte articole cu informaţii insuficiente şi, eventual, actuale la nivelul anului 2017. Aşa arată o campanie de informare?

Analiza-rechizitoriu (şi am proprietatea termenilor) a managementului acestui proiect o voi face într-un material ulterior, obligatoriu după publicarea cifrelor finale. La ochi, am identificat o serie de inadvertenţe pe care le suspectez a fi un pic mai mult decât clasică neglijență însă, pentru a fi exact, vom discuta doar pe cifrele “clientului”.

Lt(rez)

Exit mobile version