Fără nici o altă introducere, direct, ecuația momentului. Matematic poate fi exprimată cu briceagul astfel:
Dacă sunteți interesați de actualizare (1) doar, o găsiți în secțiunea ‘Lansare amânată’.
Și o nouă actualizare (3), cu mai multe imagini.
Și o nouă actualizare (4), cu traiectoria și Challenger lovit de fulger.
Și o nouă actualizare (5), cu live de astazi.
Actualizare (6) cu programul andocarii si plecarea de pe ISS.
Falcon 9 + Dragon 2 (Crew Dragon) + cosmonauți + ISS = Love
Varianta lungă acum.
Pe scurt avem o explozie controlată, continuă, timp de un sfert de oră și ducem un echipaj pe orbită la ISS. Dar să nu sumarizăm lucrurile atât de radical.
După o perioadă destul de lungă de dezvoltare, amânări, eșecuri și succesuri avem, iată, o rachetă Falcon 9 cu o capsulă Dragon 2 care vor ajunge pe ISS cu cosmonauți. Până acum, în competiția cu Boeing CST-100 Starliner se pare că iese câștigătoare SpaceX. Dar cu toate că suntem în prelungiri, orice se poate întâmpla, balonul e rotund, se joacă până în ultimul minut.
Există următoarele capsule construite sau planificate:
- C200 – folosit pentru testele cu anularea lansării pe rampa de lansare și pentru testele în care a plutit deaupra zonei de test cu motoarele pornite;
- C201 (misiunea SpX-DM1 sau Demo-1) – este capsula care a ajuns pe ISS, distrusă într-o explozie acum un an;
- C202 – folosită pentru teste ale structurii, nu a fost niciodată construită complet;
- C205 – folosită în testul în care a fost demonstrată capacitatea de a salva echipajul în zbor;
- C206 (misiunea SpX-DM2) – folosită în primul zbor cu echipaj uman;
- C207 (misiunea USCV-1) – va fi folosită pentru a transporta cosmonauți pe ISS.
Capsulele Dragon 2 au două versiuni – una cu echipaj și alta fără echipaj. Elon Musk a declarat că fiecare zbor cu echipaj uman va folosi o capsulă nouă iar aceasta va fi refolosită pentru zborurile de reaprovizionare a ISS. Încă nu știm sigur, vom vedea. Este remarcabilă evoluția tehnologiei – ați putut-o vedea în două postări anterioare despre cum e la bord (le găsiți aici și aici). Dar dacă ne e lene să dăm un click, să ne bucurăm privirea cu două imagini – Apollo și Dragon.
Modulul de comandă Apollo (NASA)
SpaceX Dragon (NASA/SpaceX)
Evident, sovieticii mârâie că nu era nevoie ca muricanii să investească și să depună eforturi în această direcție deoarece aveau deja un sistem foarte bun și funcțional pentru transportul cosmonauților la ISS… Da, despre Soyuz vorbeau. Nu că nu ar fi funcțional și cu rezultate demonstrate.
Revenind la lansarea de astăzi, avem pentru ea următoarele ferestre de lansare instantanee (dacă lansarea nu are loc în acel moment ea se amână):
azi 27 mai la 4:33 p.m. EDT sau 20:33 UTC sau 23:33 ora Bucureștiului- sâmbătă 30 mai la 3:22 p.m. EDT sau 19:22 UTC sau 22:22 ora Bucureștiului
- duminică 31 mai la 3:00 p.m. EDT sau 19:00 UTC sau 22:00 ora Bucureștiului
Transmisia live pe YouTube va începe mult mai devreme. Luați semințele și berea și să sperăm ca va fi vreme bună. Video de pe Youtube se află în acest articol, mai jos. Însă înainte de a merge mai departe câteva imagini de la venirea comonauților la KSC și repetiția de sâmbătă.
