Nu cu foarte mult timp in urma ivanilor le-a mers bine si au facut o afacere in valoare de un milliard de dolari catre Angola, iar printre alte “jucarii” vandute catre tara africana, cum ar fi vehicule, tancuri, tunuri, etc, rusii au reusit sa scape si de 18 avioane Su-30K, avioane pe care nimeni nu le mai dorea.
Construite initial si livrate catre India prin “90, acestea s-au intors inapoi in 2007 datorita faptului ca indienii au dorit mult mai performantele Su-30MKI, insa avioanele, desi destul de “trecute”, nu sunt insa foarte zburate, oricum mult mai putin decat jafurile portugheze. Acum, Su 30K este prima varianta de export a Su-30, nefiind din acest punct de vedere chiar cel mai modern si bine dotat avion din seria Su-30.
De altfel eforturile ivanilor de a le “marita” au esuat total, avioanele fiind refuzate pe rand de catre Belarus, Vietnam sau Sudan, astfel ca ele erau stocate la un centru de mentenanta din Belarus. Numai ca rusii au avut noroc, iar angolezii nu au nevoie de avioane de ultima generatie si superdotate, asa ca pentru o reducere buna de pret cele 18 Su-30K au luat drumul Angolei, alaturi si de cateva elicoptere Mi-17.
Si ca sa fie clientul multumit ca primeste practic un Su-30 cu dotari de baza, rusii au inclus si pregatirea pilotilor si a personalului de la sol, basca ceva mentenanta asigurata de rusi pana cand angolezii se prind cum se desfac suruburile ivanesti, spre stanga sau spre dreapta.
Acum daca stau si ma gandesc mai profund, Suhoiurile angoleze mai au de zburat cam 2000 de ore per aparat, adica sunt, din perspectiva standardului avioanelor rusesti, destul de noi. Ori angolezii au primit pentru un milliard de dolari: elicoptere noi Mi-17, tancuri, arme pentru infanterie, artilerie si munitii, iar cireasa de pe tort – 18 avioane din anii “90 Su-30K cu tot cu pregatirea pilotilor si mentenanta… Un milliard de dolari!!!
Noi, smecheri rau, tara europeana, membra in toate si peste tot, democratie cum ar veni, dam 680 de milioane de euro, putin sub 900 de milioane de dolari, pe 12 F-16 construite cam in aceeasi perioada, daca nu mai vechi si care au ajuns deja la jumatatea vietii lor de zburatoare. Adevarat ca noi primim in acesti bani si modernizare de baze aeriene, armament, etc, dar totusi 18 Su-30K, parca sunt peste 12 F-16A, mai ales ca si Suhoiurile alea suporta niscai modernizari.
Bineinteles ca veti sari si veti spune ca Suhoiul este scump de operat, cu fiabilitate scazuta, motoare asa-si-asa, etc, si ati avea dreptate, dar voi ce ati prefer sa pilotati in caz de balamuc: un Suhoi 30K modernizat cu tehnica vestica, sau un F-16A modernizat pe limba lui Dusa, care el tot zice ca avioanele vor fi practic noi, numai portughezii incapatanati sustin ca de fapt vor fi doar verificate si aduse in stare de zbor?!
Nu incerc sa induc idea ca ar trebui sa cumparam Suhoi, ci fac si eu o simpla comparatie…
GeorgeGMT