Romania Military

Submarinele Collins mai mult defecte decat operationale

Australia spera inca ca submarinele sale clasice, din clasa Collins sa fie cat de cat operationale pana cand submarinele nucleare din clasa Virginia vor incepe sa le ia locul. Primul Virginia-class ar trebui sa ajunga sub steagul cu Crucea Sudului in 2032, dar sperantele sunt, se pare, cu totul desearte…

Navele clasei Collins nu a fost niciodata nave de dat exemplu, nimeni n-a intors capul dupa ele si nimeni nu a fost interesat de aceste submarine. La origine Collinsul este o varianta mai mare a suedezului Västergötland, dar in timp ce navele scandinave au performat foarte bine, suratele lor australiene au cam dat cu caciula de pamant. Au avut mai mereu probleme, iar odata cu inaintarea in varsta (intrate in flota intre 1996 si 2003) necazurile obisnuite s-au transformat in cosmaruri si la fel ca in cazul canadienilor cu Victoria-class, Australia se poate lauda ca nu prea mai are arma submarina in stare de lupta.

Iar aici vina este in mod evident a celor care au condus Australia, pentru ca “damblageala” de care Collins class sufera nu este un subiect nou iar navele ar fi trebuit inlocuite de mult timp, dar australienii au tot lalait-o cu licitatii peste licitatii, negocieri infinite cu francezii si pana la urma au cotit-o spre submarine nucleare brat la brat cu britanicii si americanii.

Revenind la Collins, in luna mai, s-a constatat ca doua din submarine, altfel considerate operationale, aveau probleme de coroziunea (rugina) mai ales in zona tuburilor de lansare a torpilelor. In cursul unei audieri parlamentare, directorul santierului naval ASC – Stuart Whiley – a declarat ca astfel de probleme de coroziune au fost depistate la bordul HMAS Sheean si HMAS Farncomb. A fost nevoie ca navele sa fie bagate in docuri pentru remediere.

ASC – Australian Shipbuilding Company, este o companie care apartine statului australian si se ocupa de intretinerea submarinelor Colins, dupa ce tot ea le-a si construit.

Cum HMAS Rankin este si el intr-un santier naval pentru operatiuni de intretinere programata, Australia ar avea teoretic trei nave operationale. Doar ca de fapt nu are si conform ABC (Australian Broadcasting Corporation): „The Australian Navy has only one fully operational submarine left while the rest of its aging fleet is undergoing urgent repairs or waiting to complete scheduled upgrades.”

Practic din restul de trei doua asteapta sa intre in reparatii capitale si modernizare in cadrul programului LOTE [Life Of Type Extension], care ar trebui sa asigure functionare navelor pana la sosirea submarinelor nucleare.

Asa ca de fapt si de drept australienii stau astazi intr-un singur submarin, cat o fi si ala de apt de misiune. Dar ministrul apararii local isi asigura conationalii ca situatia nu este chiar asa de neagra si ca daca situatia ar cere-o ar putea sa iasa la lupta dreapta mai mult de un submarin si ca sa priceapa australianul de rand cum sta problema, ministrul “cangurilor” face si el ce fac si ministrii romani ai apararii, adica o da in secret militar si sustine ca nu poate sa spuna care si unde sunt stationate navele care, eventual, ar putea iesi la lupta din motive de siguranta nationala, de parca chinezii n-ar avea si ei 1-2 sateliti sa afle unde-si tin “cangurii” submarinele, sau n-ar fi plina Australia de chinezi, din care macar cateva mii or lucra si ei pentru cine trebuie…

„For operational security reasons, it does not confirm the precise locations and availability of specific platforms.”

Adica, in traducere din „australiana” in limba romana: fortele submarine isi pot indeplini misiunile de lupta. Noi, astia dintre Dunare, Carpati si Marea Neagra stim ce inseamna asta, australienii poate ca inca mai pun botul, asa cum se spune la noi prin popor…

Ambitia australienilor este sa tina in viata submarinele Collins, poate ca nu chiar pe toate sase, pana prin 2040, dar Malcolm Davis – analist militar al Australian Strategic Policy Institute este ceva mai transant si in putine cuvinte ne explica situiatia reala:”If our Collins-class submarines are not operational in 2024, I really doubt that they will be a credible force for the rest of this decade, let alone the next.”

Si este greu de contrazis atat timp cat in 2024 navele sunt foarte greu de mentinut operationale, sa speri ca vor naviga pana in 2040 este dovada unui optimism din aceeasi colectie cu credinta in miracole…

GeorgeGMT

Exit mobile version