In linii mari ar trebui ca in 2023 sa aiba loc primul zbor, aparatul este unul mono-motor, stealth, supersonic si va folosi motorul Su 57 – Izdelie 30, motor care ar putea sa fie folosit in viitor si de Suhoi 35. Va dispune adica de tractiune vectoriala.
Su 75 va folosi aceeasi gama de armament precum Suhoi 57, avand la bord si un tun de 30mm. Va avea atat de cale de armament interne (3 bucati) cat si piloni externi.
Iar conform cu declaratiile oficiale Su 75 fi construit in doua variante, una dintre ele fara pilot, adica va avea si un fratior-drona si, evident, va fi oferit si la export.
Suhoi 75 nu este o varianta mai mica a Su 57 ci un aparat proiectat avandu-se in vedere greselile facute in cadrul programului Su 57, spune UAC. Practic rusii spera probabil sa mai taie din avantul F 35 si sa-i “ciupeasca” un pic piata, dezvoltand un aparat multirol care va putea fi exportat si avand costuri mai mici de operare.
Am aflat asadar, cum il cheama pe noul Suhoi mono-motor si avem si primele poze cu macheta lui.
Ca armament Suhoi 75 va avea in panoplie rachete aer-aer RVV-MD / SD (dezvoltata pentru Su 57), racheta anti-radiatie Ch-58USzKE, familia de arme aer-sol Ch-38, KAB-250LG-E sau Grom.
Foarte interesant este pretul estimat per aparat (de catre producator), pret care s-ar incadra intre 25 si 30 de milioane de dolari. Ar fi nu ieftin ci foarte, foarte ieftin, daca tinem cont ca un Gripen E se duce spre 80-90 de milioane de dolari la poarta fabricii, iar un F 35 cam 85 milioane de dolari.
Asadar un pret cu 2/3 mai mic decat competitia. Greu de crezut daca tinem cont ca doar radarul Vixen cumparat de INCASul nostru bastinas pentru IAR 99TD (greu de explicat ce sa faca un aparat de antrenament si atac la sol cu un radar AESA) a costat trei milioane de dolari.
In privinta aparatului in sine, ivanii au bunul obicei sa se dea mult mai umflati decat sunt in realitate si daca ne uitam in istorie, lucrurile merg greu, foarte greu mai ales atunci cand vine vorba de inalta tehnologie.
Asadar si lasand la o parte termenele triumfaliste anuntate de seful celor de la UAC, sa ne reamintim ca T 14 trebuia sa fie in dotare trupelor de ani multi – nu este nici astazi, baza e tot T 72, Su 57 mai are probabil destul pana cand sa ajunga la unitati, bombardierele rusesti nu sunt nimic altceva decat avioane sovietice revopsite si modernizate pe ici pe colo, iar exemplele pot continua.
Chiar daca Su 75 ar fi un program corect si coerent, de aici si pana la atingerea tehnologiei vestice mai sunt multi ani-lumina de parcurs si lasand la o parte propaganda bolsevica, realitate este aia care o vedem cand vin americanii prin Marea Neagra: Suhoi Su 24…
Si daca inca mai credeti in cuvantul de onoare al rusnacilor, aruncati si voi un ochi la costurile unor programe similare dezvoltate de europeni: Tempest si FCAS, iar in spatele acestor programe se afla tari serioase, care detin tehnologie inalta (cu caracteristici inca neatinse de rusi) si care au o situatie financiara muuuult mai buna decat Moscova.
Si atunci minciuna ruseasca incepe usor, usor sa se dezumfle mai ales cand tehnica ruseasca da nas-n nas cu cea occidentala in conditii reale de razboi. Cand Suhoi 30MKI II indiene nu pot iesi la interceptie in fata F 16 pakistaneze, din cauza de radar si racheta, cand India trimite in lupta aparate Mirage si MiG 21 inepem sa vedem adevarul din spatele propagandei Kremlinului.
La rusi totu-i mai bun ca la vestici pana cand cand le pui cap la cap si atunci MiG 29K de pe portavionul indian incepe sa aiba probleme, motoarele se duc pe copca, structura aparatului prezinta deficiente si una peste alta mai bine nu le cumparau.
Dar la expozitii si prin media gura nu-i doare (si nici bunul simt nu-i impiedica) sa-si laude produsele ca fiind unele de top mondial, realitatea insa ii plezneste peste ochi pe cam toti clientii lor.
PS Nici macar indienii nu-i mai cred…
PPS Iar gurile rele, invidioase pe marile succese rusesti, au remarcat unele asemanari izbitoare intre noul Su 75 si un proiect american mai vechi – de prin anii “90, a celor de la Northrop si intitulat sugestiv: “Low Cost Fighter” un concept adica. Mai este cunoscut si sub indicativul MRF-54E.
Se mai asemeana Su 75 si cu X 32 a celor de la Boeing.
PPPS Si de curand s-a observat cum pilotii de pe Suhoi 34 care lupta prin Siria folosesc sisteme GPS comerciale americane la bordul aparatelor lor si fac asta dintr-un motiv foarte simplu: sistemelor lor Glonass se defecteaza destul de des sau nu ofera precizia dorita (ori sistemul de receptie, ori Glonass in sine). Iar pe de alta parte sistemul rusesc Glonass nu prea functioneaza in emisfera sudica si nici in cea nordica la latitudini mai mici…
Si atunci ivanii pleaca la razboi cu receptoare GPS (care folosesc sistemul GPS american – sa nu fie confuzii) cumparate din Occident, marca Garmin (Made in US), mai exact modelul mai ieftin eTrex Legend…
GeorgeGMT