Desi oficial guvernul de la Madrid nu ia in considerare achizitia multirolului american de generatia a V-a, surse extrem de credibile din presa ofera deja cifre despre o posibila achizitie spaniola.
De remarcat ca Spania este ultima tara din grupul Eurofighter care nu a comandat F-35 si de asemenea ultima tara europeana detinatoare de portavion de tip STOVL care nu a semnat pentru F-35B. Tinand cont de aceste doua aspecte ca si de flota imbatranita de aparate AV-8B Harrier II/ EAV-8B+ Matador II si F/A-18 Hornet, spaniolii trebuie sa ia o decizie cat mai curand posibil.
Se vehiculeaza ca s-ar dori cumpararea a 50 de aparate F-35, din care 25 in varianta ambarcata – “B” si 25 de unitati pentru fortele aeriene, in varianta – “A”.
F-35B ar urma sa inlocuiasca Harrier-ul, Marina Spaniola sustinand insa ca nu ar avea nevoie de 25 de aparate ci doar de 12 unitati, desi 12 aparate este numarul pe care Juan Carlos I il are la bord in mod constant si, atunci, este de presupus ca ar mai fi nevoie de inca o escadrila care sa fie la sol, in pregatire, odihna, antrenament. Asadar, 25 de aparate suna mai logic decat 12. Iar aici comanda este sigura, macar in privinta tipului de aeronava daca nu si al numarului, pentru ca nu exista un alt tip de avion care sa poata opera de la bordul portavionului spaniol.
In privinta F-35A, lucrurile sunt mai nuantate, spaniolii detinand un numar mare de F/A-18 Hornet, +80 de unitati, avioane care vor trebui inlocuite intr-un tarziu. Si aici apare dilema, sa le inlocuiasca cu Eurofighter, sa astepte ca programul FCAS (franco-germano-spaniol) sa-si arate roadele?
Exista voci la Madrid care sustin ca n-ar strica ca macar o escadrila largita de F-35A sa fie totusi achizitionata iar mai apoi vor vedea ce va fi.
Cert este ca, deocamdata, oficial, nu se discuta despre F-35A/B, dar spaniolii si-au proiectat fortele aeriene pe baza a doua tipuri diferite de avioane: Eurofighter, pe care il si coproduc si F/A-18 Hornet in idea de a nu avea probleme – daca acestea vor aparea – cu intreaga flota. Vor pastra aceeasi filosofie si in viitor si vor merge pe jumatate de flota europeana – Eurofighter si FCAS si jumatatea americana – F-35A? Ramane de vazut, cert este ca de achizitia F-35B nu au cum sa scape, iar la cat de lent se misca programul FCAS se pare ca nici de F-35A, iar 25 de aparate ar fi suficiente pentru inceput.
Este foarte adevarat ca spaniolii au comandat deja 45 de aparate Eurofighter, tocmai pentru inlocuirea unei parti din flota de F/A-18 Hornet, dar se pare ca, macar o parte din Horneturi ar trebui inlocuite cu F-35A. De aici si numarul de 25 de avioane discutat pe surse.
Asa cum scriam intr-un articol precedent despre semnarea contractului dintre Cehia si Lockheed Martin pentru 24 de F-35A, coada in fata uzinei unde se asambleaza F-35A creste si tot creste si odata cu ea si termenele de livrare se tot extind. Bine ar fi, in acest context, ca Bucurestiul sa semneze la randul lui in 2024 pentru cele 32 de F-35A pe care ne-am angajat ca le vom achizitiona.
Ca sa ne facem o idee despre ce inseamna astazi F-35 A/B in Europa, sa spunem ca exista deja contracte ferme pentru livrarea aparatelor catre urmatoarele tari: Marea Britanie, Italia, Finlanda, Norvegia, Olanda, Danemarca, Germania, Belgia, Polonia si Cehia. Grecia a primit aprobarea pentru achizitie, iar Romania si-a exprimat clar optiunea. Deocamdata avem 10 natiuni europene care au in dotare sau vor avea curand F-35A/B, alte doua neavand inca un contract semnat.
Iar pe turnanta se vad din ce in ce mai bine Spania si Portugalia, lasand la o parte natiuni de pe alte continente.
GeorgeGMT