Asadar onorat guvernul zice asa:
Cresterea economica pentru anul 2014 este estimata la 2,2%, principalul motor fiind cererea interna, se arata in Strategia Fiscal Bugetara 2014-2016, publicata de Ministerul Finantelor Publice. „Cererea interna va continua sa reprezinte si in 2013 motorul cresterii economice”.
Haules-baules ar zice cineva care nu stie economie! Eu as intreba de unde pana unde cresterea economica se poate baza pe consumul intern, cand calitatea slujbelor si deci a veniturilor sunt ca vai de lume?! Si cand mama lui proces verbal am avut noi crestere sustenabila pe baza consumului intern?! Eu auzisem ca exporturile ar fi tinut economia cat de cat pe picioare…
Mai zice guvernul ca MApN va face si va drege in urmatoarea ordine:
– Proiectele de investiţii derulate vizează:
– repararea/revitalizarea echipamentelor defecte sau cu resursa tehnică epuizată din dotarea structurilor de forţe consolidate, potrivit unui grafic de refacere graduală a stării tehnice;
– reabilitarea termică a clădirilor.
– iniţierea sau accelerarea derulării programelor de înzestrare de importanţă strategică: Avion multirol; Autoturisme de teren blindate şi neblindate; Vânător de mine
– continuarea dezvoltării sistemului de comunicaţii şi informatică conform arhitecturii de comandă-control şi dezvoltarea reţelelor, sistemelor şi serviciilor de comunicaţii şi informatice;
– cofinanţarea proiectelor aprobate României în cadrul Programului NATO de investiţii în securitate – NSIP;.
– executarea de reparaţii curente şi capitale la infrastructura de cartiruire trupe, depozite şi facilităţi de instruire;
- Obiectivele de investiţii cu finanţare în anul 2014
-Avion multirol al Forţelor Aeriene – iniţierea programului de înzestrare de importanţă strategică, pe baza unei concepţii revizuite, cu condiţia suplimentării creditelor bugetare şi de angajament necesare operaţionalizării capabilităţii potrivit prevederilor Memorandumului nr. CA4 – 1112 anexă la Hotărârea CSAT nr. S-70/2012; F-16 Portugalia
– Maşini de luptă pe roţi şi şenile – componenta „maşini de luptă pe roţi”, continuarea proiectelor, conform contractelor în derulare; Programul national TBT 8X8
– Puncte de comandă de nivel brigadă şi batalion – continuarea realizării punctelor de comandă de nivel batalion şi iniţierea realizării unui punct de comandă tip brigadă tip redus;
– Echipamente individuale şi de grup şi Echipamente de geniu şi EOD – vor fi achiziţionate echipamentele strict necesare în teatrul de operaţii pentru creşterea nivelului de protecţie a trupelor; Pai cam astea au fost singurele achiztionate din cand in cand, pe sasiu de Vamtac
– Autoturisme de teren blindate şi neblindate – derularea contractului pentru dotarea cu autoturisme neblindate; Care contract, care derulare?! Necesarul este estimat la peste 2000 de bucati, iar in prezent nu exista un astfel de contract
– Soluţie alternativă pe termen scurt pentru asigurarea suveranităţii asupra spaţiului aerian naţional proiect în derulare; Cel mai probabil revitalizarea si modernizarea complexului de rachete HAWK
– Mijloace de transport aerian (aeronave şi elicoptere), inclusiv echipamentele de comunicaţii şi localizare specifice – continuarea proiectului în derulare, atât prin achiziţii noi cât şi prin modernizare de echipamente existente; Aici doar MApN-ul stie ce spune. Nu exista nici un plan de achizitii in domeniul aeronavelor de transport, cu aripa fixa sau rotativa, dupa incheierea contractului pentru C 27J Spartan
– Echipamente de protecţie aeronave – proiect iniţiat, o primă livrare fiind preconizată în anul 2013; Protectia aeronavelor C-130 B si H
– Sisteme de supraveghere aeriană şi sisteme de apărare antiaeriană cu baza la sol – proiecte în derulare; Nu stiu ce vor sa spuna si la ce se refera, dacat daca se face referire la o posibila modernizare a sistemului S-75 Volhov si la modernizarea radarelor FPS-117
– Realizarea capacităţii operaţionale complete pentru Flotila de fregate – proiectul se va derula pe componenta de modernizare elicoptere navalizate, potrivit contractului semnat; Adica montarea pe elicoptere a sonarelor cumparate de la Thales
– Sprijin logistic integrat pentru nave – continuare în limita fondurilor disponibile;
– Sisteme fixe şi mobile de contramăsuri electronice – proiectul este în derulare pe componenta de sisteme fixe;
– Sisteme de securitate pentru depozitele de armament, muniţii şi materiale speciale – proiectul este în derulare, pe baza unui algoritm de prioritizare;
– Proiecte de investiţii în infrastructură – este în derulare proiectul de consolidare şi modernizare la Centru Medical de Diagnostic şi Tratament Ambulatoriu Cobălcescu, iniţierea a două obiective noi de investiţii la spitalele militare din Braşov şi Timişoara precum şi realizarea investiţiilor în infrastructura bazei de la Deveselu, în scopul asigurării securităţii acesteia, potrivit Acordului dintre România şi SUA privind amplasarea sistemului de apărare împotriva rachetelor balistice al SUA în România. Este de menţionat şi faptul că sunt în derulare şi proiecte finanţate prin Programul NATO de Investiţii în Securitate.
