Romania Military

Stele verzi – Propulsii electrice (II)

Dupa introducerea de saptamana trecuta, continuam astazi cu propulsoare electrotermice.

 

Propulsoare electrotermice

Ele folosesc diverse metode pentru a încălzi un fluid, care apoi este evacuat printr-un ajutaj. Practic, ele sunt tot propulsoare termice, doar că sunt alimentate cu energie electrică externă. Din acest motiv, au multe dintre limitele motoarelor termice (în special temperatura de topire). Similar cu un motor NTR, ele tind să nu le pese ce fel de fluid folosești, atât timp cât acel fluid nu atacă chimic diferitele componente interne la temperaturi înalte. Propulsoarele din acest grup tind să fie clasificate în funcție de metoda prin care se realizează încălzirea masei de reacție:

Mai mult, MET-urile se pretează la a fi dispuse în mănunchiuri de dimensiuni arbitrar de mari, spre deosebire de cele cu inducție sau electromagnetice, care tind să interfereze unele cu altele. Ele sunt de asemenea ușor scalabile la orice dimensiune, de la unele care încap în palmă, până la propulsoare de ordinul a sute de kW. Singurul aspect ce necesită atenție e o bună etanșeizare radio a motorului, pentru a preveni scăpări parazite care ar putea cauza interferențe.

Cine privește literatura de specialitate în privința MET-urilor va observa că nu toate folosesc duze fizice, cele magnetice fiind des întâlnite. Asta e fiindcă plasma produsă în interior e prea fierbinte și reactivă pentru a permite pereților unei duze fizice să supraviețuiască. Așadar, în lista noastră de propulsoare din ce în ce mai sofisticate, MET-urile sunt primele unde există un divorț dintre temperatura maximă suportabilă a componentelor și viteza de evacuare. Un câmp magnetic nu se poate topi.

Cu viteze de evacuare teoretice de ordinul a 9.8 km/sec, corespunzând unui impuls specific de 1000 de secunde, propulsoarele MET ating performanțe similare cu cele mai avansate modele NTR, și sunt relativ ieftine de construit și compacte

Schema funcțională a unui arcjet – Sursă: https://llis.nasa.gov/lesson/736

Interesul pentru astfel de propulsoare a început în anii 50, și astăzi exista o sumedenie de design-uri oferite de diverse companii. La fel ca și la MET-uri și resistojet-uri, ele sunt populare datorita stabilității lor chimice la bordul sateliților mici secundari. Comparativ cu un resistojet, ele ating viteze de evacuare mult mai mari, iar comparativ cu un MET, sunt mai simple (e mai simplu să generezi un arc electric comparativ cu un câmp intens de microunde).

La fel ca și MET-uri, ele pot folosit orice tip de masă de reacție care e fluidă la temperaturile de operare. Vom descoperi, spre exemplu, de la arcjet-uri cu viteze de evacuare de 3500-5000 m/sec (Isp de 350-500 sec) cu hidrazină, până la 9000 m/sec pentru amoniac și 19000 m/sec pentru hidrogen. Din acest motiv, se regăsesc și în diverse design-uri pentru misiuni de minerit spațial. Mai mult, arcul electric poate vaporiza însăși roca asteroizilor, permițând extragerea și procesarea plasmei și separarea elementelor chimice astfel obținute.

Propulsorul MR-509 cu hidrazină oferit de Aerojet Rocketdyne pentru sateliți. – Sursă: https://llis.nasa.gov/lesson/736 și http://electricrocket.org/IEPC/7081.pdf

Ele fac parte din familia de propulsoare MR, cu puteri intre 1 și 3 kWe (vezi imaginea urmatoare).

Propulsoare MR509

Arcjet-ul de 1 kWe oferit de compania SITAEL, operând cu diferite tipuri de masă de reacție. Plasma obținută e colorată diferit în funcție de lungimea de undă a luminii emise de atomii excitați – Sursă: https://indico.esa.int/event/181/contributions/1374/attachments/1324/1549/2017_CSID_Gregucci_SITAEL_Arcjet1k.pdf

Arcjet experimental de 10 kWe în dezvoltare la Universitatea din Miyazaki – Sursă: https://www.cc.miyazaki-u.ac.jp/kakami/index_e.html

 

Până data viitoare, vă salut!
 

