Facem o scurta trecere in revista a unor programe de achizitii/modernizari despre care s-a discutat mai putin sau chiar deloc in ultima vreme, astfel:
1 – Programul de modernizare a ultimului batalion (al treilea) de MLI 84. Aici se are in vedere dotarea Masinii de Lupta a Infanteriei cu racheta AT Spike LR. Fonduri ar fi, asteptam sa inceapa lucrarile care sunt anuntate pentru 2018. Uzina care se va ocupa de MLI-uri va fi Mizilul, problema este ca acolo au mai ramas destul de putini oameni, sub un pluton 🙂 . Se va avea in vedere si recompartimentarea vechiculelor;
2 – MLVM. Masina de Lupa a Vanatorilor de Munte este si a programata pentru reparatii capitale, undeva la + 60 de vehicule. Din pacate nu pentru 2018, fondurile ajung anul acesta doar pentru modernizarea MLI 84;
3 – Pirahna IIIC. Aici guvernul Ciolos, daca nu ma insel, a semnat un contract pentru achizitionarea a inca 12 bucati (derivatele), constand in ambulante, centre de comanda, mortiere etc. Din ce stim noi pana cum au sosit in tara cel putin sapte vehicule;
4 – Pirahna 5 (turela). Stim deja ca P5ul va dispune de un tun calibrul 30mm si mitraliera jumelata calibrul 7,62 dar nu si de rachete AT (deocamdata cel putin) in timp ce derivatele vor avea o turela telecomandata dotata cu mitraliera calibrul 12,7mm. Tot deocamdata, dupa stiinta noastra, MApNul inca n-a hotarat ce turela va avea pe transportor;
6 – Pirahna 5 (prezent si viitor). Pana in acest moment lucrurile nu se misca cu foarte mult talent la UM Bucuresti, in sensul ca nu s-a inceput pregatirea uzinei pentru asamblarea/fabricara Pirhana 5 si ramane de vazut daca se va putea mentine cifra oficiala de 6 de vehicule asamblate in Romania pana la sfarsitul lui 2018;
7 – AGILIS (…doar trecut). Din pacate ceea ce noi am scris anul trecut se pare ca se va si intampla, germanii de la Rheinmetall par din ce in ce mai aproape de plecarea din Romania decat de semnarea unui contract ferm. Inca n-au plecat dar nici mult n-ar mai fi. In cazul in care programul „Agilis” va avea avea un sfarsit tragic castigatorii ar putea fi americanii cu Pirahna 5, dar aici apare dilema flotabilitatii, criteriu pe care pana de curand MApNul l-a sustinut foarte ferm, desi a mai dat inapoi in cazul celor 227 de Pirahna 5, transportoare scazute din numarul initial de Agilis, nemtii ramanand cu doar 400 de bucati.
Am putea asista la o schimbare radicala de logica a dotarii si chiar a doctrinei (de fapt viceversa).
8 – Si pentru cei care stiu despre ce-i vorba, preluarea Romarm de catre MApN (in acest moment Romarmul se afla in curtea Ministerului Economiei), pe modelul Institutului Cantacuzino, a fost macar lasata balta, daca nu anulata de tot, desi acum o luna lucrurile pareau ca avanseaza in directia preluarii. O fi bine o fi rau nu stim;
9 – Despre Bell, cu ale sale Viper&Venom, eu imi pastrez optimismul, lucrurile merg inainte. Nu trebuie sa-l ascultati pe Tariceanu, el a fost mereu impotriva oricaror achizitii militare, impotriva Patriot etc. Si mereu a dat senzatia ca penduleaza intre doua oferte (mai demult F 16 vs Gripen) pentru ca in realitate sa nu faca absolut nimic. Omul chiar este un tradator de tara, sa nu uitam ca dupa patru ani de mandat ca premier, patru ani de crestere economica extrem de mare, a lasat Romania fara investitii facute si cu un deficit record de 5,2%. El si Vosganian.
10 – Damen va prelua, intr-un mod original am spune, santierul Daewoo Mangalia. De ce nu a fost lasata compania olandeza sa-l preia de la inceput?! Buna intrebare. Cateva precizari se impun totusi: prima ar fi ca statul – devenit actionar majoritar – ne-a „impropietarit” pe noi romanii cu datorii de 1,2 miliarde de dolari, a doua precizare ar fi ca Statul Roman are/avea deja un santier naval maritim in propietate – santierul militar Mangalia, care santier este astazi o ruina si mai are 10-11 angajati, asadar de ce a dorit guvernul inca un santier?! A treia precizare s-ar face sa fie ca acum Damen si a sa SIGMA 10514 pare favorita.
Intrebarea retorica ramane insa; de ce statul a facut ce-a facut si a reusit performanta sa dea, pana la urma, santierul tot lui Damen, dar sa pastreze datoriile? De ce nu a lasat Damen sa preia santierul cu tot cu datorii, asa cum de altfel olandezii batusera palma cu sud-coreenii?!
Morala acestei „afaceri” ar fi ca in viitor sa preferam investitori din America sau Europa si sa-i lasam pe asiatici in treaba lor si ei pe noi in treaba noastra. Si – bineinteles – statul sa-si vada de treburile lui de stat si sa lase santierele navale in mana companiilor private, eventul cu tot cu tot datorii…
GeorgeGMT