Conferință de presă DM-2 – Bob Behnken și Doug Hurley (SpaceX/NASA)
Repetiția lansării DM-2 (SpaceX/NASA)
Evenimentele premergătoare lansării ar trebui să fie:
- T-00:45:00 – se verifică întreg ansamblul pentru încărcarea combustibilului
- T-00:42:00 – se retrage brațul de acces al echipajului
- T-00:37:00 – armarea sistemului de evacuare (LES – Launch Escape System)
- T-00:35:00 – începe încărcarea cu RP-1 (kerosen)
- T-00:35:00 – începe încarcarea primei trepte cu oxigen lichid
- T-00:16:00 – începe încărcarea celei de-a doua trepte cu oxigen lichid
- T-00:07:00 – începe răcirea motoarelor
- T-00:05:00 – se face trecerea pe sursa de energie internă
- T-00:01:00 – încep verificările automate ale sistemelor
- T-00:00:45 – se ia decizia dacălansarea are loc
- T-00:00:03 – sistemul de control al motoarelor dă comenzile pentru aprinderea motoarelor primei trepte
- T-00:00:00 – racheta se ridică
Urmează apoi zborul până la părăsirea atmosferei și recuperarea primei trepte:
- T+00:00:58 – stres mecanic maxim (MaxQ)
- T+00:02:33 – oprirea motoarelor primei trepte (MECO – Main Engine Cut-Off)
- T+00:02:36 – separare a treptei a doua
- T+00:02:44 – pornirea motorului treptei a doua
- T+00:07:15 – pornirea motorului pentru reintrarea în atmosferă a primei trepte (reentry burn)
- T+00:08:47 – prima oprire a motoarelor celei de-a doua trepte (SECO-1 – Second Stage Engine Cut-Off)
- T+00:08:52 – aprinderea motoarelor pentru apuntarea primei trepte (landing burn)
- T+00:09:22 – recuperarea primei trepte de nava OCISLY (Of Course I Still Love You)
- T+00:12:00 – separare casulă Dragon de treapta a doua
- T+00:12:46 – deschidere con de protecție al capsulei Dragon
Etapele pe care le va parcurge misiunea sunt mai jos. SpaceX a realizat și o grafică foarte reușită, de care ma voi folosi și eu. Prima imagine prezintă etapele parcurse la lansare. A doua imagine prezintă etapele până la întâlnirea cu ISS: (1) lansare, (2) orbită, cu verificarea sistemelor (de menținere a vieții, de protecție termală, de propulsie), (3) intrarea pe aceeași orbită cu ISS, (4) apropiere de ISS (comunicațiile sunt direct cu ISS), (5) manevre în proximitatea ISS (alinierea cu portul unde va andoca, inițierea sistemului de andocare automată), (6) andocare și egalizarea presiunii.
Lansare DM-2 (SpaceX)
Orbită DM-2 (SpaceX)
Programul andocarii (devansat cu 17 minute):
10:12 a.m. ET — Docking
12:45 p.m. ET — Hatch Open
1:15 p.m. ET — Welcome ceremony
3:15 p.m. ET — Post-Arrival
Vom vorbi despre plecarea de pe ISS mai târziu, când acest articol va fi completat cu acele informații și transmisia live de la plecarea de pe ISS. Ceea ce am aflat intre timp este ca Dragon Endeavour va ramane pe ISS timp de 4 luni. Practic echipajul se va alatura celui care a ajuns cu Soyuz.
Elon Musk de arata ingrijorat de revenirea de pe ISS. Aceleasi ingrijorari le-a avut si la misiunea DM-1. Mai exact, asezarea asimetrica a motoarelor SuperDraco folosite pentru LES (sistemul de salvare) poate dezechilibra capsula la reintrare in atmosfera si sa rezulte un nou eveniment de tip Columbia.
Dragonul revine acasă (SpaceX)
Lansarea
Ce putem face până începe transmisia? Simulatorul de coliziune andocare cu ISS e oricând o posibilitate interesantă de a petrece câteva minute.
Sau sa ne uitam la conferinta de presa cu echipajul misiunii DM-2.
Transmisia live este mai jos si urmeaza sa inceapa cu câteva ore înaintea lansării.
Se pare că există o transmisie live si cu track-ul audio de la Mission Control.
Mai jos, câteva imagini de la prima încercare de lansare, de miercuri.
Lansare Falcon-9? Nu (Teslarati, NASASpaceFlight)
Lansare amânată
Lansarea a fost amânată din cauza condițiilor meteo. Mai exact, risc de fulger. Dacă lansarea nu ar fi avut o fereastră instantanee, s-ar fi putut face și 15-20 de minute mai târziu, când condițiile meteo ar fi permis-o. Cauza ferestrei de lansare instantanee ține de planurile orbitale și faptul că din Falcon 9 a fost extrasă performanța maximă, urmărindu-se și recuperarea primei trepte ori de câte ori e posibil.
