Am vorbit acum câteva zile cu tatăl dragonilor și m-a șantajat puțin. Între altele, ne-am contrazis pe abordarea lui în construcția Starship, în dezvoltarea motorului Raptor și l-am felicitat pentru realizarea care va fi copiată apoi de toată lumea – recuperarea rachetelor. Mi-a spus că pentru a mă convinge să revin la seria de articole În spațiu/Satelitul/Stele verzi se va ocupa să organizeze evenimentele SpaceX sâmbăta. Apoi m-am trezit.
Liniuța orbitală este o cursă la care participă mai multe companii americane, miza actuală fiind care este prima care are o rachetă lansată din Florida care să ajungă (cu echipaj uman) pe ISS.
Companiile interesate de această cursă:
1. SpaceX, favorita space fan-boys și tinerilor entuziaști și visători. Nu fără probleme, SpaceX a ajuns până aici. Mai exact, cu Dragon 2 SpaceX a:
– efectuat un test de lansare a capsulei de pe rampa de lansare (mai 2015)
– avut o capsulă care a plutit deasupra zonei de test (noiembrie 2015)
– trimis o capsulă Dragon până la ISS o săptămână (martie 2019)
– explodat un vehicul în timpul testelor cu motoarele Draco (aprilie 2019)
– reușit testele cu motoarele Draco (noiembrie 2019)
Au mai rămas doi pași:
– o simulare a unei lansări ratate, cu separarea capsulei pentru a salva cosmonauții (test IFA – in-flight abort) în caz de nevoie
– zborul cu echipaj până pe ISS
2. Boeing, favorita Congresului și celor care dau fondurile. Cu CST-100 Starliner, Boeing a avut:
– întârzieri
– o scurgere la unul din rezervoarele de combustibil (iulie 2018)
– mai multe întârzieri
– test de lansare a capsulei de pe rampa de lansare; o parașută nu s-a deschis dar testul a avut succes, sistemul bazat pe parașute având succes (noiembrie 2019)
– o lansare cu o capsulă către ISS; la puțin timp după lansare capsula s-a pierdut dar s-a recuperat, aterizând cu succes (decembrie 2019)
Zvonurile spun că după succesul lansării CST-100 și neîntâlnirea lui cu ISS, testul din decembrie a fost considerat un succes și se va trece la zborul de test cu echipaj uman.
3. Sierra Nevada Corporation, favorita nostalgicilor orbiterului. Pentru Dream Chaser Sierra Nevada a:
– primit finanțări din 2010
– avut zbor captiv în 2012 și 2013
– Lockheed Martin a intrat în proiectul Dream Chaser
– avut primul zbor atmosferic în 2013
– anunțat în 2014 că primul zbor orbital va fi în 2016
– ieșit din cursa pentru zboruri cu echipaj
– avut încă un zbor atmosferic în 2017
– are prima lansare prevăzută în 2021
4. Blue Origin, favorita lui Jeff Bezos. Are o înțelegere nefinanțată cu NASA – unfunded Space Act Agreement – din 2016, cel mai probabil pentru transfer de tehnologie. Puține lucruri ies la iveală, realizările fiind învăluite în mister.
În continuare câteva filme care vor prezenta testele și primul zbor pe orbită (de la lansare la amerizare) al Dragon2, în 2019.
lansare capsulă deasupra zonei de test (2015)
Plutire deasupra zonei de test (2015)
Lansare Falcon 9 cu Dragon (2019)
Conferința de presă după lansare (2019)
Dragon + ISS = LOVE (2019)
Dragon divorțează de ISS (2019)
Dragon se întoarce la mama (2019)
Testare parașute (2019)
Testare motoare capsulă (2019)
Internețul a început să vuiască de acum o săptămână că în data de 18 ianuarie (sâmbătă, adică astăzi; cumva discuția cu tatăl dragonilor să fi fost reală?) va avea loc testul care va demonstra că Dragon 2 poate face și el ceea ce a făcut Soyuz la finalul lui 2018 – să salveze materialul biologic aflat la bord. În esență, vom avea o lansare a unui booster Falcon 9 cu o capsulă Dragon2, ansamblu care la momentul în care forțele care acționează asupra vehiculului vor fi maxime (maxQ – presiune dinamică maximă) va simula o problemă, capsula Dragon2 trebuind să se salveze și să îi salveze pe cosmonauți. Circulă de asemenea zvonul că boosterul nu va simula doar o eroare ci va exploda.
