Submarinele de buzunar italiene
Marina italiană a trimis în Marea Neagră şase submarine de buzunar, de tip „Caproni”. Eventualitatea intervenției era studiată de ceva vreme iar Înaltul Comandament German o solicita în vederea continuării operațiunilor sale ofensive în sudul Rusiei, spre Caucaz. Convenţia de la Montreux, încheiată în 1936, interzicea trecerea prin strâmtori a navelor militare beligerante dar acest obstacol a fost ocolit prin transportul de mici unități navale pe uscat, prin Balcani. Submarinele italiene dar şi celelalte mijloace navale trimise de aceştia au fost transportate pe calea ferată, din La Spezia la Constanța, în perioada 22 aprilie – 2 mai 1942.
Submarinele de buzunar nu au avut o influenţă semnificativă în Al Doilea Război Mondial, nici în Marea Neagră, nici în alte mări ale lumii. Dar pentru mai multe amănunte despre acest subiect precum şi o modestă concluzie asupra războiului submarin din Marea Neagră în cel de-Al Doilea Război Mondial vă rog să accesaţi rnhs.info
De asemenea, cei interesaţi de calităţile manevriere ale navelor pot găsi un articol aici, practic o continuare a articolului despre calităţile nautice ale navelor. Calităţile manevriere ale navelor sunt la fel de importante ca cele nautice şi contribuie alături de ele la obţinerea unei platforme reuşite sau mai puţin reuşite cu consecinţe ulterioare tehnico-tactice.
În încheiere, pentru că majoritatea dintre voi preferaţi să comentaţi pe RoMilitary, aş vrea să vă întreb ce tip de submarin credeţi voi că ar fi mai bun pentru România? Submarinul de buzunar sau cel full size? Care credeţi că ar fi deplasamentul optim având în vedere adâncimile mici din vestul Mării Negre? Câte credeţi că ar trebui să avem pentru a conta în Marea Neagră astăzi? Trei sau şase?
Nicolae Hariuc