Marian Dumitriu (Checkmate)

Surse:
1. https://etda.libraries.psu.edu/files/final_submissions/1358
2. https://ntrs.nasa.gov/citations/19890017533
3. https://chemistrytalk.org/water-polarity-why-polar/
4. http://www.astronautix.com/m/mr-502.html
5. https://www.semanticscholar.org/paper/Design-and-development-of-a-low-power-laboratory-Mankavi-Rezaeiha/2c71fjhz1mu526H7mf8WDCTd1PxnvLRZdkp9076
6. https://etda.libraries.psu.edu/catalog/8309
7. https://www.eucass-proceedings.eu/articles/eucass/abs/2009/01/eucass1p425/eucass1p425.html
8. http://bustlab.boun.edu.tr/assets/B32%20-%202015%20JPC%20Serhan%20JPCv12_m09_SUBMITTED.pdf
9. https://golden.com/wiki/Momentus_Space-W4BNJRW
10. https://www.thespaceresource.com/news/2019/2/propelling-demand-for-space-water
11. https://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/19950005171.pdf
12. http://alfven.princeton.edu/research/past/met
13. https://authors.library.caltech.edu/3304/1/PARaipcp04b.pdf
14. https://patents.google.com/patent/US5956938
15. https://sciencedocbox.com/Physics/70705799-Beamed-energy-propulsion.html
16. http://electricrocket.org/IEPC/7081.pdf
17. https://llis.nasa.gov/lesson/736
18. https://indico.esa.int/event/181/contributions/1374/attachments/1324/1549/2017_CSID_Gregucci_SITAEL_Arcjet1k.pdf
19. https://www.cc.miyazaki-u.ac.jp/kakami/index_e.html
20. https://www.spaceflightinsider.com/conferences/vasimr-plasma-engine-earth-mars-39-days/
21. https://www.daviddarling.info/encyclopedia/P/pulsedplasmathruster.html
22. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S009457651000086X
23. https://appliedionsystems.com/portfolio/ais-uppt1-micro-pulsed-plasma-thruster/
24. https://ntrs.nasa.gov/api/citations/19910017903/downloads/19910017903.pdf
25. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0094576514004494
26. https://www.mdpi.com/2226-4310/8/1/22/htm
27. https://www.researchgate.net/figure/Self-field-MPD-with-coaxial-electrodes-of-the-same-length_fig2_265068302
28. https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/1686/1/012023/pdf
29. https://www.nature.com/articles/s41598-021-00308-4
30. http://www-personal.umich.edu/~ianrit/PIT/PIT2.pdf
31. https://www.researchgate.net/figure/A-two-grid-Gridded-Ion-Thruster-GIT-as-a-simplified-schematic-diagram_fig5_348599889
32. https://www.esa.int/gsp/ACT/doc/PRO/ACT-RPR-PRO-IAC2006-DS4G-C4.4.7.pdf
33. https://psyche.asu.edu/2018/01/19/electric-thrusters-psyche-spacecraft-work/
34. https://www.nasa.gov/feature/jpl/solar-electric-propulsion-makes-nasa-s-psyche-spacecraft-go
35. https://beyondnerva.com/electric-propulsion/hall-effect-thrusters/
36. https://whatnext.pl/aeps-czyli-zaawansowany-elektryczny-uklad-napedowy-osiagnal-kamien-milowy-w-swoich-testach/
37. https://pepl.engin.umich.edu/project/x3-nested-channel-hall-thruster/
38. https://www.sitael.com/sitael-space-has-successfully-tested-ram-ep-system/
39. https://www.esa.int/Enabling_Support/Space_Engineering_Technology/World-first_firing_of_air-breathing_electric_thruster
40. http://electricrocket.org/IEPC/IEPC_2017_377.pdf
41. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0094576520304264
42. https://www.centauri-dreams.org/2021/11/19/wind-rider-a-high-performance-magsail/
43. https://www.centauri-dreams.org/2019/11/18/the-electric-sail-and-its-uses/
44. https://en.wikipedia.org/wiki/Electrodynamic_tether
45. https://thedebrief.org/this-new-deep-space-propulsion-system-rides-like-a-leaf-on-the-solar-wind/
46. https://ghostarchive.org/archive/DxPRf
47. https://ghostarchive.org/archive/UCXqo
48. https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1538-3873/ac4812

Exit mobile version