Romania Military

Su 35S, MiG 35 plus multe altele

In 2015 mare bucurie la Moscova, rusii reusind extraordinara performanta sa gaseasca un client pentru noul lor MiG 35. Bucuria a fost intr-adevar mare, mai ales daca luam in considerare ca vanzarile de MiGuri s-au prabusit de tot dupa 1991, nimeni, nici macar aviatia rusa, nemai fiind asa de entuziasmata de produsele celor de la Mikoyan, iar MiG 35 saracu” s-a nascut orfan.

Ei bine, Egiptul a semnat pentru 50 de aparate nou-noute, asta dupa ce in 2013 mai cumparase 24 de MiG 29M, fiind cu adevarat salvatorul MiG-ului.

Primele aeronave MiG 35 ar urma sa fie predate Egiptului chiar in 2020, dar supriza nu vine de aici ci de la o stire aparuta in presa rusa si care ne anunta ca primele aparate Suhoi 35S destinate Tarii Faraonilor au intrat in productie la uzina Gagarin Aircraft Plant din Komsomolsk-on-Amur.

Si ne bazam pe o agentie de stiri cunoscuta, nu discutam de orisice blog, adica TASS a spus. Agentia rusa sustine ca un contract in acest sens a fost semnat in 2018, ar fi vorba de doua miliarde de dolari, nu stim inca despre ce numar de aparate discutam.

Dar o idee macar vaga ne-am putea face, daca luam in considerare ca pana la Egipt doar China a mai cumparat Suhoiul 35S si a platit pentru 24 de aparate (piese, antrenament etc) suma de 2,5 miliarde de dolari. Contractul cu ceainizii a fost finalizat in 2019.

Ok, chinezii au numai avioane rusesti sau clone locale dupa aparatele Moscovei (despre J20 si J 31 noi nu credem ca sunt chiar avioane militare de luat in discutie), intelegem asadar de ce le-au cumparat si aici sunt cel putin doua motive: primul ar fi ca au cumparat Su 35S de bune ce sunt clonele lor original dezvoltate de ei si nesublerite de la nimeni, al doilea motiv ar fi viitorul industriei aeronautice militare chineze, vor si ei sa treaca de la clone de Suhoi 30 la clone de Suhoi 35S desi motoarele clonate nu prea sunt bune de nimic, dar evolutia este evolutie (chiar cu sublerul de gat) si nu putea o mare putere stiintifica precum China sa aiba si ei un aparat de generatia 4++ veritabil.

Dar revenim la egipteni si ne facem Sfanta Cruce de cel putin trei ori cand ne uitam la pogramele de inarmare ale acestora, cu atat mai mult cu cat Egiptul ca populatie este o tara de la saraca in jos.

Cu toate acestea cumpara de la toata lumea: corvete (francezi si gemani), o fregata FREMM (Franta), submarine (germani), nave de asalt amfibiu Mistral (de la francezi), elicoptere – Ka 52 – pentru navele de asalt amfibiu, avioane de lupta (Rafale, MiG 35, Suhoi 35S), plus alte planuri cu adevarat marete.

Iar ca ghiveciul sa fie complet, Italia a aruncat bomba: mega-contract (tot cu Egiptul) pentru 24 de Eurofighter Tranche III, 24 de aparate M 346, 6 fregate (din care cel putin doua FREMM Bergamini), 20 de nave OPV Falaj II si un satelit militar. Nu stim exact cati euro ii vor costa pe egipteni toate aceste noi cumparaturi. Astfel, Egiptul detine, la nivel de aviatie militara, urmatoarele…marci: Rafale, MiG 29M, F 16 (peste 200 de bucati), Mirage V, Mirage 2000 si va avea in curand si Eurofighter + Suhoi 35S.

La elicoptere balamucul este chiar mai mare, Egiptul parand a fi un muzeu al tuturor marcilor de aeronave cu aripi mobile din lume: Apache AH 64, Kamov Ka-52, Mi 24, Mi 17, Sikorski UH 60, CH 47, Sea King, SH-26 SuperSeasprite, Gazelle, AS350 Airbus, AW 109, AW 139, AW 149, AW 189.

Stai si te intrebi pentru cine si pentru ce face Egiptul astfel de cheltuieli gigantice, asta in conditiile in care tara nu are inamici naturali (cu exceptia poate a Israelului dar aici lucrurile sunt atat de diferite inca nu merita luate in considerare).

Si daca sumele platite pentru achizitii vi se pare enorme, ganditi-va ce bani trebuie sa bage egiptenii in mentinerea tuturor in stare de operationalitate, daca tinem cont de numarul unitatilor aflate in dotare, dar mai ales de diversitatea lor. Imposibil ca toate avioanele si elicopterele adunate din toate colturile lumii sa fie si compatibile intre ele. Imposibil…

GeorgeGMT

 

 

Exit mobile version