Test sistem salvare (sursa: tesmanian.com)
SpaceX a ales o abordare diferită de lansare a vehiculelor cu echipaj (Load and Go) față de abordarea NASA. Tradițional, erau încărcate rezervoarele apoi echipajul urca în vehicul, care era lansat. SpaceX a ales să urce echipajul în vehicul, să pornească sistemele de salvare ale capsulei și apoi să înceapă încărcarea cu combustibil. Evident, abordarea a dus la activarea lobby-ului Boeing și a tradiționaliștilor din NASA dar SpaceX consideră că în acest fel echipajul are mai multe șanse de supraviețuire.
Spectacolul va dura aproximativ o oră, T fiind 18 ianuarie ora 08:00 EET/13:00 GMT adică 15:00 ora României cu o fereastră de lansare de 4 ore. Transmisia live va începe probabil la ora 14:00.
O ciripitură a SpaceX, ciripită când noi eram pe partea întunecată a Pământului, spune că: Latest weather data suggests sustained winds and rough seas in the recovery area during the top of tomorrow’s four-hour launch escape test window; now targeting toward the end of the window. Will continue to monitor weather and update the T-0 accordingly in the morning. Deci peste 2-3 ore vom afla mai multe despre schimbarea T.
SpaceX a avut încă o ciripitură, care spune că: Standing down from today’s in-flight Crew Dragon launch escape test attempt due to sustained winds and rough seas in the recovery area. Now targeting Sunday, January 19, with a six-hour test window opening at 8:00 a.m. EST, 13:00 UTC. Așa că ne vedem mâine, 19 ianuarie la ora 08:00 EET/13:00 GMT adică 15:00 ora României. Transmisia live va începe probabil la ora 14:00.
SpaceX a ciripit din nou. Targeting T-0 of 9:00 a.m. EST. Teams are continuing to monitor weather; Falcon 9 and Dragon remain healthy for today’s test. Deci ora 14:00 UTC, 16:00 EET. Transmisia live va începe probabil la ora 15:00.
Și încă o amânare. New T-0 of 10:00 a.m. EST to optimize for decreasing winds in the recovery area. Deci ora 15:00 UTC, adică 17:00 ora României. Transmisia live va începe probabil la ora 16:00.
Dap. Credeați că zboară? Nu! Now targeting 10:30 a.m. EST; teams are continuing to track weather in the recovery area. 15:30 UTC, 17:30 ora României.
Punctele principale ale acestui spectacol sunt:
- T-45:00 – este confirmată încărcarea cu combustibil
- T-37:00 – sistemul de salvare este armat
- T-35:00 – începe încărcarea cu combustibil
- T-07:00 – începe răcirea motoarelor
- T-05:00 – Dragon este alimentat de la sursa proprie de energie
- T-01:00 – computerul începe verificările
- T-00:45 – este confirmată lansarea
- T+00:00 – lansare
- T+01:24 – separare Dragon și pornire motoare SuperDraco
Ce ar trebui să se întâmple apoi? Testul va avea loc la o altitudine de ~20 km, la o distanță de ~3-4 km de punctul de lansare. Motoarele capsulei Dragon ar trebui să o extragă – împreună cu ‘portbagajul’; capsula va ajunge la o altitudine maximă de 40 km unde se va separa de secțiunea de transport și apoi va începe coborârea și se va reorienta pentru reintrarea în atmosferă. La 5 minute după lansare, ~6 km altitudine și la o distanță de ~30 km de punctul de lansare se vor deschide parașutele. La maximum 10 minute de la lansare capsula va ameriza și va fi recuperată.
Un film cu ceea ce ne așteptăm să se întâmple.
Evenimentele (sursa: SpaceX, NASA)
Mai jos există două transmisii live cu această lansare, una a NASA și cealaltă al SpaceX.
În celelalte știri, RoSA organizează o conferință care va culmina cu o masă rotundă și va avea și un simpozion pe o temă. A, da. Și Universitatea Politehnica din București i-a acordat titlul academic de Doctor Honoris Causa Președintelui Agenției Spațiale Române (ROSA), dr. fiz. Marius-Ioan Piso.
Editat:
- 18 ianuarie, 10:50: adăugată durata ferestrei de lansare
- 18 ianuarie, 10:50: adăugate informațiile despre amânarea spre finalul ferestrei de lansare
- 18 ianuarie, 14:50: modificare data și oră lansare
- 19 ianuarie, 13:30: modificare oră lansare – 16:00 EET
- 19 ianuarie, 14:20: modificare oră lansare – 17:00 EET
- 19 ianuarie, 16:20: modificare oră lansare – 17:30 EET
- 19 ianuarie, 17:30: ce ar trebui să se întâmple
Iulian