Vremea și Falcon 9 DM-2
Deci să lămurim aspectele meteo. În cazul lansărilor din Florida, pentru Falcon 9 există câteva constrângeri meteorologice:
- să nu bată vânt mai puternic de 30 mph la altitudinea de 50 de metri
- să nu existe rafale de vânt
- la cel puțin 30 de minute după observarea de descărcări electrice la mai puțin de 10 mile (nautice) de rapă și traiectoria rachetei
- să nu fie la mai puțin de 10 mile (nautice) de o furtună
- să nu fie la mai puțin de 3 mile (nautice) de o furtunăcare se disipă
- să nu fie la mai puțin de 5 mile de nori cu precipitații cel puțin medii care se extind în zona temperaturilor de îngheț în atmosferă
- să treacă minim 15 minute de la momentul în care a fost detectată pe o rază de 5 mile în jurul rampei sarcină electrică ce depășește 1500 V/m
- să nu existe un nor care să se extindă peste 1500 de metri și care ajunge în zona cu temperaturi de îngheț
- să nu existe nori cumulus la mai puțin de 10 mile de rampă și care ajung în zona cu temperaturi de îngheț
- să nu se lanseze la mai puțin de 10 mile de o furtună cu fulgere și să treacă mai mult de 30 de minute de la ultimul fulger
- să nu fie condiții meteo potrivnice pe traiectoria capsulei Dragon (condițiile meteo sunt evaluate din mai mult de 50 de puncte aflate pe traiectorie)
Cauza principala a nezborului a fost riscul unor fulgere.
Evident, interwebsul ne aduce și corul pe două voci care cântă: nostalgicii că Apollo 12 a fost lovit de fulger și a ajuns la Lună, sovietofilii că Soyuz este cel mai bun – au fost lovite de fulgere și pot zbura în condiții meteo neprietenoase, fiind lansate de la Ecuator sau de la Baikonur, având un instoric impresionant de lansări. Da, așa e.
Raportul investigatiei incidentului Apollo 12 a concluzionat:
Lightning can be triggered when an aerospace vehicle with a conductive surface and an ionized exhaust plume distorts the electrical field equipotential lines, thus increasing the potential gradient at the top of the vehicle and below the exhaust plume.
Adica rachetele sunt niste paratrasnete foarte mari. Iar Apollo 12 a avut un moment de cumpănă atunci când a fost lovit de fulger.
Rachete și fulgere – Apollo 12, rampa de lansare, Soyuz + Glonass-M, Challenger
Roscosmos nu poate rata momentul să nu facă evenimentul despre sine. Așa că își laudă creația pe Facebook. Însoțită de textul:
Пилотируемые космические корабли семейства «Союз» за всю историю своего существования кардинально изменились. С момента создания «Союзы» прошли несколько серьезных модернизаций – уже 6 поколений кораблей этого семейства побывало в космосе ?
Сегодняшний «Союз» — это современный, новый корабль. Например, сравнивая с предыдущей модификацией ТМА-М, были обновлены почти все его внутренние системы: управление движением, единая командно-телеметрическая система, автономная спутниковая навигация, система стыковки с МКС и многое другое.
Об основных модификациях – в нашей инфографике
Adică:
Familia de nave cu echipaj Soyuz s-a schimbat dramatic în timp. De la primul Soyuz, nava a trecut prin câteva upgrade-uri, șase generații ajungând în spațiu.
Soyuz de astăzi este o navă nouă, modernă. Comparată cu varianta anterioară (TMA-M), au fost actualizate toate sistemele interioare – controlul propulsiei și orientării, un sistem unic de comandă și telemetrie, navigație autonomă bazată pe sateliți, sistem de andocare cu ISS și multe altele.
Vedeți modificările în infograficul de mai jos.
Aș mai adăuga: dezvoltarea unui modul orbital, trecerea între module s-a făcut prin navă (de la versiunile T sau TM), sistemul de ghidare Kurs a înlocuit Igla, TMA a fost făcută pentru a putea transporta și cosmonauți americani standardele pentru înălțime fiind diferite în US.
Rachete și fulgere – Apollo 12, rampa de lansare, Soyuz + Glonass-M
Autorul ar sumariza însă părerea despre Soyuz într-un meme.
Soyuz, perfecțiunea (Pinterest)
Până la lansarea de astăzi să urmărim un promo al SpaceX.
Poate astăzi ajunge pe orbită.
Lansare Falcon-9? Vedem
Și două ciripituri încurajatoare (SpaceX – sistemele rachetei sunt funcționale și se poate efectua lansarea; așteptăm confirmarea pentru vreme și Elon Musk – risc de anulare a lansării de 50%):
All systems go for Crew Dragon’s test flight with @NASA astronauts @AstroBehnken and @Astro_Doug. Teams are keeping an eye on weather. Webcast will go live at ~11:00 a.m. EDT → https://t.co/bJFjLCilmc pic.twitter.com/AXDGNfqv0K
— SpaceX (@SpaceX) May 30, 2020
Proceeding with countdown today, weather cancellation risk ~50%
— Elon Musk (@elonmusk) May 30, 2020
Dacă lansarea va avea loc, Dragonul va trece pe deasupra Europei. Imaginile de mai jos arată prima orbită și pe unde se va afla deasupra Europei.
Traiectorie DM-2, 30 mai
Transmisia live poate fi urmărită mai jos.
Sau, daca doriti, comunicatiile cu Mission Control.
Iulian
Surse:
1. https://www.spacex.com/launches/