Licitaţia şi construcţia submarinelor
Deşi încă din 1924 se avea în vedere un program de dotare a marinei militare cu trei submarine, în 1926, după cum am văzut în celălalt articol, a fost comandat în Italia doar „Delfinul”. Motivaţia a fost cel mai probabil una financiară, România nu a avut aproape niciodată bani suficienţi pentru marină.
Epopeea, hai să-i spunem odiseea, construcţiei „Delfinului” mă face să cred că poate a fost mai bine aşa. Criza începută în 1929, dar şi numeroasele schimbări politice care i-au urmat, au amânat proiectul construcţiei de noi submarine până în 1937.
Au fost solicitate oferte de la mai mulţi producători, în final fiind aleasă asocierea dintre „Uzinele Metalurgice Reşiţa” şi firma olandeză „Ingenieurskantoor voor Scheepsbouw” NV, în detrimentul unei firme franceze care a oferit un proiect „Loire-Simonot”. Este posibil să fi fost vorba de un submarin de tip „Orion”, un proiect din 1928, două unităţi fiind lansate în 1932.
„Rechinul” şi „Marsuinul” au fost primele submarine construite într-un şantier românesc, cel de la Galaţi, o cooperare olandezo-germano-română, fiind o realizare impresionantă, în ciuda ajutorului pe care l-am primit de la consultanţii germani. Rămân şi singurele, din păcate.
Pentru mai multe detalii despre construcţia celor două submarine şi misiunile lor accesaţi Romanian Navy Historic Ships (rnhs.info).
Nicolae Hariuc