In ultimii cinci flota chineza de submarine si-a crescut simtitor numarul de patrule, mai ales flota de submarine diesel-electrice, iar acest lucru arata ca Marina Chineza si-a accentuat programul de pregatire al echipajelor, o veste deloc placuta, mai ales pentru vecinii Chinei.
Cu ani in urma, flota chineza de submarine nu se omora cu iesirile in larg, petrecandu-si majoritatea timpului la ancora si pregatire la tarm, acest tip de antrenament fiind bineinteles mult mai ieftin dacat iesirile reale in larg.
Ori asta insemna, pe langa calitatea slaba a submarinelor si faptul ca in caz de conflict antrenamentul slabut al echipajelor chinezesti, le-ar fi facut o prada usoara pentru marinele mai bine pregatite din zona. Numai ca acest lucru se schimba vazand cu ochii si se schimba pe ambele planuri: pregatirea echipajelor si calitatea navelor.
Type 39/Song class
Pana de curand americanii pandeau submarinele chineze, le urmareau si le inregistrau zgomotul specific fiecarei nave, acest lucru nefiind nici macar foarte dificil, deoarece navele Chinei erau destul de zgomotoase, numai ca Marele Popor Chinez si-a facut lectiile si a inceput sa-si puna ordine in idei. Astfel a aparut clasa “Song” sau Type 39 de submarine, care nu numai ca este o cu totul alta mancare de peste, dar este si clasa de submarine cu cea mai rapida dezvoltare din lume.
Iar clasa Song este mult mai silentiosa. Astfel modificarile acestei clase sunt atat drastice incat ultimele patru submarine au fost incadrate intr-o nou clasa, numita Yuan, Type 39A sau Type 41.
Type 39A/41 Yuan class
Type 39 original a fost lansat in 2001 si pana in 2008 au fost construite si lansate la apa 13 nave. Dar in 2008 au aparut modificari substantiale, si astfel Type 39 s-a transformat in Type 39A sau Type 41. Doua astfel de nave au fost construite, apoi a aparut o noua dezvoltare, a urmatoarelor doua nave, numite Type 39B. Dar lucrurile nu se opresc aici, modificarile continuand,. Astfel pana acum sunt sase sau sapte submarine Type 41 Yuan class, ultimele trei fiind distincte.
Type 41 pare a fi primul submarin clasic chinez dotat cu sistemul AIP (cel putin doua nave ar detine acest sistem) si avand de asemenea o electronica imbunatatita si alte noutati .
Submarinele din clasa Song seamana foarte mult cu cele rusesti din clasa Kilo, iar specialisti (mai ales cei rusi) sustin ca nu doar seamana ci chiar si rasare. Se stie deja ca Marina Chineza a comandat submarine Kilo din Rusia, asadar se banuieste ca pur si simplu a copiat tehnologia ruseasca. Type 41, primele doua nave, par sa semene cu o versiune mai veche de Kilo (model 877), iar urmatoarele doua Type 41 par a fi leite cu ultima versiune a Kilo (model 636), iar ultimul submarine din clasa Yuan pare a avea influente de urmasul clasei Kilo si anume Lada class.
Lada
Type 39 este primul submarin constuit in China care o coca proiectata special pentru a atinge parametrii hidrodinamici maximi, de tip “teardrop” (picatura de apa). Acest tip de coca asigura o frecare minima cu apa, generand astfel o viteza mai mare si un zgomot mult redus. Astfel rusii au crezut ca Type 41 ar fi doar o modernizare a clasi Song, numai ca dupa ce a fost examinat mai cu atentie de inginerii lor, acestia au ajuns la concluzia ca Type 41 ar fi o clona a Kilo, iar chinezii se pare ca s-au straduit din greu si destul de mult timp pentru a obtine aceste rezultate.
In acest moment flota chineze de submarin clasice numara 13 nave Song class, 12 Kilo, 7 Yuan class si 18 nave mai vechi din clasa Ming, o versiune imbunatatita a rusescului Romeo. Submarinele din clasele Song/Yuan au ca obiectiv inlocuirea navelor din clasa Ming. Asadar interesul americanilor pentru sumbarinele clasice, poate fi explicat si prin dezvoltarea si modernizarea flotei chineze de astfel de nave.
Sursa: strategypage
GeorgeGMT