– Asigurarea contribuţiei naţionale în completarea investiţiilor finanţate prin Programul NATO de Investiţii în Securitate, fiind preconizată iniţierea/derularea în perioada de referinţă a proiectelor care au parcurs prima fază de autorizare în cadrul NATO.
Obiectivele de investiţii propuse pentru perioada 2015 – 2016
Proiectele de investiţii prioritare avute în vedere pentru perioada de referinţă vizează, în limita resurselor alocate, pe lângă continuarea celor menţionate la punctul anterior, următoarele:
– asigurarea echipamentelor esenţiale pentru dotarea capabilităţilor asumate prin Ţintele de Capabilităţi 2013;
– iniţierea/derularea Programelor de înzestrare de importanţă strategică;
– modernizarea infrastructurii de aerodrom pentru operarea cu aeronave multirol (prioritizare şi corelare cu acţiunile specifice planificate prin programul NSIP);
– iniţierea de proiecte noi de investiţii/modernizare infrastructuri, inclusiv iniţierea unor proiecte de modernizare a dotării la trei spitale militare.
Sintetic, situaţia principalelor proiecte de investiţii ale MapN se prezintă astfel:
Propuneri 2014 – 2016
Denumirea obiectivului / proiectului mii lei
____________________________________________________________________________
Total general Buget de Stat alte surse
Alte cheltuieli asimilate investiţiilor (modernizări, 1.780.819 769.609 1.011.210
reabilitări, reparaţii capitale etc) _____________________________________________________________________________________
Dotări independente (echipamente, alte active 150.582 49.977 100.605
corporale etc.) _____________________________________________________________________________________
Obiective noi *) 116.311 116.311 –
Obiective în continuare *) 55.770 55.770 –
In linii mari, se poate spune :
– în anul 2016 bugetul MApN nu va fi deloc de 2% din PIB ci de numai 0,74% din PIB;
– modernizarea dotării Armatei Romane se va circumscrie Programului multianual de restabilire a capacității de luptă al Armatei României pentru perioada 2012-2016 și în perspectivă până în anul 2022;
– acest program presupune desigur initierea mult tergiversatelor programe de înzestrare ale MApN, modernizarea fregatelor, avionul multirol, proiectul TBT, dotarea cu autoturisme de teren blindate și neblindate, vânătoarele de mine pe lângă acestea se adaugă susținerea MApN a proiectelor comune cu aliații din NATO, programul SAC, programul AGS, programul scutului antirachetă etc.
– cel puțin pe termen scurt se pare că eforturile Ministerului Apărării nu se vor îndrepta către procurarea de echipamente noi ci către modernizarea/reabilitarea/resuscitarea echipamentelor existente, astfel din cele 2,1 mld RON pe care MApN își propune să îi cheltuiască în perioada 2014-2016 pe investiții, 1,78 mld RON vor fi direcționați către modernizări, reabilitări, reparații capitale;
– în perioada 2013-2016 se constată o evoluție constatntă a sumelor cheltuite de MApN pentru cheltuielile de personal în sume nete și un ușor regres în cota alocată din totalul bugetului MApN, cea ce în contextul inevitabil al unor măriri salariale în sectorul bugetar s-ar putea echivala cu o ușoară reducere a numărului de personal din Armata Română.
Intrebarea fireasca care se pune este:
UNDE SUNT CEI 11-15 MILIARDE EURO PROMISI ?
Sursa: Industria de aparare
Asadar vorba lui Dante „Lăsați orice speranță, voi cei care …sperati la dotare”!
A se consulta si materialul „Editorial – Minima alocare de buget din partea MAPN pentru supravietuirea industriei de aparare„, care contine un exercitiu exemplificativ de alocare pentru inzestrarea armatei, pornind de la 130 mil.euro in 2013 si ajungand la 290 mil. euro in 2016.
In exercitiu, rata pentru avioane, luate cu offset si perioada de gratie de 3 ani se plateste dintr-un fond separat…
Aici gasiti si varianta usor modificata in care a ajuns pe masa decidentilor nostri la sfarsitul lui 2012 inceputul lui 2013, datorita unei actiuni a FSA Unirea: http://www.indaparare.ro/Publicatii-Media/Propunere-inzestrare-Armata.html
Se pare ca interesul celor vizati a fost de la scazut spre zero…