Iar Italia ii urmeaza exemplul, comandand si ea 24 de aparate pe 23 decembrie.
In cazul italienilor este vorba practic de o inlocuire de aproape 1:1 a celor 27 de Eurofighter Tranche 1, aparate care nu merita modernizate si care oricum nu ar suporta o modernizare extensiva. Italienii au tot incercat de-a lungul anilor sa vanda avioanele Tranche 1, oferind preturi foarte bune, mai ales ca avioanele nu sunt foarte zburate si pastreaza o rezerva de ore de zbor suficient de mare. Dar din pacate pentru ei n-au gasit pe nimeni dispus sa le ia, chiar si noi am avut o aferta pe masa din partea Romei prin 2007-2008.
Din pacate, Tranche 1 este doar in varianta aer-aer si chiar si asa nu are integrate prea multe rachete aer-aer, iar modernizarea lor nu este rentabila, toti posesorii preferand sa le retraga pur si simplu.
Noile Eurofighter vor dispune de radar AESA Captor-E Mk 1 plus o sumedenie de sisteme de armament integrate, incepand cu rachetele aer-aer AMRAAM, Meteor, ASRAAM sau IRIS T, racheta de croaziera SCALP etc.
Spania va folosi cele 25 de Eurofighter T 4 pentru a inlocui deja batranele EF-18 Hornet, iar structura comenzii este de 21 de aparate simpla-comanda si patru duble. Livrarile catre Madrid vor avea loc intre 2030 si 2035.
Impreuna cu cele 25 de avioane nou comandate, Spania va avea in inventar 115 Eurofighter. Pretul pentru cele 25 de aeronave este de 4,6 miliarde de euro, “sensibil” mai mare decat cele 2,15 miliarde de euro pentru 20 de Eurofighter comandate in 2022 (16 “simple” si patru “duble” si ele tot Tranche 4, tot radare AESA etc). Diferenta de pret este insa una destul de monstruoasa.
Daca facem o simpla socoteala, pentru prima transa de 20 de unitati, pretul per avion ar fi pe la 107 milioane de euro, in timp ce pentru transa a doua – 25 de aparate, avem 184 de milioane de euro, in conditiile in care discutam practic despre acelasi tip de avion.
Italienii in schimb sunt si mai bogati, pretul celor 24 de aparate, cu pachet de suport etc este de 7,47 miliarde de euro, de unde rezulta din ce in ce mai pregnant ca cele 6,5 miliarde de dolari platiti de Romania pentru 32 de F 35A nu mai pare chiar asa o suma mare, ba chiar arata decent, mai ales daca tinem cont de diferenta de generatie intre Eurofighter T 4 si F 35A.
Italia detine astazi o flota compusa din 93 de Eurofighters: 27 Tranche 1 (care vor fi retrase), 46 – Tranche 2 si 20 – Tranche T3A.
Dar una peste alta, Eurofighter merge inainte, prinde comenzi, mai mult la intern adevarat, dar prinde si uzinele au de lucru in asteptarea viitorului aparat de generatia a VI-a european, care o fi el. Sanse mai mari par a avea italienii (alaturi de japonezi si britanici), spaniolii care s-au lipit de germani si francezi par sa fi tras, saracii, batul scurt.
In acest moment, trei din cele patru natiuni membre ale consortiului Eurofighter au plasate comenzi ferme, astfel: Spania un total de 45 de unitati, Italia 24 de avioane, Germania – 56.
Doar Regatul Unit nu a mai comandat avioane noi desi se afla in plina procedura de retragere a avioanelor Tranche 1 (52 de unitati, din care 22 au fost deja trase pe dreapta), Londra urmand sa ramana cu o flota de 107 Eurofighter.
GeorgeGMT